Samsung en Google zetten aanval in op Apple Pay | RetailDetail

Samsung en Google zetten aanval in op Apple Pay

Samsung en Google zetten aanval in op Apple Pay

Daags nadat elektronicagigant Samsung de mobiele betaaldienst LoopPay heeft gekocht, is Google voor zijn Wallet in zee gegaan met Softcard. Beide concerns willen zich zo verzekeren van een stuk van de markt, voordat Apple Pay wordt uitgerold.

LoopPay "compatibel met 90% van bestaande terminals"

Samsung nam in augustus vorig jaar al een belang in het Amerikaanse bedrijf LoopPay, samen met kredietkaartverstrekker Visa, maar neemt de betaaldienst nu volledig in handen. Hoeveel het Zuid-Koreaanse bedrijf betaalt voor de overname is niet bekend.

 

Volgens Samsung werkt LoopPay met 90% van de bestaande betaalterminals, omdat het systeem compatibel is met bestaande magneetkaartlezers. Enige voorwaarde is dat de gebruiker op zijn telefoon een extra stukje hardware plaatst (foto) dat het signaal naar de terminal verstuurt.

 

Nu Samsung LoopPay volledig heeft ingelijfd, staat zo goed als vast dat het bewuste stukje hardware meteen zal worden ingebouwd in de toekomstige Samsung-smartphones.

 

Ook Google doet (weer) volop mee

Intussen laat ook Google zich niet onbetuigd in de arena van de mobiele betaaldiensten: de technologiereus, die in 2011 al zijn 'Google Wallet' lanceerde, kondigde aan dat het in de Verenigde Staten een samenwerking heeft gesloten met Softcard, een betaalsysteem dat via NFC werkt. Dat zou veiliger zijn dan magneetstrips, maar vergt wel een aanpassing van de bestaande betaalterminals (die moeten namelijk NFC ondersteunen).

 

Softcard, het vroegere Isis, is een joint venture van Verizon, AT&T en T-Mobile, drie van de grootste Amerikaanse telecomoperatoren. Google neemt de technologie van Softcard over, terwijl de telco's er zich toe verbinden de Google Wallet-app standaard op alle Android-telefoons (vanaf versie 4.4 ofte 'KitKat') te installeren die ze via hun retailkanaal verkopen.

 

Of en wanneer Google ook met providers in Europa rond de tafel gaat zitten om de Wallet-app hier uit te rollen, is nog niet bekend. Specialisten gaan er intussen vanuit dat die stap niet lang zal uitblijven, al was het maar omdat Apple Pay later dit jaar ook naar Europa komt.

 

Direct antwoord op Apple Pay

Met de nieuwe deals gaan Samsung en Google volop de concurrentie aan met Apple, dat in september vorig jaar met Apple Pay een systeem lanceerde waarmee gebruikers van de iPhone 6 en 6 Plus contactloos kunnen betalen.

 

Ook Apple Pay werkt overigens op basis van Near Field Communication. In totaal zouden in de Verenigde Staten al 220.000 winkels Apple Pay aanvaarden, een fractie van de alles samen ruim 12 miljoen handelszaken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.