Rewe lanceert betalen met de smartphone | RetailDetail

Rewe lanceert betalen met de smartphone

Rewe lanceert betalen met de smartphone

Klanten van de Rewe-supermarkten in Duitsland kunnen er vanaf november betalen met hun smartphone. Dat kunnen ze doen door zich te registreren en vervolgens een met een paswoord beschermde app te downloaden. Nadien volstaat het om een QR-code te scannen die in de display van de kassa verschijnt om de boodschappen te betalen.

Verdere uitrol bij voldoende animo

Rewe rolt zijn mobiel betalingssysteem in eerste instantie uit in de 1600 eigen filialen van de keten in Duitsland. "Vanaf november is het voor de Rewe-winkels zo ver. Wat de zelfstandige vestigingen betreft, daar is het natuurlijk aan de ondernemers zelf om te beslissen of ze deelnemen", zegt Rewe-woordvoerder Andreas Krämer. Het maximale aantal komt zo neer op 3300 supermarkten.

 

Krämer stelt dat deelname aan het innovatieve systeem geen extra investering in nieuwe kassasystemen met zich meebrengt. "De QR-code verschijnt op de display van de kassa", zegt hij. "Dit kunnen we realiseren via een update van de kassasoftware. Er hoeven dus geen nieuwe kassa's te worden aangeschaft. Over de investeringen die dit met zich meebrengt voor Rewe doen we verder geen uitspraken."

 

De service is voor de klant gratis. Als voldoende klanten met hun smartphone gaan betalen, wil Rewe deze betaalmogelijkheid bovendien verder uitrollen naar andere bedrijfsonderdelen, zoals de Penny-discountwinkels, de supers onder de 'toom en Billa'-vlag, de bouwmarkten van de groep (toom en B1) en de elektronicaketen ProMarkt.

 

Doorbraak in contactloos betalen

"Rewe wil tot Duitslands meest innovatieve supermarktorganisaties behoren", zegt Lionel Souque, die in het bestuur van de Rewe Group verantwoordelijk is voor de Rewe-operatie. "Dat geldt niet alleen voor de assortimenten, maar ook voor de service."

 

"De samenwerking tussen Yapital (die het project realiseert, nvdr.) en Rewe is een doorbraak in het contactloos betalen in de offline retail", reageert bestuursvoorzitter Nils Winkler namens Yapital. "Het is voor ons een mijlpaal op weg naar 'Everywhere Payment', waarbij Yapital de klant de mogelijkheid biedt om snel, eenvoudig en veilig te betalen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.