Traditionele platenzaken slaan handen in elkaar

Traditionele platenzaken slaan handen in elkaar

De traditionele platenzaak heeft de afgelopen jaren harde tijden gekend. De concurrentie komt van alle kanten: illegaal downloaden, webshops als frs.nl en bol.com, muziekstreamingdiensten en goedkope ketens als Mediamarkt. Om zich daartegen te wapenen hebben platenzaken Plato, Concerto, Kroese, Velvet en Sounds Venlo bekend gemaakt de krachten te bundelen. Door dit pact hebben tachtig tot negentig procent van de onafhankelijke platenzaken een blok gevormd om de traditionele Nederlandse platenzaak te redden. Zal dit een weg terug uit het sterfhuis aanbieden of is het uitstel van executie?

 


Exclusieve uitgaven

Platenzaken kunnen zich richten op het aanbieden van exclusieve uitgaven van cd's, speciale edities van albums die maar in een beperkte oplage komen, re-releases en bootlegs - die nergens anders te verkrijgen zijn.

 

Voordeel: Volgens Hans Parlevliet van Velvet zou de consument dat extra zetje krijgen om zich richting platenzaak te begeven door hem exclusieve, onderscheidende producten aan te bieden. "Ik verwacht dat we als samenwerkend blok iets meer in te brengen hebben: hierdoor wordt het voor maatschappijen interessanter om iets speciaals te maken."

 

Nadeel: De platenmaatschappijen hebben niet het alleenrecht op exclusieve uitgaven: ook webshops - en zelfs kranten - bieden steeds vaker exclusieve producten aan. Bovendien worden exclusieve uitgaven minder speciaal naarmate er meer "exclusive content" uitgegeven wordt.

Terug naar vinyl

De cd is eigenlijk maar een krasgevoelig en milieuonvriendelijk schijfje. Vinyl daarentegen draagt nog steeds de voorkeur weg van dj's én 'meerwaardezoekers': net twee uitgelezen doelgroepen voor platenzaken.

 

Voordeel: Aan vinyl kleeft een hoge nostalgische waarde. Het type consument dat vinyl koopt, neemt ook de moeite om naar de winkel te gaan om een album te kopen.

 

Nadeel: Zal het grote publiek ook de revival van vinyl oppakken, zodat het genoeg omzet oplevert om het voortbestaan van flink wat platenzaken te kunnen garanderen? Op dit moment is de vinylmarkt niet groot genoeg om de winkels te redden. En mocht het alsnog lucratief worden voor de platenzaken dan staat de concurrentie al te wachten: Bol.com is er nu alweer op ingesprongen en verkoopt al 70.000 vinylplaten.

Is online verkoop dan de redding?

Als de platenzaken zich samen sterk willen maken en een front willen vormen tegen de Bol.commen van deze wereld, moeten ze ook in de onlineverkoop stappen. Met het geld dat ze daarmee verdienen, kunnen ze de huur van hun panden blijven betalen.

 

Voordeel: De platenzaak heeft een reputatie opgebouwd. Het publiek dat wel sympathie heeft met de platenzaak maar toch zwicht voor het gemak en de tijdsbesparing van online bestellen, kan zodoende toch bij de platenzaak bestellen.

 

Nadeel: De platenzaken hebben online zo'n achterstand opgebouwd, dat het een haast onmogelijke opdracht is dit nog te kunnen inhalen. Grote online aanbieders als Bol.com zijn daar veel beter in en zetten al hun middelen op online verkoop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top