Samsung steekt Apple voorbij in smartphonemarkt

Samsung steekt Apple voorbij in smartphonemarkt

Apple is niet langer de wereldleider op het gebied van smartphones. Die plaats heeft de elektronicagigant het afgelopen semester moeten afstaan aan niemand minder dan Samsung, de Koreaanse fabrikant die ironisch genoeg onderdelen levert voor de iPhone. In België heeft Samsung ook in het segment van computers marktaandeel kunnen winnen het afgelopen semester.

Snellere groei dan bij Apple

Het aantal verkochte smartphones steeg bij Samsung van juli tot september sneller dan bij gelijk welke andere gsm-producent. De voorbije drie maanden verkocht het Koreaanse bedrijf – volgens data van Strategy Analytics – 27,8 miljoen smartphones, maar liefst tien miljoen meer dan rivaal Apple. Daarmee verovert Samsung een aandeel van 23,8 procent op de wereldmarkt voor smartphones. Apple is goed voor 14,6 procent van de markt en Nokia, in het eerste kwartaal nog marktleider, zakt van een derde van het marktaandeel terug naar slechts 14,4 procent.

 

Het klopt dus dat Samsung – zoals beloofd – met zijn Galaxy-reeks een iPhone-killer op de markt heeft gebracht, al is een belangrijke verklaring voor de verrassende cijfers het feit dat consumenten hun aankopen het voorbije trimester hebben uitgesteld in afwachting van de nieuwe iPhone 4S en de de Blackberry 7 van Research In Motion (RIM).

Smartphones blijven terrein winnen

De resultaten zijn dan ook vooral veelbetekenend over de hele sector. Uit de cijfers van Strategy Analytics blijkt dat de verkoop van ‘eenvoudige’ gsm’s (dus niet-smartphones) het afgelopen trimester slechts 13 à 14 procent steeg, terwijl de markt van smartphones met 44 procent toenam. Hoewel dit nog een vertraging betekent in vergelijking met voorgaande periodes, is het duidelijk dat de markt van klassieke mobiele telefoons zijn beste tijd heeft gehad.

Derde in Belgische computermarkt

Hoewel Samsung het meer en meer moet hebben van zijn mobiele toestellen (telecom maakt ondertussen 60 procent van de groepswinst uit), heeft de elektronicagroep het vorige kwartaal in België ook een goede beurt gemaakt met zijn laptops. Daar heeft het zijn derde plaats op de computermarkt kunnen verstevigen met een marktaandeel 9,2 procent. De Koreanen blijven niettemin sterk achter de marktleiders HP (27,8%) en Acer (19,3%) aan hollen, blijkt uit data van GfK.


Het voorbije kwartaal behaalde Samsung met zijn telecomdivisie een nettowinst van 1,6 miljard euro, ruim dubbel zoveel als vorig boek jaar. Naar eigen zeggen verwacht Samsung in het vierde kwartaal een nog sterkere groei, dankzij de recente verkoop van de Seagatedivisie (harde schijven) voor 1 miljard euro en een stijging van de consumentenbestedingen in de eindejaarsperiode.

Apple is niet langer de wereldleider op het gebied van smartphones. Die plaats heeft de elektronicagigant het afgelopen semester moeten afstaan aan niemand minder dan Samsung, de Koreaanse fabrikant die ironisch genoeg onderdelen levert voor de iPhone. In België heeft Samsung ook in het segment van computers marktaandeel kunnen winnen het afgelopen semester.

Snellere groei dan bij Apple

Het aantal verkochte smartphones steeg bij Samsung van juli tot september sneller dan bij gelijk welke andere gsm-producent. De voorbije drie maanden verkocht het Koreaanse bedrijf – volgens data van Strategy Analytics – 27,8 miljoen smartphones, maar liefst tien miljoen meer dan rivaal Apple. Daarmee verovert Samsung een aandeel van 23,8 procent op de wereldmarkt voor smartphones. Apple is goed voor 14,6 procent van de markt en Nokia, in het eerste kwartaal nog marktleider, zakt van een derde van het marktaandeel terug naar slechts 14,4 procent.

 

Het klopt dus dat Samsung – zoals beloofd – met zijn Galaxy-reeks een iPhone-killer op de markt heeft gebracht, al is een belangrijke verklaring voor de verrassende cijfers het feit dat consumenten hun aankopen het voorbije trimester hebben uitgesteld in afwachting van de nieuwe iPhone 4S en de de Blackberry 7 van Research In Motion (RIM).

Smartphones blijven terrein winnen

De resultaten zijn dan ook vooral veelbetekenend over de hele sector. Uit de cijfers van Strategy Analytics blijkt dat de verkoop van ‘eenvoudige’ gsm’s (dus niet-smartphones) het afgelopen trimester slechts 13 à 14 procent steeg, terwijl de markt van smartphones met 44 procent toenam. Hoewel dit nog een vertraging betekent in vergelijking met voorgaande periodes, is het duidelijk dat de markt van klassieke mobiele telefoons zijn beste tijd heeft gehad.

Derde in Belgische computermarkt

Hoewel Samsung het meer en meer moet hebben van zijn mobiele toestellen (telecom maakt ondertussen 60 procent van de groepswinst uit), heeft de elektronicagroep het vorige kwartaal in België ook een goede beurt gemaakt met zijn laptops. Daar heeft het zijn derde plaats op de computermarkt kunnen verstevigen met een marktaandeel 9,2 procent. De Koreanen blijven niettemin sterk achter de marktleiders HP (27,8%) en Acer (19,3%) aan hollen, blijkt uit data van GfK.


Het voorbije kwartaal behaalde Samsung met zijn telecomdivisie een nettowinst van 1,6 miljard euro, ruim dubbel zoveel als vorig boek jaar. Naar eigen zeggen verwacht Samsung in het vierde kwartaal een nog sterkere groei, dankzij de recente verkoop van de Seagatedivisie (harde schijven) voor 1 miljard euro en een stijging van de consumentenbestedingen in de eindejaarsperiode.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba onthult zijn hightech winkel van de toekomst

24/11/2017

De geautomatiseerde supermarkten van Amazon Go zijn er nog niet of Alibaba heeft er al een antwoord op klaar. Alibaba presenteert Tmall Supermart, een supermarkt boordevol technologie: van virtuele paskamers tot gezichtsherkenning.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Back to top