Spaanse Post installeert pakketautomaten in flatgebouwen

Spaanse Post installeert pakketautomaten in flatgebouwen

Het Spaanse postbedrijf Correos heeft zopas de eerste HomePaq-pakketautomaten geïnstalleerd in de inkomhal van flatgebouwen in Madrid. Die bevatten ‘lockers’ waarin de bewoners hun online bestellingen kunnen laten afleveren.

Lockers bij u thuis

Het systeem van ‘lockers’ is al langer bekend: kastjes waarin de koerierdienst pakketjes deponeert die de consument online heeft besteld en die de klant kan gaan ophalen met een geheime code, zonder gebonden te zijn aan openingsuren van afhaalpunten of thuis te moeten blijven tot de koerier aanbelt. In ons land kennen we al Bpack 24/7, de pakketautomaten waarvan er al meerdere tientallen geïnstalleerd zijn bij winkelcentra, supermarkten en treinstations.

 

De Spaanse post gaat nu nog een stap verder met HomePaq: kleinere automaten (vloeroppervlakte: 1 m²) met een zestal lockers van verschillend formaat (voor pakjes tot maximum 20 kg) en enkel toegankelijk via een streepjescode die de klant krijgt toegestuurd. Het systeem werkt bovendien in twee richtingen: de klant kan er ook retours in deponeren om die door de koerier te laten oppikken.

 

Proefproject in Madrid

De eerste HomePaq-automaten zijn intussen operationeel in de inkomhal of de publieke ruimte van een aantal flatgebouwen in Madrid. In een eerste proeffase rolt de Spaanse post zo’n 500 automaten uit.

 

In de Spaanse media zegt Javier Cuesta, topman van Correos, dat het bedrijf hiermee "zijn klanten oplossingen wil bieden die hun levenskwaliteit bevorderen. Tegelijk helpen we met HomePaq ook de e-commercespelers vooruit: HomePaq is voor hen niet alleen distributiekanaal maar ook een marketingargument."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top