Twitter en Pinterest almaar belangrijker voor social commerce | RetailDetail

Twitter en Pinterest almaar belangrijker voor social commerce

Twitter en Pinterest almaar belangrijker voor social commerce
Twitter en Pinterest zitten Facebook serieus op de hielen als volumegenerator voor de retail. Dat blijkt uit de nieuwste kwartaalcijfers van AddShoppers, een bedrijf dat via specifieke apps op de webshops van meer dan 10.000 retailers wereldwijd bijhoudt hoeveel klanten via sociale media in de webshop terechtkomen.

De sociale drievuldigheid

Wie een jaar geleden sprak van social commerce – e-commerce via sociale media – kwam systematisch uit bij Facebook, dat toen een marktaandeel had van 55% (zie grafiek). Twitter zat toen ergens boven de 10%, terwijl Pinterest zich tevreden moest stellen met een schamele 2%.

 

Een jaar later ziet het plaatje er al totaal anders uit: Facebook is teruggezakt tot 28%, Pinterest is zowaar ontploft en haalt nu al 23% terwijl Twitter is doorgegroeid tot 22%. De grote drie zijn elkaar meer en meer waard en zijn intussen met hun drieën al goed voor driekwart van alle webaankopen die via sociale media gegenereerd worden.

 

Social commerce mag dan nog in zijn kinderschoenen staan en nog altijd maar een fractie vertegenwoordigen van de totale e-commerce, in de wetenschap dat liefst 74% van alle consumenten zich bij hun aankopen laat leiden door wat ze zien of lezen op sociale media (bron: Gartner), is de tijd wellicht rijp om je als retailer te bezinnen hoe je dat groeiende legertje tweets, pins en likes kunt omzetten in effectieve aankopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.