Starbucks zet in op mobiele betalingen

Starbucks zet in op mobiele betalingen

Het Amerikaanse koffieconcern Starbucks wil de komende jaren de groei van mobiele betalingen stimuleren. Momenteel gebeurt één op de tien betalingen in de Verenigde Staten mobiel, maar Starbucks gelooft in sterke groei van dat aantal.

Loyaliteitsprogramma als katalysator

Wekelijks gebeuren er bijna vijf miljoen mobiele transacties bij Amerikaanse vestigingen van Starbucks, dat is nu al meer dan tien procent van alle transacties. CEO Howard Schultz wil dat aantal de komende jaren echter nog sterk opdrijven, onder andere door het koppelen van de mobiele betalingen aan het loyaliteitsprogramma My Starbucks Rewards.

 

Wanneer klanten voldoende aankopen, krijgen ze een 'gouden status' die goed is voor een aantal extra's. Vroeger moesten ze daarvoor hun aankopen registreren via een Starbucks-kaart, maar momenteel kan het ook met de Starbucks-app. Om te betalen met de app moeten klanten hun saldo opladen via Starbucks.com of met in-app betalingen. Starbucks verwacht dat in het eerste kwartaal van 2014 klanten hun kaarten zullen opladen voor een waarde van 1 miljard euro.

 

Samenwerkingen

Om beter te kunnen profiteren van de mogelijkheden van de app en mobiele betalingen heeft Starbucks enkele wijzigingen in de organisatie doorgevoerd. "Deze organisatorische wijzigingen zorgen ervoor dat er ruimte wordt gecreëerd om niet alleen mobiel te innoveren, maar ook de dingen die we doen rondom nieuwe distributiekanalen. Deze kunnen we over de kanalen heen promoten en onze klanten belonen met 'stars' als betaalmiddel", zegt CEO Howard Schultz.

 

Analisten verwachten dat Starbucks ook zal samenwerken met andere bedrijven, zoals Uber - een app waarmee je een chauffeur en wagen kan bestellen. Wanneer iemand zich via Uber laat afzetten bij Starbucks, ontvangt hij een gouden status. "De Starbucks-app heeft tien miljoen gebruikers. Het zou stom zijn om niet te kijken naar de mogelijkheden die een dergelijke samenwerking met zich mee zal brengen", zegt Jordan McKee van de Yankee Group aan Mobilecommercedaily.com.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top