Schoenenketen Torfs zet online stap naar Nederland | RetailDetail

Schoenenketen Torfs zet online stap naar Nederland

Schoenenketen Torfs zet online stap naar Nederland

Ongeveer een jaar geleden besloot schoenenketen Torfs de stap naar het wereldwijde web te wagen, en daar heeft de Belgische retailer nog geen moment spijt van gehad. De webshop is qua omzet vandaag een van de best verkopende winkels en de keten heeft nu ook plannen om een Nederlandse webshop uit te rollen.

Online groeit “sneller dan verwacht”

Volgens Barbara Torfs, marketinghoofd van het familiebedrijf, was de stap naar online een flinke uitdaging – ook logistiek – maar zonder twijfel de moeite waard. “Het vergt echt wel grote investeringen,” laat ze optekenen in De Tijd, “maar je kan in vraag stellen of die kosten op rekening van de webwinkel komen. Eigenlijk zijn dat investeringen waar het hele bedrijf baat bij heeft.”

 

Ondertussen vinden ook de eerste Nederlandse consumenten de weg naar de webshop: er gebeuren al leveringen naar het land. In die mate zelfs, dat de schoenenketen uit Temse binnenkort een heuse Nederlandse webshop gaat lanceren. “Het gaat sneller dan verwacht”, zegt Barbara Torfs daarover in de zakenkrant.

 

Het Duitse Zalando, dat ondertussen ook volop bezig is met zijn veroveringstocht op de Belgische en Nederlandse schoenenmarkt, is Torfs allerminst een doorn in het oog. De e-tailreus heeft de keten integendeel zelfs een handje geholpen: “Dankzij Zalando heeft de Belgische consument definitief de weg naar onlineshoppen gevonden. We hebben de komst van Zalando zeker gevoeld in onze cijfers, maar op een positieve manier”, aldus de topvrouw.

 

Winkels bieden extra troeven

Dat het een delicate evenwichtsoefening is, geeft de marketingdirecteur wel eerlijk toe: de onlineverkoop mag vooral niet ten koste van de fysieke winkels gaan. Maar dat is voorlopig zeker niet het geval, aangezien de schoenenketen er over waakt niet met opvallend grotere kortingen uit te pakken dan offline en ook het aanbod is in de webshop iets groter dan in de winkels, “maar niet té veel”.

 

Een extra troef is ook dat consumenten bij Torfs schoenen online kunnen bestellen, om ze vervolgens eerst op het winkelpunt te gaan passen. Als ze niet bevallen, krijgt men ter plaatse het geld terug. Ook retours kunnen in de winkels worden teruggebracht. En dat is niet alleen een bijkomende service voor de klant, het werkt ook kostenbesparend voor de retailer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.