Unizo werkt aan opleiding om "showrooming" het hoofd te bieden | RetailDetail

Unizo werkt aan opleiding om "showrooming" het hoofd te bieden

Unizo werkt aan opleiding om "showrooming" het hoofd te bieden

Over "showrooming" is al veel gezegd en geschreven. Hoewel het fenomeen in ons land nog lang geen "plaag" is, werkt Unizo toch aan een opleiding om het fenomeen het hoofd te bieden. Als het buitenland ons één ding leert, dan is het wel dat het showroomen een logisch verlengde is van e-commerce, heet het daar.

"Groeiende frustratie"

Volgens een bevraging door Business Insider kent slechts 17% van de respondenten het concept "showrooming", maar gaf 36% wel toe het al gedaan te hebben. Een Britse enquête ziet liefst 40 procent van de mensen die online prijzen vergelijken wanneer ze in een winkel rondlopen, uiteindelijk afzien van hun aankoop in die zaak...

 

Harde cijfers voor ons land zijn er (nog) niet, maar Unizo merkt wel een "groeiende frustratie" onder haar leden over showrooming, zegt Luc Ardies in de marge van een reportage over het fenomeen in De Standaard. Daarom werkt de ondernemersorganisatie aan een opleiding om winkeliers en verkopers te wapenen tegen "showroomende" klanten.

 

Tips om met showrooming om te gaan

In afwachting daarvan geeft de Unizo-topman alvast enkele tips voor wie met het fenomeen te maken krijgt:

  • Agressieve middelen zoals een paspremie - in sommige schoenenwinkels in de VS en Australië betaal je nu al een 'boete' als je enkel schoenen past maar er geen koopt - "lijkt ons geen goed idee", zegt Luc Ardies.

    • "Probeer ook niet om de prijzenslag te winnen met de online prijsbrekers. De kans is groot dat je verliest en dus niet de verhoopte extra klanten binnenhaalt. Omgekeerd kunnen plotse kortingen dan weer slecht vallen bij vaste klanten die even tevoren je product duurder kochten."

  • Wat dan wel kan werken? "Je energie steken in je trouwe klanten en hen bedienen zodat ze 'missionarissen' worden van je zaak. Dat kan via een duidelijke kwaliteitspositionering binnen je branche."

  • De showroomers kan je maar beter benaderen als potentiële kopers, vindt Ardies: "Bekijk het zo, iemand die langskomt in je winkel apprecieert duidelijk jouw expertise. Dat moet je positief benaderen. Als je een klant goed kan informeren, dan is de kans groot dat die uiteindelijk toch koest voor jouw winkel, zelfs al is er ergens een goedkoper online aanbod."

 

Al blijft er natuurlijk nog dé ultieme oplossing: zelf ook een webshop openen. Of, zoals schoenenkoning Wouter Torfs het uitdrukt: "Je kan het zonlicht niet ontkennen: online winkelen zal ook in ons land alleen maar belangrijker worden. Ik denk dat het in de toekomst doorslaggevend zal zijn om op beide fronten sterk te staan, in de winkel én op het internet": een boodschap die hij op 25 april ook al liet horen tijdens ons "Switch or Die"-retailcongres.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.