Sensibiliseringscampagne voor veilige(r) e-commerce | RetailDetail

Sensibiliseringscampagne voor veilige(r) e-commerce

Sensibiliseringscampagne voor veilige(r) e-commerce

Vandaag heeft de FOD Economie de sensibiliseringscampagne "e-shop-defense" gelanceerd, om zowel consumenten als bedrijven te tonen hoe veilig online te shoppen en zo de e-commerce in ons land te stimuleren.

10 humoristische filmpjes

Met de sensibiliseringscampagne "e-shop-defense", bestaande uit 10 korte, humoristische video's aangevuld met een campagnesite met tips & tricks, wil de federale overheid de consument wijzen op de mogelijke risico's die komen kijken bij het aan- en verkopen op het internet.

 

"De algemene boodschap van deze campagne is dat consumenten ook bij internetaankopen hun gezond verstand moeten gebruiken: surfers nemen het best enkele voorzorgsmaatregelen als ze online willen aankopen. Het idee is dat waakzaamheid, samen met een aantal eenvoudige maatregelen, de internetveiligheid en het vertrouwen van de internetgebruikers kunnen versterken", zegt Chantal De Pauw van de FOD Economie.

 

Digitale agenda voor Europa

Dat de federale overheidsdienst net nu met deze campagne naar buiten komt, is geen toeval: december is traditioneel een van de drukste maanden voor webshops in binnen- en buitenland.

 

Toch past de campagne in een groter geheel, namelijk dat van de "digitale agenda voor Europa": de EU wil dat 50% van de bevolking online aankopen doet in 2015. Vorig jaar zat ons land aan 48%, maar daarmee hinken we achterop ten opzichte van onze buurlanden: Frankrijk (59%), Duitsland en Nederland (69%) of het Verenigd Koninkrijk (77%).

 

Een andere doelstelling van de digitale agenda bepaalt dan weer dat 33% van de kmo's online moet aan- en verkopen in 2015: in 2013 bleken slechts 20 % van de Belgische kmo's onlinebestellingen te hebben ontvangen. Er is duidelijk werk aan de winkel!

 

Tegelijk stijgt echter ook de cybercriminaliteit jaar na jaar. Liefst 37% van de Belgische surfers is ongerust over online betalen terwijl 45% vreest het slachtoffer te worden van onlinefraude met hun bank- of kredietkaart. Met de nieuwe campagne hoopt de FOD Economie daar verandering in te brengen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.