U surft met een iPad, woont in Hove of bekijkt een artikel meermaals? Dan betaalt u meer...

U surft met een iPad, woont in Hove of bekijkt een artikel meermaals? Dan betaalt u meer...

Maken internetwinkeliers gebruik van informatie over het surfgedrag van hun klanten om mensen die meer op luxe zijn gesteld hogere prijzen aan te rekenen? Met het succes van de online handel in het achterhoofd stak de discussie deze week weer de kop op.

Online handel kan informatie benutten

Wie op het internet surft laat vaak sporen na: dat gebeurt onder meer via cookies, die die bijhouden welke sites men bezoekt. Zijn daar sites van luxebedrijven bij, dan wordt de betrokken surfer wellicht niet afgeremd door hogere prijzen en kan hem dus een hogere prijs worden voorgesteld. Of nog: iemand bezoekt de site, gaat vervolgens naar een andere site en keert vervolgens toch terug: die is duidelijk echt geïnteresseerd en dus schrikt een hogere prijs hem allicht niet af.

 

Ook klanten die in het verleden al duurdere producten hebben gekocht, zullen zich ook nu niet laten afschrikken door het prijspeil. En: als iemand in een gemeente woont waar de inkomsten hoger liggen, kan hij vast ook meer betalen. Internetwinkels die over deze informatie beschikken, kunnen hun klanten met een hoger aankoopprofiel inderdaad hogere prijzen aanrekenen om zo hun rendement op te krikken.

 

Bijhouden informatie heeft ook voordelen

Mag het of mag het niet? Ondanks enkele wettelijke initiatieven en onderzoeken door economische inspectiediensten werd nog geen verbod opgelegd. Als koper en verkoper het eens zijn over het product en de prijs is er een geldige aankoop.

 

Is het ethisch verantwoord? Jorg Snoeck van RetailDetail ziet - ook voor de klant - voordelen van de bijgehouden informatie: “Hierdoor krijg je producten aangeboden die nauwer bij jouw interesses aansluiten". Dat kan ook offline doorgetrokken worden: als je in een fysieke winkel met je gsm of smartphone rondloopt, kan de winkel eventueel detecteren wat je vroeger kocht en je op interessante aanbiedingen in de winkel wijzen.

 

Vlerick-retailspecialist Gino Van Ossel zag in De Morgen ook mogelijkheden voor de consument om zich te wapenen. Dat kan onder meer door geen cookies te aanvaarden bij het surfen, door de prijzen op te schrijven bij het eerste bezoek aan een webshop of door via verschillende apparaten naar de webwinkel te surfen. Al is het de vraag of consumenten zo veel moeite willen doen voor een meestal toch vrij kleine meerprijs...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top