Spaanse Post installeert pakketautomaten in flatgebouwen

Spaanse Post installeert pakketautomaten in flatgebouwen

Het Spaanse postbedrijf Correos heeft zopas de eerste HomePaq-pakketautomaten geïnstalleerd in de inkomhal van flatgebouwen in Madrid. Die bevatten ‘lockers’ waarin de bewoners hun online bestellingen kunnen laten afleveren.

Lockers bij u thuis

Het systeem van ‘lockers’ is al langer bekend: kastjes waarin de koerierdienst pakketjes deponeert die de consument online heeft besteld en die de klant kan gaan ophalen met een geheime code, zonder gebonden te zijn aan openingsuren van afhaalpunten of thuis te moeten blijven tot de koerier aanbelt. In ons land kennen we al Bpack 24/7, de pakketautomaten waarvan er al meerdere tientallen geïnstalleerd zijn bij winkelcentra, supermarkten en treinstations.

 

De Spaanse post gaat nu nog een stap verder met HomePaq: kleinere automaten (vloeroppervlakte: 1 m²) met een zestal lockers van verschillend formaat (voor pakjes tot maximum 20 kg) en enkel toegankelijk via een streepjescode die de klant krijgt toegestuurd. Het systeem werkt bovendien in twee richtingen: de klant kan er ook retours in deponeren om die door de koerier te laten oppikken.

 

Proefproject in Madrid

De eerste HomePaq-automaten zijn intussen operationeel in de inkomhal of de publieke ruimte van een aantal flatgebouwen in Madrid. In een eerste proeffase rolt de Spaanse post zo’n 500 automaten uit.

 

In de Spaanse media zegt Javier Cuesta, topman van Correos, dat het bedrijf hiermee "zijn klanten oplossingen wil bieden die hun levenskwaliteit bevorderen. Tegelijk helpen we met HomePaq ook de e-commercespelers vooruit: HomePaq is voor hen niet alleen distributiekanaal maar ook een marketingargument."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top