UNIZO: 3 op 10 handelaars doet vandaag aan e-commerce

UNIZO: 3 op 10 handelaars doet vandaag aan e-commerce

“E-commerce is een belangrijk deel van het winkelgebeuren, maar toch doet vandaag slechts 3 op 10 handelaars volop mee", stelde UNIZO vast. Daarom organiseert het op 1 en 2 december de vakbeurs E-COMMERCE 2014 in Kortrijk Xpo.

“E-commerce is een belangrijke aanvulling”

"De consument zoekt producten online en shopt ook op het web. Wie als handelaar niet in deze evolutie stapt, blijft achter", zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt naar aanleiding van een studie van UNIZO naar e-commerce in de KMO. Daaruit bleek dat een gebrek aan tijd en kennis, en de kostprijs belangrijke drempels zijn.

 

7 op 10 handelaars doet volgens de rondvraag nog niet aan e-commerce, al zegt ruim 1 op 8 van die groep nog binnen het jaar te willen starten met e-commerce. Een derde twijfelt nog, maar de helft van wie nog niet aan e-commerce doet, zegt ook dat zijn aanbod niet voor onlineverkoop geschikt is.

 

"Voor de horecasector of een kapperszaak is online verkoop inderdaad niet evident. Ook voedingszaken of supermarkten zeggen echter dat het aanbod niet geschikt is, terwijl daar zeker wel opportuniteiten zijn", aldus UNIZO.

 

De zelfstandigenorganisatie merkt dat heel wat handelaars koudwatervrees hebben of de evolutie rond e-commerce als een bedreiging aanzien. "Onterecht", zegt UNIZO: "e-commerce zal de fysieke winkel niet verdringen, die zal altijd blijven bestaan. Geen enkele online shop kan op tegen het menselijke contact en een persoonlijke service. Wel moeten handelaars e-commerce als een belangrijke aanvulling op de fysieke winkel durven zien".

 

90 exposanten op E-COMMERCE 2014

Om ondernemers op een toegankelijke en bevattelijke manier antwoorden en advies te geven, organiseert UNIZO op 1 en 2 december mee de e-commercebeurs in Kortrijk. De beurs mag voor zijn eerste editie op 90 exposanten rekenen, bestaande uit zowel toonaangevende marktleiders als kleinere bedrijven.

 

De beursvloer zelf wordt opgedeeld in zes productzones (Webshop development, Pay systems, Online marketing, Logistics, Services en Advice & consultancy), zodat bestaande e-tailers gericht de beurs kunnen bezoeken en starters zich op de beursvloer kunnen oriënteren in de materie.

 

Ook een seminarieprogramma is voorzien, met een line-up van sprekers als Bol.com, Coolblue, Thomas Cook, Vente-Exclusive, Jules Destrooper en Stoneasy die er hun verhaal brengen: hun problemen, oplossingen en uitdagingen naar de toekomst.  

 

Voor het volledige programma met meer informatie over elke sessie: www.ecommercexpo.be

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top