Sterk eerste kwartaal voor Belgische online verkoop

Sterk eerste kwartaal voor Belgische online verkoop

De Belgische consument heeft in het eerste kwartaal ruim 20 miljoen online aankopen verricht, goed voor een totale omzet van 2,1 miljard euro. Volgens de BeCommerce Market Monitor rondt de sector dit jaar de kaap van de 7 miljard euro.

6,8 miljoen Belgen kochten online

In het eerste kwartaal van 2015 kochten 6,8 miljoen Belgen minstens één product of dienst online. Dit betekent dat 74% van de Belgische populatie ouder dan 15 jaar op het internet koopt. Alles samen ging het om ruim 20 miljoen aankopen, goed voor een totale omzet van 2,1 miljard euro. Dat blijkt uit cijfers van de eerste BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK in opdracht van BeCommerce.

 

De online markt is intussen goed voor 14% van alle bestedingen in België in het eerste kwartaal van 2015. De gemiddelde uitgave per aankoop bedraagt 307 euro. Dat bedrag ligt iets hoger in Vlaanderen (331 euro) dan in Wallonië en Brussel (275 euro), maar procentueel kopen er meer Walen en Brusselaars online dan Vlamingen: 76% tegenover 73%.

 

"België haalt zijn achterstand in", zegt Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce. "Met deze sterke cijfers van het eerste kwartaal is de Belgische e-commerce goed op weg om in 2015 de kaap van de 7 miljard euro te halen en zullen mogelijks zo'n 80 miljoen aankopen via het internet gedaan worden."

 

Mobiel blijft achter

"De Belgische consument is duidelijk online actief, maar blijft wel nog behoudsgezind omtrent aankopen via mobile devices", zegt Inge Zeeuws, research director bij GfK. Meer dan de helft van de online bestedingen gebeurde via laptop en ongeveer 1 aankoop op 3 via een desktop. Slechts 7% van de online bestedingen verliep in het eerste kwartaal via een tablet en net geen 3% via smartphone.

 

Nog enkele interessante weetjes:

  1. 71% van de meer dan 20 miljoen online aankopen betreft een product, de resterende 29% een dienst. De totale online besteding van 2,1 miljard euro gaat voor 42% naar de aankoop van producten en voor 58% naar diensten. Online kopen we met andere woorden meer producten dan diensten, maar de gemiddelde besteding ligt hoger voor diensten dan voor producten. 

  2. De creditcard is en blijft de populairste betaalwijze: bijna de helft (46%) van de online bestedingen werd op deze wijze betaald. Bancontact (23%) en online overschrijving (13%) vervolledigen de top 3.

  3. En in totaal werd in het eerste kwartaal van dit jaar 47 miljoen euro betaald aan verzendkosten. Hiermee bedragen de verzendkosten ongeveer 2% van de totale online bestedingen.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top