Traditionele platenzaken slaan handen in elkaar | RetailDetail

Traditionele platenzaken slaan handen in elkaar

Traditionele platenzaken slaan handen in elkaar

De traditionele platenzaak heeft de afgelopen jaren harde tijden gekend. De concurrentie komt van alle kanten: illegaal downloaden, webshops als frs.nl en bol.com, muziekstreamingdiensten en goedkope ketens als Mediamarkt. Om zich daartegen te wapenen hebben platenzaken Plato, Concerto, Kroese, Velvet en Sounds Venlo bekend gemaakt de krachten te bundelen. Door dit pact hebben tachtig tot negentig procent van de onafhankelijke platenzaken een blok gevormd om de traditionele Nederlandse platenzaak te redden. Zal dit een weg terug uit het sterfhuis aanbieden of is het uitstel van executie?

 


Exclusieve uitgaven

Platenzaken kunnen zich richten op het aanbieden van exclusieve uitgaven van cd's, speciale edities van albums die maar in een beperkte oplage komen, re-releases en bootlegs - die nergens anders te verkrijgen zijn.

 

Voordeel: Volgens Hans Parlevliet van Velvet zou de consument dat extra zetje krijgen om zich richting platenzaak te begeven door hem exclusieve, onderscheidende producten aan te bieden. "Ik verwacht dat we als samenwerkend blok iets meer in te brengen hebben: hierdoor wordt het voor maatschappijen interessanter om iets speciaals te maken."

 

Nadeel: De platenmaatschappijen hebben niet het alleenrecht op exclusieve uitgaven: ook webshops - en zelfs kranten - bieden steeds vaker exclusieve producten aan. Bovendien worden exclusieve uitgaven minder speciaal naarmate er meer "exclusive content" uitgegeven wordt.

Terug naar vinyl

De cd is eigenlijk maar een krasgevoelig en milieuonvriendelijk schijfje. Vinyl daarentegen draagt nog steeds de voorkeur weg van dj's én 'meerwaardezoekers': net twee uitgelezen doelgroepen voor platenzaken.

 

Voordeel: Aan vinyl kleeft een hoge nostalgische waarde. Het type consument dat vinyl koopt, neemt ook de moeite om naar de winkel te gaan om een album te kopen.

 

Nadeel: Zal het grote publiek ook de revival van vinyl oppakken, zodat het genoeg omzet oplevert om het voortbestaan van flink wat platenzaken te kunnen garanderen? Op dit moment is de vinylmarkt niet groot genoeg om de winkels te redden. En mocht het alsnog lucratief worden voor de platenzaken dan staat de concurrentie al te wachten: Bol.com is er nu alweer op ingesprongen en verkoopt al 70.000 vinylplaten.

Is online verkoop dan de redding?

Als de platenzaken zich samen sterk willen maken en een front willen vormen tegen de Bol.commen van deze wereld, moeten ze ook in de onlineverkoop stappen. Met het geld dat ze daarmee verdienen, kunnen ze de huur van hun panden blijven betalen.

 

Voordeel: De platenzaak heeft een reputatie opgebouwd. Het publiek dat wel sympathie heeft met de platenzaak maar toch zwicht voor het gemak en de tijdsbesparing van online bestellen, kan zodoende toch bij de platenzaak bestellen.

 

Nadeel: De platenzaken hebben online zo'n achterstand opgebouwd, dat het een haast onmogelijke opdracht is dit nog te kunnen inhalen. Grote online aanbieders als Bol.com zijn daar veel beter in en zetten al hun middelen op online verkoop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top