Starbucks zet in op mobiele betalingen

Starbucks zet in op mobiele betalingen

Het Amerikaanse koffieconcern Starbucks wil de komende jaren de groei van mobiele betalingen stimuleren. Momenteel gebeurt één op de tien betalingen in de Verenigde Staten mobiel, maar Starbucks gelooft in sterke groei van dat aantal.

Loyaliteitsprogramma als katalysator

Wekelijks gebeuren er bijna vijf miljoen mobiele transacties bij Amerikaanse vestigingen van Starbucks, dat is nu al meer dan tien procent van alle transacties. CEO Howard Schultz wil dat aantal de komende jaren echter nog sterk opdrijven, onder andere door het koppelen van de mobiele betalingen aan het loyaliteitsprogramma My Starbucks Rewards.

 

Wanneer klanten voldoende aankopen, krijgen ze een 'gouden status' die goed is voor een aantal extra's. Vroeger moesten ze daarvoor hun aankopen registreren via een Starbucks-kaart, maar momenteel kan het ook met de Starbucks-app. Om te betalen met de app moeten klanten hun saldo opladen via Starbucks.com of met in-app betalingen. Starbucks verwacht dat in het eerste kwartaal van 2014 klanten hun kaarten zullen opladen voor een waarde van 1 miljard euro.

 

Samenwerkingen

Om beter te kunnen profiteren van de mogelijkheden van de app en mobiele betalingen heeft Starbucks enkele wijzigingen in de organisatie doorgevoerd. "Deze organisatorische wijzigingen zorgen ervoor dat er ruimte wordt gecreëerd om niet alleen mobiel te innoveren, maar ook de dingen die we doen rondom nieuwe distributiekanalen. Deze kunnen we over de kanalen heen promoten en onze klanten belonen met 'stars' als betaalmiddel", zegt CEO Howard Schultz.

 

Analisten verwachten dat Starbucks ook zal samenwerken met andere bedrijven, zoals Uber - een app waarmee je een chauffeur en wagen kan bestellen. Wanneer iemand zich via Uber laat afzetten bij Starbucks, ontvangt hij een gouden status. "De Starbucks-app heeft tien miljoen gebruikers. Het zou stom zijn om niet te kijken naar de mogelijkheden die een dergelijke samenwerking met zich mee zal brengen", zegt Jordan McKee van de Yankee Group aan Mobilecommercedaily.com.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top