Social commerce zal in 2011 trede hoger bereiken. | RetailDetail

Social commerce zal in 2011 trede hoger bereiken.

Social commerce zal in 2011 trede hoger bereiken.

Social shopping – of social commerce – is een onmiskenbare trend gebleken in 2010. Helaas blijkt de weg naar conversie in de praktijk nog net te lang. Toch belooft 2011 meer van dat te brengen. Social commerce zal in alle richtingen bewegen. Doel: tot klinkende resultaten in de kassa’s leiden.


Schiet niet op het medium.

Uit een internationaal onderzoek van Fleishman-Hillard vloeit de onthutsende vaststelling dat alle sociale inspanningen die bedrijven leveren, zich amper vertalen in meer aankopen.


Het onderzoek ondermijnt het potentieel van social commerce echter geenszins. Integendeel toont het aan dat sociale media marketing nog al te vaak misbegrepen en verkeerd aangepakt wordt. In het komende jaar zal sociaal shoppen pas ten volle zijn nut bewijzen.


Flash sales, shopping clubs en Groupon.

Eind 2010 luidde al het begin in van een tijdperk waarin sociale media als Facebook de rol van online retailplatform op zich nemen. De eerste webshops volledig geïntegreerd binnen Facebook zagen het daglicht, waaronder e-shops van Amazon en zelfs Procter & Gamble.


2010 was ook het jaar van Groupon, de tot voor kort onbekende kortingssite die het zich kon permitteren om een miljardenbod van maar liefst Google af te slaan. Het succes van Groupon toont als geen ander de kracht van social commerce aan.


Idem voor shopping clubs. Shopping clubs en sites met flash sales prolifereren dankzij het internet en sociale media. Zo oogst Vente-Exclusive.com zowel in België als Nederland succes en kocht de Amerikaanse reus eBay het Duitse Brands4Friends. Flash sales sites zijn bijzonder nuttig voor merkaanbieders om van overtollige voorraden af te komen, zonder in een circuit terecht te komen dat afbreuk doet aan de brand image.


Steeds meer willen de producenten er bovendien zelf nog een graantje van meepikken. In Nederland zullen online retailers Bol.com, V&D en Marktplaats.nl dit jaar voor het eerste heuse eigen flash sales  houden.


Retail wordt sociaal en sociale media gaan “retail”.

Het nieuwe jaar zal ongetwijfeld nog veel meer van dat moois brengen. In Nederland zal ook Hyves wellicht binnenkort grote broer Facebook achterna gaan en eveneens de wereld van de e-commerce betreden. Ook locatie-gebaseerde tools zullen bloeien. Retailers zullen steeds meer gebruik kunnen maken in-store check-in promoties, passieve geo-locatie door middel van automatische check-in en in-store AR markers.


De omgekeerde beweging zal bovendien tegelijkertijd plaatsvinden. Terwijl sociale media steeds meer “retail” worden, zal online retail in toenemende mate sociaal worden. Meer en meer zullen sociale functies en tools worden geïncorporeerd in e-commerce sites. Een sterk voorbeeld hiervan is alvast het Nederlandse online warenhuis Wehkamp.nl, dat op zijn website de mogelijkheid tot “synchronized shopping” biedt.

 

 

Bron: Molblog.nl


 

Social shopping – of social commerce – is een onmiskenbare trend gebleken in 2010. Helaas blijkt de weg naar conversie in de praktijk nog net te lang. Toch belooft 2011 meer van dat te brengen. Social commerce zal in alle richtingen bewegen. Doel: tot klinkende resultaten in de kassa’s leiden.


Schiet niet op het medium.

Uit een internationaal onderzoek van Fleishman-Hillard vloeit de onthutsende vaststelling dat alle sociale inspanningen die bedrijven leveren, zich amper vertalen in meer aankopen.


Het onderzoek ondermijnt het potentieel van social commerce echter geenszins. Integendeel toont het aan dat sociale media marketing nog al te vaak misbegrepen en verkeerd aangepakt wordt. In het komende jaar zal sociaal shoppen pas ten volle zijn nut bewijzen.


Flash sales, shopping clubs en Groupon.

Eind 2010 luidde al het begin in van een tijdperk waarin sociale media als Facebook de rol van online retailplatform op zich nemen. De eerste webshops volledig geïntegreerd binnen Facebook zagen het daglicht, waaronder e-shops van Amazon en zelfs Procter & Gamble.


2010 was ook het jaar van Groupon, de tot voor kort onbekende kortingssite die het zich kon permitteren om een miljardenbod van maar liefst Google af te slaan. Het succes van Groupon toont als geen ander de kracht van social commerce aan.


Idem voor shopping clubs. Shopping clubs en sites met flash sales prolifereren dankzij het internet en sociale media. Zo oogst Vente-Exclusive.com zowel in België als Nederland succes en kocht de Amerikaanse reus eBay het Duitse Brands4Friends. Flash sales sites zijn bijzonder nuttig voor merkaanbieders om van overtollige voorraden af te komen, zonder in een circuit terecht te komen dat afbreuk doet aan de brand image.


Steeds meer willen de producenten er bovendien zelf nog een graantje van meepikken. In Nederland zullen online retailers Bol.com, V&D en Marktplaats.nl dit jaar voor het eerste heuse eigen flash sales  houden.


Retail wordt sociaal en sociale media gaan “retail”.

Het nieuwe jaar zal ongetwijfeld nog veel meer van dat moois brengen. In Nederland zal ook Hyves wellicht binnenkort grote broer Facebook achterna gaan en eveneens de wereld van de e-commerce betreden. Ook locatie-gebaseerde tools zullen bloeien. Retailers zullen steeds meer gebruik kunnen maken in-store check-in promoties, passieve geo-locatie door middel van automatische check-in en in-store AR markers.


De omgekeerde beweging zal bovendien tegelijkertijd plaatsvinden. Terwijl sociale media steeds meer “retail” worden, zal online retail in toenemende mate sociaal worden. Meer en meer zullen sociale functies en tools worden geïncorporeerd in e-commerce sites. Een sterk voorbeeld hiervan is alvast het Nederlandse online warenhuis Wehkamp.nl, dat op zijn website de mogelijkheid tot “synchronized shopping” biedt.

 

 

Bron: Molblog.nl


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.