Traditionele platenzaken slaan handen in elkaar

Traditionele platenzaken slaan handen in elkaar

De traditionele platenzaak heeft de afgelopen jaren harde tijden gekend. De concurrentie komt van alle kanten: illegaal downloaden, webshops als frs.nl en bol.com, muziekstreamingdiensten en goedkope ketens als Mediamarkt. Om zich daartegen te wapenen hebben platenzaken Plato, Concerto, Kroese, Velvet en Sounds Venlo bekend gemaakt de krachten te bundelen. Door dit pact hebben tachtig tot negentig procent van de onafhankelijke platenzaken een blok gevormd om de traditionele Nederlandse platenzaak te redden. Zal dit een weg terug uit het sterfhuis aanbieden of is het uitstel van executie?

 


Exclusieve uitgaven

Platenzaken kunnen zich richten op het aanbieden van exclusieve uitgaven van cd's, speciale edities van albums die maar in een beperkte oplage komen, re-releases en bootlegs - die nergens anders te verkrijgen zijn.

 

Voordeel: Volgens Hans Parlevliet van Velvet zou de consument dat extra zetje krijgen om zich richting platenzaak te begeven door hem exclusieve, onderscheidende producten aan te bieden. "Ik verwacht dat we als samenwerkend blok iets meer in te brengen hebben: hierdoor wordt het voor maatschappijen interessanter om iets speciaals te maken."

 

Nadeel: De platenmaatschappijen hebben niet het alleenrecht op exclusieve uitgaven: ook webshops - en zelfs kranten - bieden steeds vaker exclusieve producten aan. Bovendien worden exclusieve uitgaven minder speciaal naarmate er meer "exclusive content" uitgegeven wordt.

Terug naar vinyl

De cd is eigenlijk maar een krasgevoelig en milieuonvriendelijk schijfje. Vinyl daarentegen draagt nog steeds de voorkeur weg van dj's én 'meerwaardezoekers': net twee uitgelezen doelgroepen voor platenzaken.

 

Voordeel: Aan vinyl kleeft een hoge nostalgische waarde. Het type consument dat vinyl koopt, neemt ook de moeite om naar de winkel te gaan om een album te kopen.

 

Nadeel: Zal het grote publiek ook de revival van vinyl oppakken, zodat het genoeg omzet oplevert om het voortbestaan van flink wat platenzaken te kunnen garanderen? Op dit moment is de vinylmarkt niet groot genoeg om de winkels te redden. En mocht het alsnog lucratief worden voor de platenzaken dan staat de concurrentie al te wachten: Bol.com is er nu alweer op ingesprongen en verkoopt al 70.000 vinylplaten.

Is online verkoop dan de redding?

Als de platenzaken zich samen sterk willen maken en een front willen vormen tegen de Bol.commen van deze wereld, moeten ze ook in de onlineverkoop stappen. Met het geld dat ze daarmee verdienen, kunnen ze de huur van hun panden blijven betalen.

 

Voordeel: De platenzaak heeft een reputatie opgebouwd. Het publiek dat wel sympathie heeft met de platenzaak maar toch zwicht voor het gemak en de tijdsbesparing van online bestellen, kan zodoende toch bij de platenzaak bestellen.

 

Nadeel: De platenzaken hebben online zo'n achterstand opgebouwd, dat het een haast onmogelijke opdracht is dit nog te kunnen inhalen. Grote online aanbieders als Bol.com zijn daar veel beter in en zetten al hun middelen op online verkoop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top