Tablet en smartphone zetten opmars in ons land voort

Tablet en smartphone zetten opmars in ons land voort

Bijna een kwart van de Belgische gezinnen beschikt over een tablet-pc en een derde is vandaag in het bezit van een smartphone. Dat blijkt uit het eerste halfjaarlijkse IAB-dashboard, een studie waarin onderzoeksbureau Nielsen een beeld schetst van het digitale gedrag van de Belgische consument.

Een tablet voor het hele gezin

Liefst 23 procent van de Belgische huishoudens heeft een tablet voor gebruik binnen het gezin, zo blijkt uit het IAB-dashboard in opdracht van het Interactive Advertising Bureau Belgium. De iPad is de populairste tablet (39%), Samsung volgt met 23% op de tweede plaats. 

 

Gemiddeld spenderen Belgische tabletbezitters 34 minuten per dag op het internet. De woonkamer (90%) en de keuken (50%) zijn de favoriete plekken om mobiel te surfen, al nemen vier op de tien eigenaars hun tablet ook mee naar bed.

 

Opmerkelijk is dat bijna dubbel zoveel Nederlandstalige gezinnen een tablet bezitten als Franstaligen: 27% in het Nederlandse taalgebied tegen slechts 15% in Franstalig België. De tablet-pc wordt overigens gebruikt door het hele gezin, dat in tegenstelling tot mobiele telefoons die eerder individueel zijn.

 

Smartphone breekt door

Alhoewel gsm's nog altijd in de meerderheid zijn (43% doet het met een Nokia, 28% met een Samsung), zetten de smartphones hun sterke opmars voort: een derde van de Belgische gezinnen heeft er vandaag al eentje in huis. Dit keer is Samsung het populairst (11%) en staat Apple op twee (8%).

 

Vrijwel alle smartphone-eigenaars (97%) surfen elke dag met hun smartphone op het net: vier op de tien gemiddeld 23 minuten per dag, 8% al minstens één uur per dag. "Hoewel we nog steeds een achterstand hebben op onze buurlanden, raken tools waarmee we op het internet kunnen (zoals tablets en smartphones) steeds meer ingeburgerd in België", zegt Patrick Marck, general manager van IAB Belgium.

 

"Uit eerder onderzoek van IAB bleek al dat één op de twee Belgen af en toe tv-kijken en tablet- of smartphone-surfen combineert. Deze trend schept mogelijkheden voor de tv-sector en adverteerders om hierop in te spelen. De toekomst van de reclame is ook in ons land digitaal", aldus nog IAB Belgium.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top