Rocket Internet mist beursstart

Rocket Internet mist beursstart

Na de eerder matige beursstart van Zalando gisteren waren vandaag alle ogen gericht op de beursgang van die andere Duitse internetspeler, Rocket Internet. Maar de incubator breekt al evenmin potten: Zalando en Rocket Internet zijn nog lang geen Alibaba.

Meteen een duik van 10%

Rocket Internet trok vanochtend tegen een intekenprijs van 42,50 euro naar de beurs, aan de bovenkant van de eerder bekendgemaakte prijsvork. Dat bleek een beetje te optimistisch, want in het eerste uur kelderde het aandeel met meer dan 10%. Ondertussen is het verlies wel teruggelopen - rond 13u15 stond het aandeel op 41,20 euro - maar een succes is dit bezwaarlijk te noemen.

 

De beursgang leverde het bedrijf wel 1,6 miljard euro op, meteen de grootste beursgang in Duitsland sinds 2007, al zal dat de broertjes Samwer maar een magere troost zijn.

 

Ook Zalando blijft aanmodderen

Gisteren was ook al onlineboetiek Zalando, waarin Rocket Internet ook een serieus aandeel heeft, naar de beurs getrokken. Dat werd een allesbehalve overtuigend debuut: eerst schoot de koers wel sterk omhoog, maar dan viel het aandeel terug - om uiteindelijk zijn eerste beursdag een luttele fractie boven zijn introductiekoers te eindigen.

 

Vanochtend verloor het aandeel in Frankfurt echter alweer ruim 9%. Intussen is een licht herstel ingetreden, maar Zalando noteerde rond 13u15 toch nog altijd met een verlies van 7% tegenover de slotkoers van gisteravond.

 

Eén ding is nu al zeker: noch Zalando noch Rocket Internet heeft de hooggespannen verwachtingen, die door de glorieuze beursintroductie van Alibaba waren geschapen, kunnen inlossen. In New York noteert het Alibaba-aandeel ondanks de uitgedoofde euforie nog altijd op 86,10 dollar, een eind boven de 68 dollar waartegen de Chinese e-commercegigant naar Wall Street werd gebracht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top