Starbucks laat smartphonegebruikers niet meer wachten | RetailDetail

Starbucks laat smartphonegebruikers niet meer wachten

Starbucks laat smartphonegebruikers niet meer wachten

Het Amerikaanse Starbucks werkt volop aan een nieuwe tool die de klant de mogelijkheid biedt om zijn bestelling al op voorhand door te geven: vanuit de wachtrij of, beter nog, al van onderweg naar de dichtstbijzijnde vestiging.

5 miljoen mobiele transacties per week

De nieuwe smartphone-applicatie wordt volgens chief digital officer Adam Brotman (foto) nog dit jaar in een aantal Amerikaanse vestigingen uitgetest en moet de bediening versnellen en de wachttijden inkorten. "Het is iets waar onze klanten al langer naar vragen, maar meer wil ik er vooralsnog niet over vertellen."

 

Brotman wist ook nog te vertellen dat Starbucks op 19 maart een update van zijn iPhone-app zal uitbrengen. Die zal onder meer de mogelijkheid bieden om de barista een fooi te geven en een 'shake-to-pay'-functie bevatten ('even schudden, zo betaald').

 

Volgens Brotman verwerkt Starbucks momenteel al 5 miljoen mobiele transacties per week en worden in de Amerikaanse vestigingen al 11% van de bestellingen betaald via de smartphone of tablet. Brotman maakt er geen geheim van dat hij dat cijfer nog dit jaar wil verdubbelen.

 

Howard Schultz zelf aan het stuur

Dat het de reus uit Seattle menens is met zijn digitale plannen, bewijst de 'wissel' aan de top die vorige maand plaatsvond. CEO Howard Schultz heeft dan de dagelijkse operationele leiding van het bedrijf overgedragen aan zijn COO Troy Alstead, om zich volop te kunnen toeleggen op "next generation retail, digitale en mobiele betalingen, het getrouwheidsprogramma en de e-commerce".

 

Volgens Brotman "werkt de CEO rechtstreeks mee aan alle mobiele plannen en de visie die we daarrond ontwikkelen. Hij is daar zeer sterk bij betrokken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.