Sterk eerste kwartaal voor Belgische online verkoop | RetailDetail

Sterk eerste kwartaal voor Belgische online verkoop

Sterk eerste kwartaal voor Belgische online verkoop

De Belgische consument heeft in het eerste kwartaal ruim 20 miljoen online aankopen verricht, goed voor een totale omzet van 2,1 miljard euro. Volgens de BeCommerce Market Monitor rondt de sector dit jaar de kaap van de 7 miljard euro.

6,8 miljoen Belgen kochten online

In het eerste kwartaal van 2015 kochten 6,8 miljoen Belgen minstens één product of dienst online. Dit betekent dat 74% van de Belgische populatie ouder dan 15 jaar op het internet koopt. Alles samen ging het om ruim 20 miljoen aankopen, goed voor een totale omzet van 2,1 miljard euro. Dat blijkt uit cijfers van de eerste BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK in opdracht van BeCommerce.

 

De online markt is intussen goed voor 14% van alle bestedingen in België in het eerste kwartaal van 2015. De gemiddelde uitgave per aankoop bedraagt 307 euro. Dat bedrag ligt iets hoger in Vlaanderen (331 euro) dan in Wallonië en Brussel (275 euro), maar procentueel kopen er meer Walen en Brusselaars online dan Vlamingen: 76% tegenover 73%.

 

"België haalt zijn achterstand in", zegt Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce. "Met deze sterke cijfers van het eerste kwartaal is de Belgische e-commerce goed op weg om in 2015 de kaap van de 7 miljard euro te halen en zullen mogelijks zo'n 80 miljoen aankopen via het internet gedaan worden."

 

Mobiel blijft achter

"De Belgische consument is duidelijk online actief, maar blijft wel nog behoudsgezind omtrent aankopen via mobile devices", zegt Inge Zeeuws, research director bij GfK. Meer dan de helft van de online bestedingen gebeurde via laptop en ongeveer 1 aankoop op 3 via een desktop. Slechts 7% van de online bestedingen verliep in het eerste kwartaal via een tablet en net geen 3% via smartphone.

 

Nog enkele interessante weetjes:

  1. 71% van de meer dan 20 miljoen online aankopen betreft een product, de resterende 29% een dienst. De totale online besteding van 2,1 miljard euro gaat voor 42% naar de aankoop van producten en voor 58% naar diensten. Online kopen we met andere woorden meer producten dan diensten, maar de gemiddelde besteding ligt hoger voor diensten dan voor producten. 

  2. De creditcard is en blijft de populairste betaalwijze: bijna de helft (46%) van de online bestedingen werd op deze wijze betaald. Bancontact (23%) en online overschrijving (13%) vervolledigen de top 3.

  3. En in totaal werd in het eerste kwartaal van dit jaar 47 miljoen euro betaald aan verzendkosten. Hiermee bedragen de verzendkosten ongeveer 2% van de totale online bestedingen.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.