Test-Aankoop "buist" bijna 1 op 4 geteste webshops | RetailDetail

Test-Aankoop "buist" bijna 1 op 4 geteste webshops

Test-Aankoop "buist" bijna 1 op 4 geteste webshops
Verbruikersunie Test-Aankoop kocht in december vorig jaar kleine elektrische en elektronische toestellen bij 35 webshops die in ons land actief zijn. Die spullen werden - geheel conform de wetgeving en de geldende regels - teruggestuurd naar de shops. Hoewel de resultaten door de band genomen "bemoedigend tot zeer goed" zijn, gaf Test-Aankoop acht webshops een rode kaart, meestal "omdat ze veel te laat of helemaal niet terugbetaalden".

Ontbrekende info en onwettelijke clausules

De overgrote meerderheid van de webshops volgt de regels die door de Europese en de Belgische wetgever zijn opgelegd. Toch zijn er altijd wel uitzonderingen: zo "vergeet" het Franse RueDuCommerce een geografisch adres en een internationaal telefoonnummer te vemelden, terwijl negen andere webshops - waaronder kleppers als 3Suisses, Amazon, Bol.com, Fnac, Neckermann en Vanden Borre- wel wat meer informatie mochten geven over de kosten. Daarnaast controleerde Test-Aankoop ook of de verkoper op het bestelformulier al zelf geen bijkomende producten of diensten had aangevinkt: enkel Proximus maakte zich hieraan schuldig.

 

Bovendien bleek slechts een minderheid van de webshops volledig in orde te zijn met hun algemene voorwaarden: "Bij de andere werden één of meerdere onwettelijke clausules aangetroffen. Het ging dan bijvoorbeeld om uitsluiting van aansprakelijkheid, geen terugbetaling van de verzendingskosten bij toepassing van het herroepingsrecht of aanrekening van transportkosten wanneer er een beroep wordt gedaan op de waarborg. Ook de privacyvermeldingen waren vaak niet helemaal in orde."

 


Acht uitsluitingen

Nog steeds volgens Test-Aankoop blijft het uitkijken geblazen voor verborgen betalings- en leveringskosten. De verzendingskosten kunnen bovendien heel erg verschillen van shop tot shop: "Eén website vroeg 50 euro voor de verzending van een strijkijzer, terwijl het ook voor 11 euro kon".

 

Zes websites stelden zwaar teleur, doordat ze niet binnen de voorgeschreven 30 dagen (of zelfs helemaal niet) terugbetaalden. Bij dat zestal twee grote spelers: Krefel en The Phone House. Bovendien betaalde meer dan de helft van de onderzochte webshops de oorspronkelijke verzendingskosten niet terug, hoewel ze daar wettelijk toe verplicht zijn.

 

Uiteindelijk werden 8 van de 35 webshops uitgesloten, hoofdzakelijk wegens die problemen rond terugzending en terugbetaling. Het gaat om de kleppers Krefel.be en Phonehouse.be en verder ook Backoffice.be, Brison-sa.be, Digixo.com, Eldi.be, Hardware.be, en RueDuCommerce.fr. Komplett.be kreeg van Test-Aankoop de hoogste score met 95/100, gevolgd door zes websites met 90/100: Bol.com, Digitalwarehouse.be, Emaga.be, Fnac.be, Gpsshop.be en Redcoon.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.