Spaanse Post installeert pakketautomaten in flatgebouwen | RetailDetail

Spaanse Post installeert pakketautomaten in flatgebouwen

Spaanse Post installeert pakketautomaten in flatgebouwen

Het Spaanse postbedrijf Correos heeft zopas de eerste HomePaq-pakketautomaten geïnstalleerd in de inkomhal van flatgebouwen in Madrid. Die bevatten ‘lockers’ waarin de bewoners hun online bestellingen kunnen laten afleveren.

Lockers bij u thuis

Het systeem van ‘lockers’ is al langer bekend: kastjes waarin de koerierdienst pakketjes deponeert die de consument online heeft besteld en die de klant kan gaan ophalen met een geheime code, zonder gebonden te zijn aan openingsuren van afhaalpunten of thuis te moeten blijven tot de koerier aanbelt. In ons land kennen we al Bpack 24/7, de pakketautomaten waarvan er al meerdere tientallen geïnstalleerd zijn bij winkelcentra, supermarkten en treinstations.

 

De Spaanse post gaat nu nog een stap verder met HomePaq: kleinere automaten (vloeroppervlakte: 1 m²) met een zestal lockers van verschillend formaat (voor pakjes tot maximum 20 kg) en enkel toegankelijk via een streepjescode die de klant krijgt toegestuurd. Het systeem werkt bovendien in twee richtingen: de klant kan er ook retours in deponeren om die door de koerier te laten oppikken.

 

Proefproject in Madrid

De eerste HomePaq-automaten zijn intussen operationeel in de inkomhal of de publieke ruimte van een aantal flatgebouwen in Madrid. In een eerste proeffase rolt de Spaanse post zo’n 500 automaten uit.

 

In de Spaanse media zegt Javier Cuesta, topman van Correos, dat het bedrijf hiermee "zijn klanten oplossingen wil bieden die hun levenskwaliteit bevorderen. Tegelijk helpen we met HomePaq ook de e-commercespelers vooruit: HomePaq is voor hen niet alleen distributiekanaal maar ook een marketingargument."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.