Test-Aankoop "buist" bijna 1 op 4 geteste webshops | RetailDetail

Test-Aankoop "buist" bijna 1 op 4 geteste webshops

Test-Aankoop "buist" bijna 1 op 4 geteste webshops
Verbruikersunie Test-Aankoop kocht in december vorig jaar kleine elektrische en elektronische toestellen bij 35 webshops die in ons land actief zijn. Die spullen werden - geheel conform de wetgeving en de geldende regels - teruggestuurd naar de shops. Hoewel de resultaten door de band genomen "bemoedigend tot zeer goed" zijn, gaf Test-Aankoop acht webshops een rode kaart, meestal "omdat ze veel te laat of helemaal niet terugbetaalden".

Ontbrekende info en onwettelijke clausules

De overgrote meerderheid van de webshops volgt de regels die door de Europese en de Belgische wetgever zijn opgelegd. Toch zijn er altijd wel uitzonderingen: zo "vergeet" het Franse RueDuCommerce een geografisch adres en een internationaal telefoonnummer te vemelden, terwijl negen andere webshops - waaronder kleppers als 3Suisses, Amazon, Bol.com, Fnac, Neckermann en Vanden Borre- wel wat meer informatie mochten geven over de kosten. Daarnaast controleerde Test-Aankoop ook of de verkoper op het bestelformulier al zelf geen bijkomende producten of diensten had aangevinkt: enkel Proximus maakte zich hieraan schuldig.

 

Bovendien bleek slechts een minderheid van de webshops volledig in orde te zijn met hun algemene voorwaarden: "Bij de andere werden één of meerdere onwettelijke clausules aangetroffen. Het ging dan bijvoorbeeld om uitsluiting van aansprakelijkheid, geen terugbetaling van de verzendingskosten bij toepassing van het herroepingsrecht of aanrekening van transportkosten wanneer er een beroep wordt gedaan op de waarborg. Ook de privacyvermeldingen waren vaak niet helemaal in orde."

 


Acht uitsluitingen

Nog steeds volgens Test-Aankoop blijft het uitkijken geblazen voor verborgen betalings- en leveringskosten. De verzendingskosten kunnen bovendien heel erg verschillen van shop tot shop: "Eén website vroeg 50 euro voor de verzending van een strijkijzer, terwijl het ook voor 11 euro kon".

 

Zes websites stelden zwaar teleur, doordat ze niet binnen de voorgeschreven 30 dagen (of zelfs helemaal niet) terugbetaalden. Bij dat zestal twee grote spelers: Krefel en The Phone House. Bovendien betaalde meer dan de helft van de onderzochte webshops de oorspronkelijke verzendingskosten niet terug, hoewel ze daar wettelijk toe verplicht zijn.

 

Uiteindelijk werden 8 van de 35 webshops uitgesloten, hoofdzakelijk wegens die problemen rond terugzending en terugbetaling. Het gaat om de kleppers Krefel.be en Phonehouse.be en verder ook Backoffice.be, Brison-sa.be, Digixo.com, Eldi.be, Hardware.be, en RueDuCommerce.fr. Komplett.be kreeg van Test-Aankoop de hoogste score met 95/100, gevolgd door zes websites met 90/100: Bol.com, Digitalwarehouse.be, Emaga.be, Fnac.be, Gpsshop.be en Redcoon.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.