Ruim 3,6 miljoen actieve internetverbindingen in ons land

Ruim 3,6 miljoen actieve internetverbindingen in ons land

Ons land telde eind vorig jaar 3,634 miljoen internetaansluitingen. De voorbije kwartalen was er nog altijd een groei van telkens ruim één procent, die volledig op naam te schrijven is van de residentiële markt.

Residentiële markt blijft groeien

Het totale aantal actieve internetaansluitingen in België is in het vierde kwartaal van 2012 met 1,06% gestegen tot 3,634 miljoen. In vergelijking met 2011 kwamen er in 2012 netto alweer 152.237 aansluitingen bij; dat zijn er bijna even veel als in 2011. De cijfers zijn afkomstig van ISPA, de Internet Service Providers Association of Belgium.

 

De stijging is te danken aan de 156.173 nieuwe breedbandaansluitingen, die in de meerderheid (82%) zijn in het residentiële segment. In dat segment steeg het aantal aansluitingen met 1,29% tegenover het derde kwartaal, om af te klokken 2.959.078 aansluitingen. Op de zakelijke markt bleef het totale aantal lijnen steken op 674.926 staan.

 

Goed voor e-commerce en economie

De vereniging van de internetdienstenleveranciers, opgericht in 1997, ijvert voor de groei van internet en de diensten die daardoor mogelijk worden. Zo gelooft de organisatie sterk in de "positieve effecten van het internet als medium voor commerciële transacties."

 

"De elektronische handel in concerttickets, hotelovernachtingen, boeken, films, muziek, kledij en vele andere producten en diensten geeft de economie een stevige duw in de rug. Het is dan ook zaak om de barrières voor het online kopen en verkopen verder te doorbreken, vooral voor wat betreft de grensoverschrijdende handel", vindt ISPA, dat zowat 97% van alle internetverkeer in ons land vertegenwoordigt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top