Terreurdreiging: helft meer online bestellingen bij Brusselse supermarkten

Terreurdreiging: helft meer online bestellingen bij Brusselse supermarkten

Sinds het dreigingsniveau in Brussel is opgetrokken tot het hoogste alarmpeil, is het aantal online bestellingen bij Carrefour en Delhaize met bijna de helft toegenomen.

Brusselse consument koopt anders

De stijging is vooral opvallend in het Brussels Gewest en de Brusselse rand. Volgens Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour, gaat het om een toename van 50% sinds zaterdag, en Roel Dekelver van Delhaize heeft het over een stijging van 40 tot 50% sinds dinsdag. Het gaat dan zowel om thuisleveringen als bestellingen die op afhaalpunten worden klaargezet.

 

Volgens Carrefour heeft de consument ook zijn koopgedrag in de winkels zelf aangepast. "We zien dat de gemiddelde aankoopwaarde per winkelkar ook is gestegen. Wat er misschien op wijst dat de shoppers hun aankopen voor de hele week in één keer doen in plaats van verschillende kleren per week naar de winkel te komen", zegt van Outryve. "Misschien profiteren we hier en daar wel van het feit dat andere winkels dicht blijven, dat zou kunnen. Maar we hebben niet de indruk dat mensen aan het hamsteren zijn geslagen."

 

De supermarkten merken overigens ook dat, in vergelijking met de toestand vóór het terreuralarm, meer klanten ervoor kiezen overdag hun aankopen te doen dan bij valavond.

 

Bijkomende veiligheidsmaatregelen

Beide woordvoerders benadrukken intussen dat zo goed als alle Brusselse winkels open zijn. Van de circa 70 winkels die Carrefour in het Brusselse telt, zijn er drie die op bevel van de autoriteiten gesloten blijven: "Dat zijn de winkel in City 2, omdat het winkelcentrum gesloten werd op vraag van de overheid, de winkel in metro Rogier, omdat de metrostations dicht zijn en de hypermarktwinkel van Sint-Agatha-Berchem, op vraag van de burgemeester", zegt van Outruve.

 

Bij Delhaize zijn twee van de 70 vestigingen in het Brussels Gewest dicht gebleven: Charles Quint in Sint-Agatha- Berchem en de supermarkt in Westland Shopping. "Op bevel van hogerhand", bevestigt Roel Dekelver. "Intussen zijn sommige winkels beveiligd met militairen voor de deur, zoals in Sint-Jans-Molenbeek. En in al onze 70 winkels in de regio Brussel zijn er extra maatregelen genomen voor de interne bewaking."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top