Sabam heeft overeenkomst met Netflix

Sabam heeft overeenkomst met Netflix

De Belgische auteursrechtenvereniging Sabam heeft een overeenkomst gesloten met videostreamingdienst Netflix over de betaling voor de auteursrechten. Netflix breidt nog deze maand uit naar België.

Licentie voor ruim 4 miljoen creaties

Door de overeenkomst tussen beide partijen heeft Netflix een licentie voor het gebruik van de audiovisuele en muzikale repertoires van Sabam. "De digitale wereld maakt het voor nieuwe spelers mogelijk om voortdurend te innoveren en hun culturele diensten aan de consument aan te bieden. Dit is een echte kans voor de scheppende kunstenaars. In dit perspectief is het de rol van SABAM om te zorgen voor de vergoeding van onze leden voor elk gebruik van hun werken", zegt Christophe Depreter, CEO van Sabam, in een persbericht.

 

Sabam zegt in België 39.000 auteurs te vertegenwoordigen, met meer dan 4 miljoen creaties van onder andere tekstschrijvers, regisseurs, journalisten, videofilmers of fotografen.

 

Netflix kondigde in mei van dit jaar aan dat het eind 2014 onder andere naar België en Luxemburg zou komen. De laatste tijd gaan er sterke geruchten dat de lancering nog deze maand zal plaatsvinden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top