Sensibiliseringscampagne voor veilige(r) e-commerce

Sensibiliseringscampagne voor veilige(r) e-commerce

Vandaag heeft de FOD Economie de sensibiliseringscampagne "e-shop-defense" gelanceerd, om zowel consumenten als bedrijven te tonen hoe veilig online te shoppen en zo de e-commerce in ons land te stimuleren.

10 humoristische filmpjes

Met de sensibiliseringscampagne "e-shop-defense", bestaande uit 10 korte, humoristische video's aangevuld met een campagnesite met tips & tricks, wil de federale overheid de consument wijzen op de mogelijke risico's die komen kijken bij het aan- en verkopen op het internet.

 

"De algemene boodschap van deze campagne is dat consumenten ook bij internetaankopen hun gezond verstand moeten gebruiken: surfers nemen het best enkele voorzorgsmaatregelen als ze online willen aankopen. Het idee is dat waakzaamheid, samen met een aantal eenvoudige maatregelen, de internetveiligheid en het vertrouwen van de internetgebruikers kunnen versterken", zegt Chantal De Pauw van de FOD Economie.

 

Digitale agenda voor Europa

Dat de federale overheidsdienst net nu met deze campagne naar buiten komt, is geen toeval: december is traditioneel een van de drukste maanden voor webshops in binnen- en buitenland.

 

Toch past de campagne in een groter geheel, namelijk dat van de "digitale agenda voor Europa": de EU wil dat 50% van de bevolking online aankopen doet in 2015. Vorig jaar zat ons land aan 48%, maar daarmee hinken we achterop ten opzichte van onze buurlanden: Frankrijk (59%), Duitsland en Nederland (69%) of het Verenigd Koninkrijk (77%).

 

Een andere doelstelling van de digitale agenda bepaalt dan weer dat 33% van de kmo's online moet aan- en verkopen in 2015: in 2013 bleken slechts 20 % van de Belgische kmo's onlinebestellingen te hebben ontvangen. Er is duidelijk werk aan de winkel!

 

Tegelijk stijgt echter ook de cybercriminaliteit jaar na jaar. Liefst 37% van de Belgische surfers is ongerust over online betalen terwijl 45% vreest het slachtoffer te worden van onlinefraude met hun bank- of kredietkaart. Met de nieuwe campagne hoopt de FOD Economie daar verandering in te brengen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top