Standaard Boekhandel gaat concurrentie aan met ex-internetdochter

Standaard Boekhandel gaat concurrentie aan met ex-internetdochter

Standaard Boekhandel springt dan toch op de e-commercetrein: aan de vooravond van een opendeurdriedaagse start het vandaag zijn eigen webwinkel met meer dan 100.000 boeken en een uitgebreide selectie cd's, dvd's, games en geschenkboxen. Tegelijk lanceert de groep een getrouwheidsprogramma met een gloednieuwe klantenkaart.

Tweede keer, goede keer?

Standaard Boekhandel maakt zich sterk dat het een al te grote kannibalisatie van zijn ruim 140 winkels kan vermijden. "Eén van de grote en sterke troeven is dat de klanten online kunnen bestellen en hun order kunnen afhalen in een winkel naar keuze. Klanten hoeven dan geen verzendkosten te betalen", klinkt het bij de keten. Thuislevering kan uiteraard ook, maar dan wél tegen betaling.

 

Volgens zakenkrant De Tijd is met de hele operatie een investering van 2 miljoen euro gemoeid. Standaard Boekhandel gaat nu de concurrentie aan met haar eigen dochter, want tien jaar nadat de groep Azur.be afstootte wegens verlieslatend is die - samen met Proxis.be - opgeklommen tot de Belgische marktleider ProxisAzur.

 

Dat Standaard Boekhandel nu een tweede poging waagt, hoeft evenwel niet te verwonderen: volgens Boek.be verdubbelde de boekenverkoop via webshops het voorbije halfjaar tot 7% van de totale verkoop. Dat komt mede door de komst van de Nederlandse reus Bol.com: die telt naar eigen zeggen al ruim 100.000 Belgische klanten. 

Multichannel met klantenkaart

Dat Standaard Boekhandel volop kiest voor een multichannelstrategie, blijkt ook uit het feit dat klanten zowel in de fysieke winkels als in de webshop punten kunnen sparen om kortingen te ontvangen. De keten van boekenwinkels voert namelijk ook nog een nieuw getrouwheidsprogramma in, gebaseerd op een klantenkaart. "Standaard Boekhandel wil daarmee zijn trouwe klanten extra verwennen", zegt Geert Schotte, lid van het directiecomité. "Op basis van hun interesses selecteren we emotionele, exclusieve voordelen voor de klanten: signeersessies, speciale aanbiedingen of ontmoetingen met hun favoriete auteur."

 

Die klantenkaart biedt webshoppers overigens nog een extra voordeel: zij hoeven pas te betalen bij afhaling in de winkel. "Een extra service die vrij uniek is in de markt en waar we erg trots op zijn", aldus nog Geert Schotte, die over enkele maanden zijn vader Frans opvolgt als gedelegeerd bestuurder van Vlaanderens grootste boekenketen. Standaard Boekhandel heeft vandaag meer dan 140 boekhandels en nog eens 60 "bookshops" in vestigingen van Fun, Aveve en Moose in the City.

Standaard Boekhandel springt dan toch op de e-commercetrein: aan de vooravond van een opendeurdriedaagse start het vandaag zijn eigen webwinkel met meer dan 100.000 boeken en een uitgebreide selectie cd's, dvd's, games en geschenkboxen. Tegelijk lanceert de groep een getrouwheidsprogramma met een gloednieuwe klantenkaart.

Tweede keer, goede keer?

Standaard Boekhandel maakt zich sterk dat het een al te grote kannibalisatie van zijn ruim 140 winkels kan vermijden. "Eén van de grote en sterke troeven is dat de klanten online kunnen bestellen en hun order kunnen afhalen in een winkel naar keuze. Klanten hoeven dan geen verzendkosten te betalen", klinkt het bij de keten. Thuislevering kan uiteraard ook, maar dan wél tegen betaling.

 

Volgens zakenkrant De Tijd is met de hele operatie een investering van 2 miljoen euro gemoeid. Standaard Boekhandel gaat nu de concurrentie aan met haar eigen dochter, want tien jaar nadat de groep Azur.be afstootte wegens verlieslatend is die - samen met Proxis.be - opgeklommen tot de Belgische marktleider ProxisAzur.

 

Dat Standaard Boekhandel nu een tweede poging waagt, hoeft evenwel niet te verwonderen: volgens Boek.be verdubbelde de boekenverkoop via webshops het voorbije halfjaar tot 7% van de totale verkoop. Dat komt mede door de komst van de Nederlandse reus Bol.com: die telt naar eigen zeggen al ruim 100.000 Belgische klanten. 

Multichannel met klantenkaart

Dat Standaard Boekhandel volop kiest voor een multichannelstrategie, blijkt ook uit het feit dat klanten zowel in de fysieke winkels als in de webshop punten kunnen sparen om kortingen te ontvangen. De keten van boekenwinkels voert namelijk ook nog een nieuw getrouwheidsprogramma in, gebaseerd op een klantenkaart. "Standaard Boekhandel wil daarmee zijn trouwe klanten extra verwennen", zegt Geert Schotte, lid van het directiecomité. "Op basis van hun interesses selecteren we emotionele, exclusieve voordelen voor de klanten: signeersessies, speciale aanbiedingen of ontmoetingen met hun favoriete auteur."

 

Die klantenkaart biedt webshoppers overigens nog een extra voordeel: zij hoeven pas te betalen bij afhaling in de winkel. "Een extra service die vrij uniek is in de markt en waar we erg trots op zijn", aldus nog Geert Schotte, die over enkele maanden zijn vader Frans opvolgt als gedelegeerd bestuurder van Vlaanderens grootste boekenketen. Standaard Boekhandel heeft vandaag meer dan 140 boekhandels en nog eens 60 "bookshops" in vestigingen van Fun, Aveve en Moose in the City.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top