U surft met een iPad, woont in Hove of bekijkt een artikel meermaals? Dan betaalt u meer...

U surft met een iPad, woont in Hove of bekijkt een artikel meermaals? Dan betaalt u meer...

Maken internetwinkeliers gebruik van informatie over het surfgedrag van hun klanten om mensen die meer op luxe zijn gesteld hogere prijzen aan te rekenen? Met het succes van de online handel in het achterhoofd stak de discussie deze week weer de kop op.

Online handel kan informatie benutten

Wie op het internet surft laat vaak sporen na: dat gebeurt onder meer via cookies, die die bijhouden welke sites men bezoekt. Zijn daar sites van luxebedrijven bij, dan wordt de betrokken surfer wellicht niet afgeremd door hogere prijzen en kan hem dus een hogere prijs worden voorgesteld. Of nog: iemand bezoekt de site, gaat vervolgens naar een andere site en keert vervolgens toch terug: die is duidelijk echt geïnteresseerd en dus schrikt een hogere prijs hem allicht niet af.

 

Ook klanten die in het verleden al duurdere producten hebben gekocht, zullen zich ook nu niet laten afschrikken door het prijspeil. En: als iemand in een gemeente woont waar de inkomsten hoger liggen, kan hij vast ook meer betalen. Internetwinkels die over deze informatie beschikken, kunnen hun klanten met een hoger aankoopprofiel inderdaad hogere prijzen aanrekenen om zo hun rendement op te krikken.

 

Bijhouden informatie heeft ook voordelen

Mag het of mag het niet? Ondanks enkele wettelijke initiatieven en onderzoeken door economische inspectiediensten werd nog geen verbod opgelegd. Als koper en verkoper het eens zijn over het product en de prijs is er een geldige aankoop.

 

Is het ethisch verantwoord? Jorg Snoeck van RetailDetail ziet - ook voor de klant - voordelen van de bijgehouden informatie: “Hierdoor krijg je producten aangeboden die nauwer bij jouw interesses aansluiten". Dat kan ook offline doorgetrokken worden: als je in een fysieke winkel met je gsm of smartphone rondloopt, kan de winkel eventueel detecteren wat je vroeger kocht en je op interessante aanbiedingen in de winkel wijzen.

 

Vlerick-retailspecialist Gino Van Ossel zag in De Morgen ook mogelijkheden voor de consument om zich te wapenen. Dat kan onder meer door geen cookies te aanvaarden bij het surfen, door de prijzen op te schrijven bij het eerste bezoek aan een webshop of door via verschillende apparaten naar de webwinkel te surfen. Al is het de vraag of consumenten zo veel moeite willen doen voor een meestal toch vrij kleine meerprijs...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top