Test-Aankoop "buist" bijna 1 op 4 geteste webshops

Test-Aankoop "buist" bijna 1 op 4 geteste webshops
Verbruikersunie Test-Aankoop kocht in december vorig jaar kleine elektrische en elektronische toestellen bij 35 webshops die in ons land actief zijn. Die spullen werden - geheel conform de wetgeving en de geldende regels - teruggestuurd naar de shops. Hoewel de resultaten door de band genomen "bemoedigend tot zeer goed" zijn, gaf Test-Aankoop acht webshops een rode kaart, meestal "omdat ze veel te laat of helemaal niet terugbetaalden".

Ontbrekende info en onwettelijke clausules

De overgrote meerderheid van de webshops volgt de regels die door de Europese en de Belgische wetgever zijn opgelegd. Toch zijn er altijd wel uitzonderingen: zo "vergeet" het Franse RueDuCommerce een geografisch adres en een internationaal telefoonnummer te vemelden, terwijl negen andere webshops - waaronder kleppers als 3Suisses, Amazon, Bol.com, Fnac, Neckermann en Vanden Borre- wel wat meer informatie mochten geven over de kosten. Daarnaast controleerde Test-Aankoop ook of de verkoper op het bestelformulier al zelf geen bijkomende producten of diensten had aangevinkt: enkel Proximus maakte zich hieraan schuldig.

 

Bovendien bleek slechts een minderheid van de webshops volledig in orde te zijn met hun algemene voorwaarden: "Bij de andere werden één of meerdere onwettelijke clausules aangetroffen. Het ging dan bijvoorbeeld om uitsluiting van aansprakelijkheid, geen terugbetaling van de verzendingskosten bij toepassing van het herroepingsrecht of aanrekening van transportkosten wanneer er een beroep wordt gedaan op de waarborg. Ook de privacyvermeldingen waren vaak niet helemaal in orde."

 


Acht uitsluitingen

Nog steeds volgens Test-Aankoop blijft het uitkijken geblazen voor verborgen betalings- en leveringskosten. De verzendingskosten kunnen bovendien heel erg verschillen van shop tot shop: "Eén website vroeg 50 euro voor de verzending van een strijkijzer, terwijl het ook voor 11 euro kon".

 

Zes websites stelden zwaar teleur, doordat ze niet binnen de voorgeschreven 30 dagen (of zelfs helemaal niet) terugbetaalden. Bij dat zestal twee grote spelers: Krefel en The Phone House. Bovendien betaalde meer dan de helft van de onderzochte webshops de oorspronkelijke verzendingskosten niet terug, hoewel ze daar wettelijk toe verplicht zijn.

 

Uiteindelijk werden 8 van de 35 webshops uitgesloten, hoofdzakelijk wegens die problemen rond terugzending en terugbetaling. Het gaat om de kleppers Krefel.be en Phonehouse.be en verder ook Backoffice.be, Brison-sa.be, Digixo.com, Eldi.be, Hardware.be, en RueDuCommerce.fr. Komplett.be kreeg van Test-Aankoop de hoogste score met 95/100, gevolgd door zes websites met 90/100: Bol.com, Digitalwarehouse.be, Emaga.be, Fnac.be, Gpsshop.be en Redcoon.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top