Rocket Internet mist beursstart | RetailDetail

Rocket Internet mist beursstart

Rocket Internet mist beursstart

Na de eerder matige beursstart van Zalando gisteren waren vandaag alle ogen gericht op de beursgang van die andere Duitse internetspeler, Rocket Internet. Maar de incubator breekt al evenmin potten: Zalando en Rocket Internet zijn nog lang geen Alibaba.

Meteen een duik van 10%

Rocket Internet trok vanochtend tegen een intekenprijs van 42,50 euro naar de beurs, aan de bovenkant van de eerder bekendgemaakte prijsvork. Dat bleek een beetje te optimistisch, want in het eerste uur kelderde het aandeel met meer dan 10%. Ondertussen is het verlies wel teruggelopen - rond 13u15 stond het aandeel op 41,20 euro - maar een succes is dit bezwaarlijk te noemen.

 

De beursgang leverde het bedrijf wel 1,6 miljard euro op, meteen de grootste beursgang in Duitsland sinds 2007, al zal dat de broertjes Samwer maar een magere troost zijn.

 

Ook Zalando blijft aanmodderen

Gisteren was ook al onlineboetiek Zalando, waarin Rocket Internet ook een serieus aandeel heeft, naar de beurs getrokken. Dat werd een allesbehalve overtuigend debuut: eerst schoot de koers wel sterk omhoog, maar dan viel het aandeel terug - om uiteindelijk zijn eerste beursdag een luttele fractie boven zijn introductiekoers te eindigen.

 

Vanochtend verloor het aandeel in Frankfurt echter alweer ruim 9%. Intussen is een licht herstel ingetreden, maar Zalando noteerde rond 13u15 toch nog altijd met een verlies van 7% tegenover de slotkoers van gisteravond.

 

Eén ding is nu al zeker: noch Zalando noch Rocket Internet heeft de hooggespannen verwachtingen, die door de glorieuze beursintroductie van Alibaba waren geschapen, kunnen inlossen. In New York noteert het Alibaba-aandeel ondanks de uitgedoofde euforie nog altijd op 86,10 dollar, een eind boven de 68 dollar waartegen de Chinese e-commercegigant naar Wall Street werd gebracht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.