Twitter en Pinterest almaar belangrijker voor social commerce | RetailDetail

Twitter en Pinterest almaar belangrijker voor social commerce

Twitter en Pinterest almaar belangrijker voor social commerce
Twitter en Pinterest zitten Facebook serieus op de hielen als volumegenerator voor de retail. Dat blijkt uit de nieuwste kwartaalcijfers van AddShoppers, een bedrijf dat via specifieke apps op de webshops van meer dan 10.000 retailers wereldwijd bijhoudt hoeveel klanten via sociale media in de webshop terechtkomen.

De sociale drievuldigheid

Wie een jaar geleden sprak van social commerce – e-commerce via sociale media – kwam systematisch uit bij Facebook, dat toen een marktaandeel had van 55% (zie grafiek). Twitter zat toen ergens boven de 10%, terwijl Pinterest zich tevreden moest stellen met een schamele 2%.

 

Een jaar later ziet het plaatje er al totaal anders uit: Facebook is teruggezakt tot 28%, Pinterest is zowaar ontploft en haalt nu al 23% terwijl Twitter is doorgegroeid tot 22%. De grote drie zijn elkaar meer en meer waard en zijn intussen met hun drieën al goed voor driekwart van alle webaankopen die via sociale media gegenereerd worden.

 

Social commerce mag dan nog in zijn kinderschoenen staan en nog altijd maar een fractie vertegenwoordigen van de totale e-commerce, in de wetenschap dat liefst 74% van alle consumenten zich bij hun aankopen laat leiden door wat ze zien of lezen op sociale media (bron: Gartner), is de tijd wellicht rijp om je als retailer te bezinnen hoe je dat groeiende legertje tweets, pins en likes kunt omzetten in effectieve aankopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.