Sensibiliseringscampagne voor veilige(r) e-commerce | RetailDetail

Sensibiliseringscampagne voor veilige(r) e-commerce

Sensibiliseringscampagne voor veilige(r) e-commerce

Vandaag heeft de FOD Economie de sensibiliseringscampagne "e-shop-defense" gelanceerd, om zowel consumenten als bedrijven te tonen hoe veilig online te shoppen en zo de e-commerce in ons land te stimuleren.

10 humoristische filmpjes

Met de sensibiliseringscampagne "e-shop-defense", bestaande uit 10 korte, humoristische video's aangevuld met een campagnesite met tips & tricks, wil de federale overheid de consument wijzen op de mogelijke risico's die komen kijken bij het aan- en verkopen op het internet.

 

"De algemene boodschap van deze campagne is dat consumenten ook bij internetaankopen hun gezond verstand moeten gebruiken: surfers nemen het best enkele voorzorgsmaatregelen als ze online willen aankopen. Het idee is dat waakzaamheid, samen met een aantal eenvoudige maatregelen, de internetveiligheid en het vertrouwen van de internetgebruikers kunnen versterken", zegt Chantal De Pauw van de FOD Economie.

 

Digitale agenda voor Europa

Dat de federale overheidsdienst net nu met deze campagne naar buiten komt, is geen toeval: december is traditioneel een van de drukste maanden voor webshops in binnen- en buitenland.

 

Toch past de campagne in een groter geheel, namelijk dat van de "digitale agenda voor Europa": de EU wil dat 50% van de bevolking online aankopen doet in 2015. Vorig jaar zat ons land aan 48%, maar daarmee hinken we achterop ten opzichte van onze buurlanden: Frankrijk (59%), Duitsland en Nederland (69%) of het Verenigd Koninkrijk (77%).

 

Een andere doelstelling van de digitale agenda bepaalt dan weer dat 33% van de kmo's online moet aan- en verkopen in 2015: in 2013 bleken slechts 20 % van de Belgische kmo's onlinebestellingen te hebben ontvangen. Er is duidelijk werk aan de winkel!

 

Tegelijk stijgt echter ook de cybercriminaliteit jaar na jaar. Liefst 37% van de Belgische surfers is ongerust over online betalen terwijl 45% vreest het slachtoffer te worden van onlinefraude met hun bank- of kredietkaart. Met de nieuwe campagne hoopt de FOD Economie daar verandering in te brengen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.