Toenadering tussen AliPay en Apple Pay?

Toenadering tussen AliPay en Apple Pay?

Bloeit er iets moois tussen Alibaba en Apple? Daar lijkt het toch op, nadat hun CEO's Jack Ma en Tim Cook elkaar alle lof toewuifden tijdens een technologieconferentie in Californië. Een mogelijke toenadering houdt vanuit zakelijk oogpunt alvast steek, voor beide bedrijven.

"Wederzijds respect"

Jack Ma, mede-oprichter en topman van Alibaba, wond er tijdens de technologieconferentie in Laguna Beach geen doekjes om: hij hoopt dat zijn eigen betaalfirma AliPay en Apple's nieuwe systeem voor mobiele betalingen, Apple Pay, elkaar kunnen versterken.

 

"Ik ben ten zeerste geïnteresseerd in een samenwerking", zei Jack Ma. "Een goed huwelijk veronderstelt dat beide partijen hard werken. Ik respecteer Apple en ik respecteer Tim (Cook) heel, heel hard, uit het diepste van mijn hart. Ik hoop dat we samen iets moois kunnen doen", klonk het.

 

Enkele minuten later kaatste Tim Cook, die aanwezig was in de zaal en na de Alibaba-topman op het podium werd geïnterviewd, de bal meteen terug. "Ik heb het grootste respect voor Jack. Wij bij Apple werken graag nauw samen met mensen die geweldig slim zijn, die met flexibele teams werken, die vertrekken vanuit producten en die ons vooruit kunnen duwen. Ik denk dat Jack een bedrijf runt dat daaraan perfect beantwoordt. Als we elkaar op een aantal domeinen kunnen vinden, dan zou ik dat graag zien gebeuren." De Apple-topman liet zelfs uitschijnen dat beiden deze week eens samen zouden gaan zitten.

 

Win-win voor allebei

AliPay nam het voorbije jaar voor zo'n 200 miljard dollar aan transacties voor zijn rekening. Daarmee is het na Visa en Mastercard het grootste betaalsysteem ter wereld, groter dus dan PayPal (vooralsnog van eBay), dat in 2013 strandde op 180 miljard dollar.

 

AliPay staat echter vooral sterk in China waar het zo'n 800 miljoen klanten telt en 70% van alle Chinese online transacties regelt. Dat Jack Ma naar een deal met Apple lonkt om ook de Amerikaanse markt open te breken, hoeft dan ook niet te verbazen - zeker in de wetenschap dat Apple Pay in de eerste 72 uur na zijn lancering ruim 1 miljoen kredietkaarten activeerde.

 

Daardoor profileerde het zich meteen als een sterke uitdager op de markt van de digitale betalingen. Omgekeerd heeft Apple Alibaba nodig voor zijn verovering van China. Kortom, een win-win ligt voor handen...

Tags: