Test-Aankoop "buist" bijna 1 op 4 geteste webshops | RetailDetail

Test-Aankoop "buist" bijna 1 op 4 geteste webshops

Test-Aankoop "buist" bijna 1 op 4 geteste webshops
Verbruikersunie Test-Aankoop kocht in december vorig jaar kleine elektrische en elektronische toestellen bij 35 webshops die in ons land actief zijn. Die spullen werden - geheel conform de wetgeving en de geldende regels - teruggestuurd naar de shops. Hoewel de resultaten door de band genomen "bemoedigend tot zeer goed" zijn, gaf Test-Aankoop acht webshops een rode kaart, meestal "omdat ze veel te laat of helemaal niet terugbetaalden".

Ontbrekende info en onwettelijke clausules

De overgrote meerderheid van de webshops volgt de regels die door de Europese en de Belgische wetgever zijn opgelegd. Toch zijn er altijd wel uitzonderingen: zo "vergeet" het Franse RueDuCommerce een geografisch adres en een internationaal telefoonnummer te vemelden, terwijl negen andere webshops - waaronder kleppers als 3Suisses, Amazon, Bol.com, Fnac, Neckermann en Vanden Borre- wel wat meer informatie mochten geven over de kosten. Daarnaast controleerde Test-Aankoop ook of de verkoper op het bestelformulier al zelf geen bijkomende producten of diensten had aangevinkt: enkel Proximus maakte zich hieraan schuldig.

 

Bovendien bleek slechts een minderheid van de webshops volledig in orde te zijn met hun algemene voorwaarden: "Bij de andere werden één of meerdere onwettelijke clausules aangetroffen. Het ging dan bijvoorbeeld om uitsluiting van aansprakelijkheid, geen terugbetaling van de verzendingskosten bij toepassing van het herroepingsrecht of aanrekening van transportkosten wanneer er een beroep wordt gedaan op de waarborg. Ook de privacyvermeldingen waren vaak niet helemaal in orde."

 


Acht uitsluitingen

Nog steeds volgens Test-Aankoop blijft het uitkijken geblazen voor verborgen betalings- en leveringskosten. De verzendingskosten kunnen bovendien heel erg verschillen van shop tot shop: "Eén website vroeg 50 euro voor de verzending van een strijkijzer, terwijl het ook voor 11 euro kon".

 

Zes websites stelden zwaar teleur, doordat ze niet binnen de voorgeschreven 30 dagen (of zelfs helemaal niet) terugbetaalden. Bij dat zestal twee grote spelers: Krefel en The Phone House. Bovendien betaalde meer dan de helft van de onderzochte webshops de oorspronkelijke verzendingskosten niet terug, hoewel ze daar wettelijk toe verplicht zijn.

 

Uiteindelijk werden 8 van de 35 webshops uitgesloten, hoofdzakelijk wegens die problemen rond terugzending en terugbetaling. Het gaat om de kleppers Krefel.be en Phonehouse.be en verder ook Backoffice.be, Brison-sa.be, Digixo.com, Eldi.be, Hardware.be, en RueDuCommerce.fr. Komplett.be kreeg van Test-Aankoop de hoogste score met 95/100, gevolgd door zes websites met 90/100: Bol.com, Digitalwarehouse.be, Emaga.be, Fnac.be, Gpsshop.be en Redcoon.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top