Rocket Internet mist beursstart

Rocket Internet mist beursstart

Na de eerder matige beursstart van Zalando gisteren waren vandaag alle ogen gericht op de beursgang van die andere Duitse internetspeler, Rocket Internet. Maar de incubator breekt al evenmin potten: Zalando en Rocket Internet zijn nog lang geen Alibaba.

Meteen een duik van 10%

Rocket Internet trok vanochtend tegen een intekenprijs van 42,50 euro naar de beurs, aan de bovenkant van de eerder bekendgemaakte prijsvork. Dat bleek een beetje te optimistisch, want in het eerste uur kelderde het aandeel met meer dan 10%. Ondertussen is het verlies wel teruggelopen - rond 13u15 stond het aandeel op 41,20 euro - maar een succes is dit bezwaarlijk te noemen.

 

De beursgang leverde het bedrijf wel 1,6 miljard euro op, meteen de grootste beursgang in Duitsland sinds 2007, al zal dat de broertjes Samwer maar een magere troost zijn.

 

Ook Zalando blijft aanmodderen

Gisteren was ook al onlineboetiek Zalando, waarin Rocket Internet ook een serieus aandeel heeft, naar de beurs getrokken. Dat werd een allesbehalve overtuigend debuut: eerst schoot de koers wel sterk omhoog, maar dan viel het aandeel terug - om uiteindelijk zijn eerste beursdag een luttele fractie boven zijn introductiekoers te eindigen.

 

Vanochtend verloor het aandeel in Frankfurt echter alweer ruim 9%. Intussen is een licht herstel ingetreden, maar Zalando noteerde rond 13u15 toch nog altijd met een verlies van 7% tegenover de slotkoers van gisteravond.

 

Eén ding is nu al zeker: noch Zalando noch Rocket Internet heeft de hooggespannen verwachtingen, die door de glorieuze beursintroductie van Alibaba waren geschapen, kunnen inlossen. In New York noteert het Alibaba-aandeel ondanks de uitgedoofde euforie nog altijd op 86,10 dollar, een eind boven de 68 dollar waartegen de Chinese e-commercegigant naar Wall Street werd gebracht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top