Standaard Boekhandel gaat concurrentie aan met ex-internetdochter

Standaard Boekhandel gaat concurrentie aan met ex-internetdochter

Standaard Boekhandel springt dan toch op de e-commercetrein: aan de vooravond van een opendeurdriedaagse start het vandaag zijn eigen webwinkel met meer dan 100.000 boeken en een uitgebreide selectie cd's, dvd's, games en geschenkboxen. Tegelijk lanceert de groep een getrouwheidsprogramma met een gloednieuwe klantenkaart.

Tweede keer, goede keer?

Standaard Boekhandel maakt zich sterk dat het een al te grote kannibalisatie van zijn ruim 140 winkels kan vermijden. "Eén van de grote en sterke troeven is dat de klanten online kunnen bestellen en hun order kunnen afhalen in een winkel naar keuze. Klanten hoeven dan geen verzendkosten te betalen", klinkt het bij de keten. Thuislevering kan uiteraard ook, maar dan wél tegen betaling.

 

Volgens zakenkrant De Tijd is met de hele operatie een investering van 2 miljoen euro gemoeid. Standaard Boekhandel gaat nu de concurrentie aan met haar eigen dochter, want tien jaar nadat de groep Azur.be afstootte wegens verlieslatend is die - samen met Proxis.be - opgeklommen tot de Belgische marktleider ProxisAzur.

 

Dat Standaard Boekhandel nu een tweede poging waagt, hoeft evenwel niet te verwonderen: volgens Boek.be verdubbelde de boekenverkoop via webshops het voorbije halfjaar tot 7% van de totale verkoop. Dat komt mede door de komst van de Nederlandse reus Bol.com: die telt naar eigen zeggen al ruim 100.000 Belgische klanten. 

Multichannel met klantenkaart

Dat Standaard Boekhandel volop kiest voor een multichannelstrategie, blijkt ook uit het feit dat klanten zowel in de fysieke winkels als in de webshop punten kunnen sparen om kortingen te ontvangen. De keten van boekenwinkels voert namelijk ook nog een nieuw getrouwheidsprogramma in, gebaseerd op een klantenkaart. "Standaard Boekhandel wil daarmee zijn trouwe klanten extra verwennen", zegt Geert Schotte, lid van het directiecomité. "Op basis van hun interesses selecteren we emotionele, exclusieve voordelen voor de klanten: signeersessies, speciale aanbiedingen of ontmoetingen met hun favoriete auteur."

 

Die klantenkaart biedt webshoppers overigens nog een extra voordeel: zij hoeven pas te betalen bij afhaling in de winkel. "Een extra service die vrij uniek is in de markt en waar we erg trots op zijn", aldus nog Geert Schotte, die over enkele maanden zijn vader Frans opvolgt als gedelegeerd bestuurder van Vlaanderens grootste boekenketen. Standaard Boekhandel heeft vandaag meer dan 140 boekhandels en nog eens 60 "bookshops" in vestigingen van Fun, Aveve en Moose in the City.

Standaard Boekhandel springt dan toch op de e-commercetrein: aan de vooravond van een opendeurdriedaagse start het vandaag zijn eigen webwinkel met meer dan 100.000 boeken en een uitgebreide selectie cd's, dvd's, games en geschenkboxen. Tegelijk lanceert de groep een getrouwheidsprogramma met een gloednieuwe klantenkaart.

Tweede keer, goede keer?

Standaard Boekhandel maakt zich sterk dat het een al te grote kannibalisatie van zijn ruim 140 winkels kan vermijden. "Eén van de grote en sterke troeven is dat de klanten online kunnen bestellen en hun order kunnen afhalen in een winkel naar keuze. Klanten hoeven dan geen verzendkosten te betalen", klinkt het bij de keten. Thuislevering kan uiteraard ook, maar dan wél tegen betaling.

 

Volgens zakenkrant De Tijd is met de hele operatie een investering van 2 miljoen euro gemoeid. Standaard Boekhandel gaat nu de concurrentie aan met haar eigen dochter, want tien jaar nadat de groep Azur.be afstootte wegens verlieslatend is die - samen met Proxis.be - opgeklommen tot de Belgische marktleider ProxisAzur.

 

Dat Standaard Boekhandel nu een tweede poging waagt, hoeft evenwel niet te verwonderen: volgens Boek.be verdubbelde de boekenverkoop via webshops het voorbije halfjaar tot 7% van de totale verkoop. Dat komt mede door de komst van de Nederlandse reus Bol.com: die telt naar eigen zeggen al ruim 100.000 Belgische klanten. 

Multichannel met klantenkaart

Dat Standaard Boekhandel volop kiest voor een multichannelstrategie, blijkt ook uit het feit dat klanten zowel in de fysieke winkels als in de webshop punten kunnen sparen om kortingen te ontvangen. De keten van boekenwinkels voert namelijk ook nog een nieuw getrouwheidsprogramma in, gebaseerd op een klantenkaart. "Standaard Boekhandel wil daarmee zijn trouwe klanten extra verwennen", zegt Geert Schotte, lid van het directiecomité. "Op basis van hun interesses selecteren we emotionele, exclusieve voordelen voor de klanten: signeersessies, speciale aanbiedingen of ontmoetingen met hun favoriete auteur."

 

Die klantenkaart biedt webshoppers overigens nog een extra voordeel: zij hoeven pas te betalen bij afhaling in de winkel. "Een extra service die vrij uniek is in de markt en waar we erg trots op zijn", aldus nog Geert Schotte, die over enkele maanden zijn vader Frans opvolgt als gedelegeerd bestuurder van Vlaanderens grootste boekenketen. Standaard Boekhandel heeft vandaag meer dan 140 boekhandels en nog eens 60 "bookshops" in vestigingen van Fun, Aveve en Moose in the City.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top