"Steeds meer klachten over Groupon"

"Steeds meer klachten over Groupon"

De Amerikaanse kortingensite Groupon komt meer en meer in negatief daglicht te staan. Ook bij consumentenorganisatie Test-Aankoop komen steeds vaker ontevreden klanten aankloppen. Dit jaar alleen al kwamen bij Test-Aankoop 379 klachten over het bedrijf binnen.

Foute aanbiedingen

Een aantal weken geleden nog kwam Groupon in opspraak nadat een restaurant in Diepenbreek overspoeld werd met mensen die allemaal een tafeltje wilden reserveren naar aanleiding van een kortingsactie voor het restaurant op de Grouponsite. Er was echter één probleem: het restaurant was helemaal geen samenwerking aangegaan voor een dergelijke actie.

 

De gedupeerden die reeds een kortingsbon hadden aangekocht, werden uiteindelijk terugbetaald door Groupon. Er bleek een samenwerkingscontract op naam van de broer te zijn opgemaakt, buiten de eigenlijke zaakvoerders om. Groupon zegt de zaak intern te zullen onderzoeken, maar ondertussen heeft de media-aandacht de bal wel aan het rollen gebracht: sinds het incident (amper drie weken geleden) heeft Test-Aankoop liefst 137 nieuwe klachten ontvangen.


Misleidende kortingen

Volgens een onderzoek van Test-Aankoop naar Groupon en gelijkaardige sites handelen de meeste klachten over de feitelijke realisering van de aanbieding, vooral over volgeboekte restaurants, codes die niet werken en misleidende kortingen. 

 

Andere problemen zouden zich stellen bij de levering van het product. Zo maakt Gazet van Antwerpen gewag van een klant die via Groupon een iPad bestelde, maar deze nooit heeft ontvangen. Bij navraag bleek dat er niet genoeg iPads in voorraad waren en dat de site niet happig was om de gedupeerde te vergoeden.

Tags: