Tablet en smartphone zetten opmars in ons land voort

Tablet en smartphone zetten opmars in ons land voort

Bijna een kwart van de Belgische gezinnen beschikt over een tablet-pc en een derde is vandaag in het bezit van een smartphone. Dat blijkt uit het eerste halfjaarlijkse IAB-dashboard, een studie waarin onderzoeksbureau Nielsen een beeld schetst van het digitale gedrag van de Belgische consument.

Een tablet voor het hele gezin

Liefst 23 procent van de Belgische huishoudens heeft een tablet voor gebruik binnen het gezin, zo blijkt uit het IAB-dashboard in opdracht van het Interactive Advertising Bureau Belgium. De iPad is de populairste tablet (39%), Samsung volgt met 23% op de tweede plaats. 

 

Gemiddeld spenderen Belgische tabletbezitters 34 minuten per dag op het internet. De woonkamer (90%) en de keuken (50%) zijn de favoriete plekken om mobiel te surfen, al nemen vier op de tien eigenaars hun tablet ook mee naar bed.

 

Opmerkelijk is dat bijna dubbel zoveel Nederlandstalige gezinnen een tablet bezitten als Franstaligen: 27% in het Nederlandse taalgebied tegen slechts 15% in Franstalig België. De tablet-pc wordt overigens gebruikt door het hele gezin, dat in tegenstelling tot mobiele telefoons die eerder individueel zijn.

 

Smartphone breekt door

Alhoewel gsm's nog altijd in de meerderheid zijn (43% doet het met een Nokia, 28% met een Samsung), zetten de smartphones hun sterke opmars voort: een derde van de Belgische gezinnen heeft er vandaag al eentje in huis. Dit keer is Samsung het populairst (11%) en staat Apple op twee (8%).

 

Vrijwel alle smartphone-eigenaars (97%) surfen elke dag met hun smartphone op het net: vier op de tien gemiddeld 23 minuten per dag, 8% al minstens één uur per dag. "Hoewel we nog steeds een achterstand hebben op onze buurlanden, raken tools waarmee we op het internet kunnen (zoals tablets en smartphones) steeds meer ingeburgerd in België", zegt Patrick Marck, general manager van IAB Belgium.

 

"Uit eerder onderzoek van IAB bleek al dat één op de twee Belgen af en toe tv-kijken en tablet- of smartphone-surfen combineert. Deze trend schept mogelijkheden voor de tv-sector en adverteerders om hierop in te spelen. De toekomst van de reclame is ook in ons land digitaal", aldus nog IAB Belgium.

Tags: