UNIZO: 3 op 10 handelaars doet vandaag aan e-commerce

UNIZO: 3 op 10 handelaars doet vandaag aan e-commerce

“E-commerce is een belangrijk deel van het winkelgebeuren, maar toch doet vandaag slechts 3 op 10 handelaars volop mee", stelde UNIZO vast. Daarom organiseert het op 1 en 2 december de vakbeurs E-COMMERCE 2014 in Kortrijk Xpo.

“E-commerce is een belangrijke aanvulling”

"De consument zoekt producten online en shopt ook op het web. Wie als handelaar niet in deze evolutie stapt, blijft achter", zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt naar aanleiding van een studie van UNIZO naar e-commerce in de KMO. Daaruit bleek dat een gebrek aan tijd en kennis, en de kostprijs belangrijke drempels zijn.

 

7 op 10 handelaars doet volgens de rondvraag nog niet aan e-commerce, al zegt ruim 1 op 8 van die groep nog binnen het jaar te willen starten met e-commerce. Een derde twijfelt nog, maar de helft van wie nog niet aan e-commerce doet, zegt ook dat zijn aanbod niet voor onlineverkoop geschikt is.

 

"Voor de horecasector of een kapperszaak is online verkoop inderdaad niet evident. Ook voedingszaken of supermarkten zeggen echter dat het aanbod niet geschikt is, terwijl daar zeker wel opportuniteiten zijn", aldus UNIZO.

 

De zelfstandigenorganisatie merkt dat heel wat handelaars koudwatervrees hebben of de evolutie rond e-commerce als een bedreiging aanzien. "Onterecht", zegt UNIZO: "e-commerce zal de fysieke winkel niet verdringen, die zal altijd blijven bestaan. Geen enkele online shop kan op tegen het menselijke contact en een persoonlijke service. Wel moeten handelaars e-commerce als een belangrijke aanvulling op de fysieke winkel durven zien".

 

90 exposanten op E-COMMERCE 2014

Om ondernemers op een toegankelijke en bevattelijke manier antwoorden en advies te geven, organiseert UNIZO op 1 en 2 december mee de e-commercebeurs in Kortrijk. De beurs mag voor zijn eerste editie op 90 exposanten rekenen, bestaande uit zowel toonaangevende marktleiders als kleinere bedrijven.

 

De beursvloer zelf wordt opgedeeld in zes productzones (Webshop development, Pay systems, Online marketing, Logistics, Services en Advice & consultancy), zodat bestaande e-tailers gericht de beurs kunnen bezoeken en starters zich op de beursvloer kunnen oriënteren in de materie.

 

Ook een seminarieprogramma is voorzien, met een line-up van sprekers als Bol.com, Coolblue, Thomas Cook, Vente-Exclusive, Jules Destrooper en Stoneasy die er hun verhaal brengen: hun problemen, oplossingen en uitdagingen naar de toekomst.  

 

Voor het volledige programma met meer informatie over elke sessie: www.ecommercexpo.be

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top