Tablet en smartphone zetten opmars in ons land voort

Tablet en smartphone zetten opmars in ons land voort

Bijna een kwart van de Belgische gezinnen beschikt over een tablet-pc en een derde is vandaag in het bezit van een smartphone. Dat blijkt uit het eerste halfjaarlijkse IAB-dashboard, een studie waarin onderzoeksbureau Nielsen een beeld schetst van het digitale gedrag van de Belgische consument.

Een tablet voor het hele gezin

Liefst 23 procent van de Belgische huishoudens heeft een tablet voor gebruik binnen het gezin, zo blijkt uit het IAB-dashboard in opdracht van het Interactive Advertising Bureau Belgium. De iPad is de populairste tablet (39%), Samsung volgt met 23% op de tweede plaats. 

 

Gemiddeld spenderen Belgische tabletbezitters 34 minuten per dag op het internet. De woonkamer (90%) en de keuken (50%) zijn de favoriete plekken om mobiel te surfen, al nemen vier op de tien eigenaars hun tablet ook mee naar bed.

 

Opmerkelijk is dat bijna dubbel zoveel Nederlandstalige gezinnen een tablet bezitten als Franstaligen: 27% in het Nederlandse taalgebied tegen slechts 15% in Franstalig België. De tablet-pc wordt overigens gebruikt door het hele gezin, dat in tegenstelling tot mobiele telefoons die eerder individueel zijn.

 

Smartphone breekt door

Alhoewel gsm's nog altijd in de meerderheid zijn (43% doet het met een Nokia, 28% met een Samsung), zetten de smartphones hun sterke opmars voort: een derde van de Belgische gezinnen heeft er vandaag al eentje in huis. Dit keer is Samsung het populairst (11%) en staat Apple op twee (8%).

 

Vrijwel alle smartphone-eigenaars (97%) surfen elke dag met hun smartphone op het net: vier op de tien gemiddeld 23 minuten per dag, 8% al minstens één uur per dag. "Hoewel we nog steeds een achterstand hebben op onze buurlanden, raken tools waarmee we op het internet kunnen (zoals tablets en smartphones) steeds meer ingeburgerd in België", zegt Patrick Marck, general manager van IAB Belgium.

 

"Uit eerder onderzoek van IAB bleek al dat één op de twee Belgen af en toe tv-kijken en tablet- of smartphone-surfen combineert. Deze trend schept mogelijkheden voor de tv-sector en adverteerders om hierop in te spelen. De toekomst van de reclame is ook in ons land digitaal", aldus nog IAB Belgium.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top