Rocket Internet wil investeringsfonds van 1 miljard euro opzetten

Rocket Internet wil investeringsfonds van 1 miljard euro opzetten

Het Duitse Rocket Internet, dat vooral bekend is als oprichter van Zalando maar dat al talloze online shops heeft gelanceerd de voorbije jaren, zou plannen hebben om een nieuw investeringsfonds van 1 miljard euro op te zetten.

Investeren in later stadium

Dat fonds zal los van Rocket Internet functioneren, maar de naam Rocket Internet Growth Fund verraadt toch de verbintenis met het bedrijf van de broertjes Samwer. Oliver Samwer zal ook als partner deelnemen aan het investeringsfonds, meldt het Duitse WirtschaftsWoche.

 

Het nieuwe fonds moet Rocket Internet in staat stellen om ook grote investeringen te doen bij bedrijven die al verder in hun ontwikkeling zitten. Tot nu toe werd er vooral geld gestoken in startups die zich nog in een vroeg stadium bevinden. Voorlopig wil bij Rocket Internet niemand de geruchten bevestigen of ontkennen.

 

De broers Samwer hebben naast Rocket Internet ook al geld geïnvesteerd in bedrijven via het European Founders Fund, dat later werd omgedoopt naar Global Founders Capital. Begin 2013 had dat investeringsfonds een bedrag van 150 miljoen euro ter beschikking.

 

HelloFresh

Rocket Internet heeft ondertussen al een uitgebreide portfolio, die volgens het bedrijf een waarde van 2,3 miljard euro zou hebben. Eind vorige maand maakt het nog bekend dat de tien grootste bedrijven die in handen zijn van Rocket Internet hun omzet met meer dan 200 procent hebben zien groeien in het eerste kwartaal.

 

Rocket Internet is ook hoofdaandeelhouder bij maaltijdboxenservice HelloFresh, dat later dit jaar naar de beurs in Frankfurt wil trekken, om zo geld op te halen voor internationale expansie. Twee zakenbanken hebben de waarde van HelloFresh op één miljard euro bepaald.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top