Toch akkoord rond e-commerce in de handel | RetailDetail

Toch akkoord rond e-commerce in de handel

Toch akkoord rond e-commerce in de handel

Binnenkort mogen winkeliers en winkelketens 's nachts in hun zaak personeel inzetten om online orders te verpakken. De sociale partners zijn het eens geraakt over dat principe. Al blijft de concrete uitwerking een zaak van de bedrijven zelf.

Akkoord over de "principes"

Twee weken geleden gingen werkgevers en vakbonden zonder akkoord over e-commerce in de handel uit elkaar, na maanden van moeizaam overleg. Tot gisteren, als bij toverslag, federaal minister van Werk Kris Peeters (CD&V) een akkoord aankondigde: "Dit akkoord is een belangrijke stap", klonk het.

 

"De keuze voor de weg van het sociaal overleg loont. Alle sociale partners hebben dit akkoord ondertekend. Er is nu een stabiele en duurzame oplossing voor e-commerce. Elke onderneming kan nu op maat invulling geven aan deze kader-cao. Heel belangrijk is dat er door dit akkoord in de sectoren handel en distributie op korte termijn behoorlijk wat volwaardige jobs bijkomen. Die sectoren stellen nu al, met uitzondering zelfs van de zelfstandige kleinhandel, 250.000 mensen tewerk."

 

Hete aardappel voor CAO-onderhandelingen

Toch moet de minister zelf toegeven dat het huiswerk daarmee nog niet af is: "Alle ondertekenende partijen engageren zich om op basis van de vandaag vastgelegde principes op het niveau van ondernemingen overeenkomsten af te sluiten die de ontwikkeling van e-commerce activiteiten mogelijk maken en jobs te creëren". Of, zoals zakenkrant De Tijd het vandaag formuleert: "Het e-commerce-akkoord schuift de hete aardappel door naar de CAO-onderhandelingen." De buit is met andere woorden nog niet binnen...

 

Jan Delfosse, de directeur-generaal van handelsfederatie Comeos, is niettemin optimistisch. "Het is belangrijk dat nachtwerk voortaan mogelijk wordt. Zo kunnen we vermijden dat er jobs verdwijnen uit België. Akkoorden smeden op bedrijfsniveau is zeker mogelijk", zegt hij aan de zakenkrant.

 

Ook Unizo klinkt tevreden: "Zowat 60% van de online bestellingen gebeurt tussen 15 uur en 24 uur. Wil je als verkoper het pakje de volgende dag bij de klant krijgen, dan moet de logistieke afhandeling 's nachts gebeuren. Omdat dit in België niet mogelijk was, verschoof de e-commerceactiviteit – en de bijbehorende jobs – naar het buitenland. Nu kunnen onze ondernemers opboksen tegen de concurrentie van het buitenland en komen er extra jobs in de e-commerce in ons land bij", zegt topman Karel Van Eetvelt.

 

In de logistieke sector, waartoe de bedrijven behoren die pakjes versturen vanuit grote centrale magazijnen, is er nog geen akkoord over soepelere e-commerceregels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.