U surft met een iPad, woont in Hove of bekijkt een artikel meermaals? Dan betaalt u meer... | RetailDetail

U surft met een iPad, woont in Hove of bekijkt een artikel meermaals? Dan betaalt u meer...

U surft met een iPad, woont in Hove of bekijkt een artikel meermaals? Dan betaalt u meer...

Maken internetwinkeliers gebruik van informatie over het surfgedrag van hun klanten om mensen die meer op luxe zijn gesteld hogere prijzen aan te rekenen? Met het succes van de online handel in het achterhoofd stak de discussie deze week weer de kop op.

Online handel kan informatie benutten

Wie op het internet surft laat vaak sporen na: dat gebeurt onder meer via cookies, die die bijhouden welke sites men bezoekt. Zijn daar sites van luxebedrijven bij, dan wordt de betrokken surfer wellicht niet afgeremd door hogere prijzen en kan hem dus een hogere prijs worden voorgesteld. Of nog: iemand bezoekt de site, gaat vervolgens naar een andere site en keert vervolgens toch terug: die is duidelijk echt geïnteresseerd en dus schrikt een hogere prijs hem allicht niet af.

 

Ook klanten die in het verleden al duurdere producten hebben gekocht, zullen zich ook nu niet laten afschrikken door het prijspeil. En: als iemand in een gemeente woont waar de inkomsten hoger liggen, kan hij vast ook meer betalen. Internetwinkels die over deze informatie beschikken, kunnen hun klanten met een hoger aankoopprofiel inderdaad hogere prijzen aanrekenen om zo hun rendement op te krikken.

 

Bijhouden informatie heeft ook voordelen

Mag het of mag het niet? Ondanks enkele wettelijke initiatieven en onderzoeken door economische inspectiediensten werd nog geen verbod opgelegd. Als koper en verkoper het eens zijn over het product en de prijs is er een geldige aankoop.

 

Is het ethisch verantwoord? Jorg Snoeck van RetailDetail ziet - ook voor de klant - voordelen van de bijgehouden informatie: “Hierdoor krijg je producten aangeboden die nauwer bij jouw interesses aansluiten". Dat kan ook offline doorgetrokken worden: als je in een fysieke winkel met je gsm of smartphone rondloopt, kan de winkel eventueel detecteren wat je vroeger kocht en je op interessante aanbiedingen in de winkel wijzen.

 

Vlerick-retailspecialist Gino Van Ossel zag in De Morgen ook mogelijkheden voor de consument om zich te wapenen. Dat kan onder meer door geen cookies te aanvaarden bij het surfen, door de prijzen op te schrijven bij het eerste bezoek aan een webshop of door via verschillende apparaten naar de webwinkel te surfen. Al is het de vraag of consumenten zo veel moeite willen doen voor een meestal toch vrij kleine meerprijs...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.