UNIZO: 3 op 10 handelaars doet vandaag aan e-commerce | RetailDetail

UNIZO: 3 op 10 handelaars doet vandaag aan e-commerce

UNIZO: 3 op 10 handelaars doet vandaag aan e-commerce

“E-commerce is een belangrijk deel van het winkelgebeuren, maar toch doet vandaag slechts 3 op 10 handelaars volop mee", stelde UNIZO vast. Daarom organiseert het op 1 en 2 december de vakbeurs E-COMMERCE 2014 in Kortrijk Xpo.

“E-commerce is een belangrijke aanvulling”

"De consument zoekt producten online en shopt ook op het web. Wie als handelaar niet in deze evolutie stapt, blijft achter", zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt naar aanleiding van een studie van UNIZO naar e-commerce in de KMO. Daaruit bleek dat een gebrek aan tijd en kennis, en de kostprijs belangrijke drempels zijn.

 

7 op 10 handelaars doet volgens de rondvraag nog niet aan e-commerce, al zegt ruim 1 op 8 van die groep nog binnen het jaar te willen starten met e-commerce. Een derde twijfelt nog, maar de helft van wie nog niet aan e-commerce doet, zegt ook dat zijn aanbod niet voor onlineverkoop geschikt is.

 

"Voor de horecasector of een kapperszaak is online verkoop inderdaad niet evident. Ook voedingszaken of supermarkten zeggen echter dat het aanbod niet geschikt is, terwijl daar zeker wel opportuniteiten zijn", aldus UNIZO.

 

De zelfstandigenorganisatie merkt dat heel wat handelaars koudwatervrees hebben of de evolutie rond e-commerce als een bedreiging aanzien. "Onterecht", zegt UNIZO: "e-commerce zal de fysieke winkel niet verdringen, die zal altijd blijven bestaan. Geen enkele online shop kan op tegen het menselijke contact en een persoonlijke service. Wel moeten handelaars e-commerce als een belangrijke aanvulling op de fysieke winkel durven zien".

 

90 exposanten op E-COMMERCE 2014

Om ondernemers op een toegankelijke en bevattelijke manier antwoorden en advies te geven, organiseert UNIZO op 1 en 2 december mee de e-commercebeurs in Kortrijk. De beurs mag voor zijn eerste editie op 90 exposanten rekenen, bestaande uit zowel toonaangevende marktleiders als kleinere bedrijven.

 

De beursvloer zelf wordt opgedeeld in zes productzones (Webshop development, Pay systems, Online marketing, Logistics, Services en Advice & consultancy), zodat bestaande e-tailers gericht de beurs kunnen bezoeken en starters zich op de beursvloer kunnen oriënteren in de materie.

 

Ook een seminarieprogramma is voorzien, met een line-up van sprekers als Bol.com, Coolblue, Thomas Cook, Vente-Exclusive, Jules Destrooper en Stoneasy die er hun verhaal brengen: hun problemen, oplossingen en uitdagingen naar de toekomst.  

 

Voor het volledige programma met meer informatie over elke sessie: www.ecommercexpo.be

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.