Standaard Boekhandel gaat concurrentie aan met ex-internetdochter | RetailDetail

Standaard Boekhandel gaat concurrentie aan met ex-internetdochter

Standaard Boekhandel gaat concurrentie aan met ex-internetdochter

Standaard Boekhandel springt dan toch op de e-commercetrein: aan de vooravond van een opendeurdriedaagse start het vandaag zijn eigen webwinkel met meer dan 100.000 boeken en een uitgebreide selectie cd's, dvd's, games en geschenkboxen. Tegelijk lanceert de groep een getrouwheidsprogramma met een gloednieuwe klantenkaart.

Tweede keer, goede keer?

Standaard Boekhandel maakt zich sterk dat het een al te grote kannibalisatie van zijn ruim 140 winkels kan vermijden. "Eén van de grote en sterke troeven is dat de klanten online kunnen bestellen en hun order kunnen afhalen in een winkel naar keuze. Klanten hoeven dan geen verzendkosten te betalen", klinkt het bij de keten. Thuislevering kan uiteraard ook, maar dan wél tegen betaling.

 

Volgens zakenkrant De Tijd is met de hele operatie een investering van 2 miljoen euro gemoeid. Standaard Boekhandel gaat nu de concurrentie aan met haar eigen dochter, want tien jaar nadat de groep Azur.be afstootte wegens verlieslatend is die - samen met Proxis.be - opgeklommen tot de Belgische marktleider ProxisAzur.

 

Dat Standaard Boekhandel nu een tweede poging waagt, hoeft evenwel niet te verwonderen: volgens Boek.be verdubbelde de boekenverkoop via webshops het voorbije halfjaar tot 7% van de totale verkoop. Dat komt mede door de komst van de Nederlandse reus Bol.com: die telt naar eigen zeggen al ruim 100.000 Belgische klanten. 

Multichannel met klantenkaart

Dat Standaard Boekhandel volop kiest voor een multichannelstrategie, blijkt ook uit het feit dat klanten zowel in de fysieke winkels als in de webshop punten kunnen sparen om kortingen te ontvangen. De keten van boekenwinkels voert namelijk ook nog een nieuw getrouwheidsprogramma in, gebaseerd op een klantenkaart. "Standaard Boekhandel wil daarmee zijn trouwe klanten extra verwennen", zegt Geert Schotte, lid van het directiecomité. "Op basis van hun interesses selecteren we emotionele, exclusieve voordelen voor de klanten: signeersessies, speciale aanbiedingen of ontmoetingen met hun favoriete auteur."

 

Die klantenkaart biedt webshoppers overigens nog een extra voordeel: zij hoeven pas te betalen bij afhaling in de winkel. "Een extra service die vrij uniek is in de markt en waar we erg trots op zijn", aldus nog Geert Schotte, die over enkele maanden zijn vader Frans opvolgt als gedelegeerd bestuurder van Vlaanderens grootste boekenketen. Standaard Boekhandel heeft vandaag meer dan 140 boekhandels en nog eens 60 "bookshops" in vestigingen van Fun, Aveve en Moose in the City.

Standaard Boekhandel springt dan toch op de e-commercetrein: aan de vooravond van een opendeurdriedaagse start het vandaag zijn eigen webwinkel met meer dan 100.000 boeken en een uitgebreide selectie cd's, dvd's, games en geschenkboxen. Tegelijk lanceert de groep een getrouwheidsprogramma met een gloednieuwe klantenkaart.

Tweede keer, goede keer?

Standaard Boekhandel maakt zich sterk dat het een al te grote kannibalisatie van zijn ruim 140 winkels kan vermijden. "Eén van de grote en sterke troeven is dat de klanten online kunnen bestellen en hun order kunnen afhalen in een winkel naar keuze. Klanten hoeven dan geen verzendkosten te betalen", klinkt het bij de keten. Thuislevering kan uiteraard ook, maar dan wél tegen betaling.

 

Volgens zakenkrant De Tijd is met de hele operatie een investering van 2 miljoen euro gemoeid. Standaard Boekhandel gaat nu de concurrentie aan met haar eigen dochter, want tien jaar nadat de groep Azur.be afstootte wegens verlieslatend is die - samen met Proxis.be - opgeklommen tot de Belgische marktleider ProxisAzur.

 

Dat Standaard Boekhandel nu een tweede poging waagt, hoeft evenwel niet te verwonderen: volgens Boek.be verdubbelde de boekenverkoop via webshops het voorbije halfjaar tot 7% van de totale verkoop. Dat komt mede door de komst van de Nederlandse reus Bol.com: die telt naar eigen zeggen al ruim 100.000 Belgische klanten. 

Multichannel met klantenkaart

Dat Standaard Boekhandel volop kiest voor een multichannelstrategie, blijkt ook uit het feit dat klanten zowel in de fysieke winkels als in de webshop punten kunnen sparen om kortingen te ontvangen. De keten van boekenwinkels voert namelijk ook nog een nieuw getrouwheidsprogramma in, gebaseerd op een klantenkaart. "Standaard Boekhandel wil daarmee zijn trouwe klanten extra verwennen", zegt Geert Schotte, lid van het directiecomité. "Op basis van hun interesses selecteren we emotionele, exclusieve voordelen voor de klanten: signeersessies, speciale aanbiedingen of ontmoetingen met hun favoriete auteur."

 

Die klantenkaart biedt webshoppers overigens nog een extra voordeel: zij hoeven pas te betalen bij afhaling in de winkel. "Een extra service die vrij uniek is in de markt en waar we erg trots op zijn", aldus nog Geert Schotte, die over enkele maanden zijn vader Frans opvolgt als gedelegeerd bestuurder van Vlaanderens grootste boekenketen. Standaard Boekhandel heeft vandaag meer dan 140 boekhandels en nog eens 60 "bookshops" in vestigingen van Fun, Aveve en Moose in the City.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.