Traditionele platenzaken slaan handen in elkaar | RetailDetail

Traditionele platenzaken slaan handen in elkaar

Traditionele platenzaken slaan handen in elkaar

De traditionele platenzaak heeft de afgelopen jaren harde tijden gekend. De concurrentie komt van alle kanten: illegaal downloaden, webshops als frs.nl en bol.com, muziekstreamingdiensten en goedkope ketens als Mediamarkt. Om zich daartegen te wapenen hebben platenzaken Plato, Concerto, Kroese, Velvet en Sounds Venlo bekend gemaakt de krachten te bundelen. Door dit pact hebben tachtig tot negentig procent van de onafhankelijke platenzaken een blok gevormd om de traditionele Nederlandse platenzaak te redden. Zal dit een weg terug uit het sterfhuis aanbieden of is het uitstel van executie?

 


Exclusieve uitgaven

Platenzaken kunnen zich richten op het aanbieden van exclusieve uitgaven van cd's, speciale edities van albums die maar in een beperkte oplage komen, re-releases en bootlegs - die nergens anders te verkrijgen zijn.

 

Voordeel: Volgens Hans Parlevliet van Velvet zou de consument dat extra zetje krijgen om zich richting platenzaak te begeven door hem exclusieve, onderscheidende producten aan te bieden. "Ik verwacht dat we als samenwerkend blok iets meer in te brengen hebben: hierdoor wordt het voor maatschappijen interessanter om iets speciaals te maken."

 

Nadeel: De platenmaatschappijen hebben niet het alleenrecht op exclusieve uitgaven: ook webshops - en zelfs kranten - bieden steeds vaker exclusieve producten aan. Bovendien worden exclusieve uitgaven minder speciaal naarmate er meer "exclusive content" uitgegeven wordt.

Terug naar vinyl

De cd is eigenlijk maar een krasgevoelig en milieuonvriendelijk schijfje. Vinyl daarentegen draagt nog steeds de voorkeur weg van dj's én 'meerwaardezoekers': net twee uitgelezen doelgroepen voor platenzaken.

 

Voordeel: Aan vinyl kleeft een hoge nostalgische waarde. Het type consument dat vinyl koopt, neemt ook de moeite om naar de winkel te gaan om een album te kopen.

 

Nadeel: Zal het grote publiek ook de revival van vinyl oppakken, zodat het genoeg omzet oplevert om het voortbestaan van flink wat platenzaken te kunnen garanderen? Op dit moment is de vinylmarkt niet groot genoeg om de winkels te redden. En mocht het alsnog lucratief worden voor de platenzaken dan staat de concurrentie al te wachten: Bol.com is er nu alweer op ingesprongen en verkoopt al 70.000 vinylplaten.

Is online verkoop dan de redding?

Als de platenzaken zich samen sterk willen maken en een front willen vormen tegen de Bol.commen van deze wereld, moeten ze ook in de onlineverkoop stappen. Met het geld dat ze daarmee verdienen, kunnen ze de huur van hun panden blijven betalen.

 

Voordeel: De platenzaak heeft een reputatie opgebouwd. Het publiek dat wel sympathie heeft met de platenzaak maar toch zwicht voor het gemak en de tijdsbesparing van online bestellen, kan zodoende toch bij de platenzaak bestellen.

 

Nadeel: De platenzaken hebben online zo'n achterstand opgebouwd, dat het een haast onmogelijke opdracht is dit nog te kunnen inhalen. Grote online aanbieders als Bol.com zijn daar veel beter in en zetten al hun middelen op online verkoop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.