Twitter en Pinterest almaar belangrijker voor social commerce | RetailDetail

Twitter en Pinterest almaar belangrijker voor social commerce

Twitter en Pinterest almaar belangrijker voor social commerce
Twitter en Pinterest zitten Facebook serieus op de hielen als volumegenerator voor de retail. Dat blijkt uit de nieuwste kwartaalcijfers van AddShoppers, een bedrijf dat via specifieke apps op de webshops van meer dan 10.000 retailers wereldwijd bijhoudt hoeveel klanten via sociale media in de webshop terechtkomen.

De sociale drievuldigheid

Wie een jaar geleden sprak van social commerce – e-commerce via sociale media – kwam systematisch uit bij Facebook, dat toen een marktaandeel had van 55% (zie grafiek). Twitter zat toen ergens boven de 10%, terwijl Pinterest zich tevreden moest stellen met een schamele 2%.

 

Een jaar later ziet het plaatje er al totaal anders uit: Facebook is teruggezakt tot 28%, Pinterest is zowaar ontploft en haalt nu al 23% terwijl Twitter is doorgegroeid tot 22%. De grote drie zijn elkaar meer en meer waard en zijn intussen met hun drieën al goed voor driekwart van alle webaankopen die via sociale media gegenereerd worden.

 

Social commerce mag dan nog in zijn kinderschoenen staan en nog altijd maar een fractie vertegenwoordigen van de totale e-commerce, in de wetenschap dat liefst 74% van alle consumenten zich bij hun aankopen laat leiden door wat ze zien of lezen op sociale media (bron: Gartner), is de tijd wellicht rijp om je als retailer te bezinnen hoe je dat groeiende legertje tweets, pins en likes kunt omzetten in effectieve aankopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Back to top