UNIZO: 3 op 10 handelaars doet vandaag aan e-commerce

UNIZO: 3 op 10 handelaars doet vandaag aan e-commerce

“E-commerce is een belangrijk deel van het winkelgebeuren, maar toch doet vandaag slechts 3 op 10 handelaars volop mee", stelde UNIZO vast. Daarom organiseert het op 1 en 2 december de vakbeurs E-COMMERCE 2014 in Kortrijk Xpo.

“E-commerce is een belangrijke aanvulling”

"De consument zoekt producten online en shopt ook op het web. Wie als handelaar niet in deze evolutie stapt, blijft achter", zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt naar aanleiding van een studie van UNIZO naar e-commerce in de KMO. Daaruit bleek dat een gebrek aan tijd en kennis, en de kostprijs belangrijke drempels zijn.

 

7 op 10 handelaars doet volgens de rondvraag nog niet aan e-commerce, al zegt ruim 1 op 8 van die groep nog binnen het jaar te willen starten met e-commerce. Een derde twijfelt nog, maar de helft van wie nog niet aan e-commerce doet, zegt ook dat zijn aanbod niet voor onlineverkoop geschikt is.

 

"Voor de horecasector of een kapperszaak is online verkoop inderdaad niet evident. Ook voedingszaken of supermarkten zeggen echter dat het aanbod niet geschikt is, terwijl daar zeker wel opportuniteiten zijn", aldus UNIZO.

 

De zelfstandigenorganisatie merkt dat heel wat handelaars koudwatervrees hebben of de evolutie rond e-commerce als een bedreiging aanzien. "Onterecht", zegt UNIZO: "e-commerce zal de fysieke winkel niet verdringen, die zal altijd blijven bestaan. Geen enkele online shop kan op tegen het menselijke contact en een persoonlijke service. Wel moeten handelaars e-commerce als een belangrijke aanvulling op de fysieke winkel durven zien".

 

90 exposanten op E-COMMERCE 2014

Om ondernemers op een toegankelijke en bevattelijke manier antwoorden en advies te geven, organiseert UNIZO op 1 en 2 december mee de e-commercebeurs in Kortrijk. De beurs mag voor zijn eerste editie op 90 exposanten rekenen, bestaande uit zowel toonaangevende marktleiders als kleinere bedrijven.

 

De beursvloer zelf wordt opgedeeld in zes productzones (Webshop development, Pay systems, Online marketing, Logistics, Services en Advice & consultancy), zodat bestaande e-tailers gericht de beurs kunnen bezoeken en starters zich op de beursvloer kunnen oriënteren in de materie.

 

Ook een seminarieprogramma is voorzien, met een line-up van sprekers als Bol.com, Coolblue, Thomas Cook, Vente-Exclusive, Jules Destrooper en Stoneasy die er hun verhaal brengen: hun problemen, oplossingen en uitdagingen naar de toekomst.  

 

Voor het volledige programma met meer informatie over elke sessie: www.ecommercexpo.be

Tags: