Toch akkoord rond e-commerce in de handel | RetailDetail

Toch akkoord rond e-commerce in de handel

Toch akkoord rond e-commerce in de handel

Binnenkort mogen winkeliers en winkelketens 's nachts in hun zaak personeel inzetten om online orders te verpakken. De sociale partners zijn het eens geraakt over dat principe. Al blijft de concrete uitwerking een zaak van de bedrijven zelf.

Akkoord over de "principes"

Twee weken geleden gingen werkgevers en vakbonden zonder akkoord over e-commerce in de handel uit elkaar, na maanden van moeizaam overleg. Tot gisteren, als bij toverslag, federaal minister van Werk Kris Peeters (CD&V) een akkoord aankondigde: "Dit akkoord is een belangrijke stap", klonk het.

 

"De keuze voor de weg van het sociaal overleg loont. Alle sociale partners hebben dit akkoord ondertekend. Er is nu een stabiele en duurzame oplossing voor e-commerce. Elke onderneming kan nu op maat invulling geven aan deze kader-cao. Heel belangrijk is dat er door dit akkoord in de sectoren handel en distributie op korte termijn behoorlijk wat volwaardige jobs bijkomen. Die sectoren stellen nu al, met uitzondering zelfs van de zelfstandige kleinhandel, 250.000 mensen tewerk."

 

Hete aardappel voor CAO-onderhandelingen

Toch moet de minister zelf toegeven dat het huiswerk daarmee nog niet af is: "Alle ondertekenende partijen engageren zich om op basis van de vandaag vastgelegde principes op het niveau van ondernemingen overeenkomsten af te sluiten die de ontwikkeling van e-commerce activiteiten mogelijk maken en jobs te creëren". Of, zoals zakenkrant De Tijd het vandaag formuleert: "Het e-commerce-akkoord schuift de hete aardappel door naar de CAO-onderhandelingen." De buit is met andere woorden nog niet binnen...

 

Jan Delfosse, de directeur-generaal van handelsfederatie Comeos, is niettemin optimistisch. "Het is belangrijk dat nachtwerk voortaan mogelijk wordt. Zo kunnen we vermijden dat er jobs verdwijnen uit België. Akkoorden smeden op bedrijfsniveau is zeker mogelijk", zegt hij aan de zakenkrant.

 

Ook Unizo klinkt tevreden: "Zowat 60% van de online bestellingen gebeurt tussen 15 uur en 24 uur. Wil je als verkoper het pakje de volgende dag bij de klant krijgen, dan moet de logistieke afhandeling 's nachts gebeuren. Omdat dit in België niet mogelijk was, verschoof de e-commerceactiviteit – en de bijbehorende jobs – naar het buitenland. Nu kunnen onze ondernemers opboksen tegen de concurrentie van het buitenland en komen er extra jobs in de e-commerce in ons land bij", zegt topman Karel Van Eetvelt.

 

In de logistieke sector, waartoe de bedrijven behoren die pakjes versturen vanuit grote centrale magazijnen, is er nog geen akkoord over soepelere e-commerceregels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top