Samsung en Google zetten aanval in op Apple Pay

Samsung en Google zetten aanval in op Apple Pay

Daags nadat elektronicagigant Samsung de mobiele betaaldienst LoopPay heeft gekocht, is Google voor zijn Wallet in zee gegaan met Softcard. Beide concerns willen zich zo verzekeren van een stuk van de markt, voordat Apple Pay wordt uitgerold.

LoopPay "compatibel met 90% van bestaande terminals"

Samsung nam in augustus vorig jaar al een belang in het Amerikaanse bedrijf LoopPay, samen met kredietkaartverstrekker Visa, maar neemt de betaaldienst nu volledig in handen. Hoeveel het Zuid-Koreaanse bedrijf betaalt voor de overname is niet bekend.

 

Volgens Samsung werkt LoopPay met 90% van de bestaande betaalterminals, omdat het systeem compatibel is met bestaande magneetkaartlezers. Enige voorwaarde is dat de gebruiker op zijn telefoon een extra stukje hardware plaatst (foto) dat het signaal naar de terminal verstuurt.

 

Nu Samsung LoopPay volledig heeft ingelijfd, staat zo goed als vast dat het bewuste stukje hardware meteen zal worden ingebouwd in de toekomstige Samsung-smartphones.

 

Ook Google doet (weer) volop mee

Intussen laat ook Google zich niet onbetuigd in de arena van de mobiele betaaldiensten: de technologiereus, die in 2011 al zijn 'Google Wallet' lanceerde, kondigde aan dat het in de Verenigde Staten een samenwerking heeft gesloten met Softcard, een betaalsysteem dat via NFC werkt. Dat zou veiliger zijn dan magneetstrips, maar vergt wel een aanpassing van de bestaande betaalterminals (die moeten namelijk NFC ondersteunen).

 

Softcard, het vroegere Isis, is een joint venture van Verizon, AT&T en T-Mobile, drie van de grootste Amerikaanse telecomoperatoren. Google neemt de technologie van Softcard over, terwijl de telco's er zich toe verbinden de Google Wallet-app standaard op alle Android-telefoons (vanaf versie 4.4 ofte 'KitKat') te installeren die ze via hun retailkanaal verkopen.

 

Of en wanneer Google ook met providers in Europa rond de tafel gaat zitten om de Wallet-app hier uit te rollen, is nog niet bekend. Specialisten gaan er intussen vanuit dat die stap niet lang zal uitblijven, al was het maar omdat Apple Pay later dit jaar ook naar Europa komt.

 

Direct antwoord op Apple Pay

Met de nieuwe deals gaan Samsung en Google volop de concurrentie aan met Apple, dat in september vorig jaar met Apple Pay een systeem lanceerde waarmee gebruikers van de iPhone 6 en 6 Plus contactloos kunnen betalen.

 

Ook Apple Pay werkt overigens op basis van Near Field Communication. In totaal zouden in de Verenigde Staten al 220.000 winkels Apple Pay aanvaarden, een fractie van de alles samen ruim 12 miljoen handelszaken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top