Ruim 3,6 miljoen actieve internetverbindingen in ons land | RetailDetail

Ruim 3,6 miljoen actieve internetverbindingen in ons land

Ruim 3,6 miljoen actieve internetverbindingen in ons land

Ons land telde eind vorig jaar 3,634 miljoen internetaansluitingen. De voorbije kwartalen was er nog altijd een groei van telkens ruim één procent, die volledig op naam te schrijven is van de residentiële markt.

Residentiële markt blijft groeien

Het totale aantal actieve internetaansluitingen in België is in het vierde kwartaal van 2012 met 1,06% gestegen tot 3,634 miljoen. In vergelijking met 2011 kwamen er in 2012 netto alweer 152.237 aansluitingen bij; dat zijn er bijna even veel als in 2011. De cijfers zijn afkomstig van ISPA, de Internet Service Providers Association of Belgium.

 

De stijging is te danken aan de 156.173 nieuwe breedbandaansluitingen, die in de meerderheid (82%) zijn in het residentiële segment. In dat segment steeg het aantal aansluitingen met 1,29% tegenover het derde kwartaal, om af te klokken 2.959.078 aansluitingen. Op de zakelijke markt bleef het totale aantal lijnen steken op 674.926 staan.

 

Goed voor e-commerce en economie

De vereniging van de internetdienstenleveranciers, opgericht in 1997, ijvert voor de groei van internet en de diensten die daardoor mogelijk worden. Zo gelooft de organisatie sterk in de "positieve effecten van het internet als medium voor commerciële transacties."

 

"De elektronische handel in concerttickets, hotelovernachtingen, boeken, films, muziek, kledij en vele andere producten en diensten geeft de economie een stevige duw in de rug. Het is dan ook zaak om de barrières voor het online kopen en verkopen verder te doorbreken, vooral voor wat betreft de grensoverschrijdende handel", vindt ISPA, dat zowat 97% van alle internetverkeer in ons land vertegenwoordigt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top