Schoenenketen Torfs zet online stap naar Nederland | RetailDetail

Schoenenketen Torfs zet online stap naar Nederland

Schoenenketen Torfs zet online stap naar Nederland

Ongeveer een jaar geleden besloot schoenenketen Torfs de stap naar het wereldwijde web te wagen, en daar heeft de Belgische retailer nog geen moment spijt van gehad. De webshop is qua omzet vandaag een van de best verkopende winkels en de keten heeft nu ook plannen om een Nederlandse webshop uit te rollen.

Online groeit “sneller dan verwacht”

Volgens Barbara Torfs, marketinghoofd van het familiebedrijf, was de stap naar online een flinke uitdaging – ook logistiek – maar zonder twijfel de moeite waard. “Het vergt echt wel grote investeringen,” laat ze optekenen in De Tijd, “maar je kan in vraag stellen of die kosten op rekening van de webwinkel komen. Eigenlijk zijn dat investeringen waar het hele bedrijf baat bij heeft.”

 

Ondertussen vinden ook de eerste Nederlandse consumenten de weg naar de webshop: er gebeuren al leveringen naar het land. In die mate zelfs, dat de schoenenketen uit Temse binnenkort een heuse Nederlandse webshop gaat lanceren. “Het gaat sneller dan verwacht”, zegt Barbara Torfs daarover in de zakenkrant.

 

Het Duitse Zalando, dat ondertussen ook volop bezig is met zijn veroveringstocht op de Belgische en Nederlandse schoenenmarkt, is Torfs allerminst een doorn in het oog. De e-tailreus heeft de keten integendeel zelfs een handje geholpen: “Dankzij Zalando heeft de Belgische consument definitief de weg naar onlineshoppen gevonden. We hebben de komst van Zalando zeker gevoeld in onze cijfers, maar op een positieve manier”, aldus de topvrouw.

 

Winkels bieden extra troeven

Dat het een delicate evenwichtsoefening is, geeft de marketingdirecteur wel eerlijk toe: de onlineverkoop mag vooral niet ten koste van de fysieke winkels gaan. Maar dat is voorlopig zeker niet het geval, aangezien de schoenenketen er over waakt niet met opvallend grotere kortingen uit te pakken dan offline en ook het aanbod is in de webshop iets groter dan in de winkels, “maar niet té veel”.

 

Een extra troef is ook dat consumenten bij Torfs schoenen online kunnen bestellen, om ze vervolgens eerst op het winkelpunt te gaan passen. Als ze niet bevallen, krijgt men ter plaatse het geld terug. Ook retours kunnen in de winkels worden teruggebracht. En dat is niet alleen een bijkomende service voor de klant, het werkt ook kostenbesparend voor de retailer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.