Rewe lanceert betalen met de smartphone | RetailDetail

Rewe lanceert betalen met de smartphone

Rewe lanceert betalen met de smartphone

Klanten van de Rewe-supermarkten in Duitsland kunnen er vanaf november betalen met hun smartphone. Dat kunnen ze doen door zich te registreren en vervolgens een met een paswoord beschermde app te downloaden. Nadien volstaat het om een QR-code te scannen die in de display van de kassa verschijnt om de boodschappen te betalen.

Verdere uitrol bij voldoende animo

Rewe rolt zijn mobiel betalingssysteem in eerste instantie uit in de 1600 eigen filialen van de keten in Duitsland. "Vanaf november is het voor de Rewe-winkels zo ver. Wat de zelfstandige vestigingen betreft, daar is het natuurlijk aan de ondernemers zelf om te beslissen of ze deelnemen", zegt Rewe-woordvoerder Andreas Krämer. Het maximale aantal komt zo neer op 3300 supermarkten.

 

Krämer stelt dat deelname aan het innovatieve systeem geen extra investering in nieuwe kassasystemen met zich meebrengt. "De QR-code verschijnt op de display van de kassa", zegt hij. "Dit kunnen we realiseren via een update van de kassasoftware. Er hoeven dus geen nieuwe kassa's te worden aangeschaft. Over de investeringen die dit met zich meebrengt voor Rewe doen we verder geen uitspraken."

 

De service is voor de klant gratis. Als voldoende klanten met hun smartphone gaan betalen, wil Rewe deze betaalmogelijkheid bovendien verder uitrollen naar andere bedrijfsonderdelen, zoals de Penny-discountwinkels, de supers onder de 'toom en Billa'-vlag, de bouwmarkten van de groep (toom en B1) en de elektronicaketen ProMarkt.

 

Doorbraak in contactloos betalen

"Rewe wil tot Duitslands meest innovatieve supermarktorganisaties behoren", zegt Lionel Souque, die in het bestuur van de Rewe Group verantwoordelijk is voor de Rewe-operatie. "Dat geldt niet alleen voor de assortimenten, maar ook voor de service."

 

"De samenwerking tussen Yapital (die het project realiseert, nvdr.) en Rewe is een doorbraak in het contactloos betalen in de offline retail", reageert bestuursvoorzitter Nils Winkler namens Yapital. "Het is voor ons een mijlpaal op weg naar 'Everywhere Payment', waarbij Yapital de klant de mogelijkheid biedt om snel, eenvoudig en veilig te betalen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Back to top