Sensibiliseringscampagne voor veilige(r) e-commerce | RetailDetail

Sensibiliseringscampagne voor veilige(r) e-commerce

Sensibiliseringscampagne voor veilige(r) e-commerce

Vandaag heeft de FOD Economie de sensibiliseringscampagne "e-shop-defense" gelanceerd, om zowel consumenten als bedrijven te tonen hoe veilig online te shoppen en zo de e-commerce in ons land te stimuleren.

10 humoristische filmpjes

Met de sensibiliseringscampagne "e-shop-defense", bestaande uit 10 korte, humoristische video's aangevuld met een campagnesite met tips & tricks, wil de federale overheid de consument wijzen op de mogelijke risico's die komen kijken bij het aan- en verkopen op het internet.

 

"De algemene boodschap van deze campagne is dat consumenten ook bij internetaankopen hun gezond verstand moeten gebruiken: surfers nemen het best enkele voorzorgsmaatregelen als ze online willen aankopen. Het idee is dat waakzaamheid, samen met een aantal eenvoudige maatregelen, de internetveiligheid en het vertrouwen van de internetgebruikers kunnen versterken", zegt Chantal De Pauw van de FOD Economie.

 

Digitale agenda voor Europa

Dat de federale overheidsdienst net nu met deze campagne naar buiten komt, is geen toeval: december is traditioneel een van de drukste maanden voor webshops in binnen- en buitenland.

 

Toch past de campagne in een groter geheel, namelijk dat van de "digitale agenda voor Europa": de EU wil dat 50% van de bevolking online aankopen doet in 2015. Vorig jaar zat ons land aan 48%, maar daarmee hinken we achterop ten opzichte van onze buurlanden: Frankrijk (59%), Duitsland en Nederland (69%) of het Verenigd Koninkrijk (77%).

 

Een andere doelstelling van de digitale agenda bepaalt dan weer dat 33% van de kmo's online moet aan- en verkopen in 2015: in 2013 bleken slechts 20 % van de Belgische kmo's onlinebestellingen te hebben ontvangen. Er is duidelijk werk aan de winkel!

 

Tegelijk stijgt echter ook de cybercriminaliteit jaar na jaar. Liefst 37% van de Belgische surfers is ongerust over online betalen terwijl 45% vreest het slachtoffer te worden van onlinefraude met hun bank- of kredietkaart. Met de nieuwe campagne hoopt de FOD Economie daar verandering in te brengen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top