Topman Net-A-Porter met pensioen | RetailDetail

Topman Net-A-Porter met pensioen

Topman Net-A-Porter met pensioen

Elf jaar lang stond Mark Sebba aan het hoofd van luxewebshop Net-A-Porter.com, maar nu, op zijn 65ste, heeft hij besloten het wat rustiger aan te gaan doen. Al zal zijn afscheid nog lang in zijn geheugen blijven spoken.

's Werelds meest geliefde CEO

Sebba ging op 31 juli laatstleden officieel met pensioen, maar zijn afscheidsfeestje, op 9 juli, zal hem nog lang bijblijven. Toen hij die dag het hoofdkantoor van de groep in het Londense Westfield-shoppingcenter binnenstapte, wachtte hem een verrassing van formaat.

 

Alle medewerkers waren paraat en trakteerden hem op een gigantisch applaus. Op de tonen van The Man van Aloe Blacc dansten, zongen en feestten ze. Via videoconferentie kreeg Sebba beelden van soortgelijke taferelen uit de vestigingen in New York en Sjanghai. Op een bepaald moment kreeg hij zelfs een kopje thee aangeboden van niemand minder dan Nathalie Massenet, stichter en voorzitter van de groep; allemaal gefilmd en op YouTube gepost onder de titel 's Werelds meest geliefde CEO. Een afscheid dat kan tellen dus.

 

"Net-A-Porter staat sterker dan ooit"

De 65-jarige Sebba begon zijn carrière bij Net-A-Porter in 2003, drie jaar na de oprichting van de e-tailer door Nathalie Massenet. Onder Sebba, een fiscalist van opleiding, groeide de omzet van Net-A-Porter van 6 miljoen pond in 2003 tot 120 miljoen pond in 2009, het laatste jaar waarin het bedrijf op eigen kracht vloog. Sinds 2010 is de retailgroep namelijk eigendom van het Zwitserse luxeconglomeraat Richemont, dat Net-A-Porter kocht voor zo'n 225 miljoen pond (ca. 283,5 miljoen euro). De groep telt intussen zo'n 2.500 medewerkers.

 

"Ik vertrek op een moment dat de firma sterker staat dan ooit. Onze inkomsten groeien, we zijn marktleider, we blijven innoveren en we leggen de lat almaar hoger op het gebied van klantentevredenheid. We hebben meer dan 9 miljoen klanten wereldwijd, die we bereiken via meerdere kanalen: internet, mobiel en apps", aldus Sebba bij zijn afscheid.

 

Zoektocht naar opvolger aan de gang

Ook Nathalie Massenet had woorden van lof voor de afscheidnemende topman: "Mark Sebba was de beste CEO die dit bedrijf zich kon indenken en mijn grootste bondgenoot. Sinds 2000 is Net-A-Porter de kampioen van de innovatie, creativiteit, technologie en klantenservice, met in het centrum een man met een ongelooflijke integriteit, wijsheid en kracht. Hij liet onze business niet alleen exponentieel en gezond groeien, hij leidde ons ook perfect doorheen de verkoop aan Richemont en bracht kalmte en vertrouwen in de groep."

 

Mark Sebba zal voortaan zetelen als niet-uitvoerend directeur in de raad van bestuur. De zoektocht naar zijn opvolger is volop gestart, maar er zijn nog geen namen van kandidaten uitgelekt, laat staan bekendgemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.