Tablet en smartphone zetten opmars in ons land voort | RetailDetail

Tablet en smartphone zetten opmars in ons land voort

Tablet en smartphone zetten opmars in ons land voort

Bijna een kwart van de Belgische gezinnen beschikt over een tablet-pc en een derde is vandaag in het bezit van een smartphone. Dat blijkt uit het eerste halfjaarlijkse IAB-dashboard, een studie waarin onderzoeksbureau Nielsen een beeld schetst van het digitale gedrag van de Belgische consument.

Een tablet voor het hele gezin

Liefst 23 procent van de Belgische huishoudens heeft een tablet voor gebruik binnen het gezin, zo blijkt uit het IAB-dashboard in opdracht van het Interactive Advertising Bureau Belgium. De iPad is de populairste tablet (39%), Samsung volgt met 23% op de tweede plaats. 

 

Gemiddeld spenderen Belgische tabletbezitters 34 minuten per dag op het internet. De woonkamer (90%) en de keuken (50%) zijn de favoriete plekken om mobiel te surfen, al nemen vier op de tien eigenaars hun tablet ook mee naar bed.

 

Opmerkelijk is dat bijna dubbel zoveel Nederlandstalige gezinnen een tablet bezitten als Franstaligen: 27% in het Nederlandse taalgebied tegen slechts 15% in Franstalig België. De tablet-pc wordt overigens gebruikt door het hele gezin, dat in tegenstelling tot mobiele telefoons die eerder individueel zijn.

 

Smartphone breekt door

Alhoewel gsm's nog altijd in de meerderheid zijn (43% doet het met een Nokia, 28% met een Samsung), zetten de smartphones hun sterke opmars voort: een derde van de Belgische gezinnen heeft er vandaag al eentje in huis. Dit keer is Samsung het populairst (11%) en staat Apple op twee (8%).

 

Vrijwel alle smartphone-eigenaars (97%) surfen elke dag met hun smartphone op het net: vier op de tien gemiddeld 23 minuten per dag, 8% al minstens één uur per dag. "Hoewel we nog steeds een achterstand hebben op onze buurlanden, raken tools waarmee we op het internet kunnen (zoals tablets en smartphones) steeds meer ingeburgerd in België", zegt Patrick Marck, general manager van IAB Belgium.

 

"Uit eerder onderzoek van IAB bleek al dat één op de twee Belgen af en toe tv-kijken en tablet- of smartphone-surfen combineert. Deze trend schept mogelijkheden voor de tv-sector en adverteerders om hierop in te spelen. De toekomst van de reclame is ook in ons land digitaal", aldus nog IAB Belgium.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.