UNIZO: 3 op 10 handelaars doet vandaag aan e-commerce

UNIZO: 3 op 10 handelaars doet vandaag aan e-commerce

“E-commerce is een belangrijk deel van het winkelgebeuren, maar toch doet vandaag slechts 3 op 10 handelaars volop mee", stelde UNIZO vast. Daarom organiseert het op 1 en 2 december de vakbeurs E-COMMERCE 2014 in Kortrijk Xpo.

“E-commerce is een belangrijke aanvulling”

"De consument zoekt producten online en shopt ook op het web. Wie als handelaar niet in deze evolutie stapt, blijft achter", zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt naar aanleiding van een studie van UNIZO naar e-commerce in de KMO. Daaruit bleek dat een gebrek aan tijd en kennis, en de kostprijs belangrijke drempels zijn.

 

7 op 10 handelaars doet volgens de rondvraag nog niet aan e-commerce, al zegt ruim 1 op 8 van die groep nog binnen het jaar te willen starten met e-commerce. Een derde twijfelt nog, maar de helft van wie nog niet aan e-commerce doet, zegt ook dat zijn aanbod niet voor onlineverkoop geschikt is.

 

"Voor de horecasector of een kapperszaak is online verkoop inderdaad niet evident. Ook voedingszaken of supermarkten zeggen echter dat het aanbod niet geschikt is, terwijl daar zeker wel opportuniteiten zijn", aldus UNIZO.

 

De zelfstandigenorganisatie merkt dat heel wat handelaars koudwatervrees hebben of de evolutie rond e-commerce als een bedreiging aanzien. "Onterecht", zegt UNIZO: "e-commerce zal de fysieke winkel niet verdringen, die zal altijd blijven bestaan. Geen enkele online shop kan op tegen het menselijke contact en een persoonlijke service. Wel moeten handelaars e-commerce als een belangrijke aanvulling op de fysieke winkel durven zien".

 

90 exposanten op E-COMMERCE 2014

Om ondernemers op een toegankelijke en bevattelijke manier antwoorden en advies te geven, organiseert UNIZO op 1 en 2 december mee de e-commercebeurs in Kortrijk. De beurs mag voor zijn eerste editie op 90 exposanten rekenen, bestaande uit zowel toonaangevende marktleiders als kleinere bedrijven.

 

De beursvloer zelf wordt opgedeeld in zes productzones (Webshop development, Pay systems, Online marketing, Logistics, Services en Advice & consultancy), zodat bestaande e-tailers gericht de beurs kunnen bezoeken en starters zich op de beursvloer kunnen oriënteren in de materie.

 

Ook een seminarieprogramma is voorzien, met een line-up van sprekers als Bol.com, Coolblue, Thomas Cook, Vente-Exclusive, Jules Destrooper en Stoneasy die er hun verhaal brengen: hun problemen, oplossingen en uitdagingen naar de toekomst.  

 

Voor het volledige programma met meer informatie over elke sessie: www.ecommercexpo.be

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top