Unizo werkt aan opleiding om "showrooming" het hoofd te bieden

Unizo werkt aan opleiding om "showrooming" het hoofd te bieden

Over "showrooming" is al veel gezegd en geschreven. Hoewel het fenomeen in ons land nog lang geen "plaag" is, werkt Unizo toch aan een opleiding om het fenomeen het hoofd te bieden. Als het buitenland ons één ding leert, dan is het wel dat het showroomen een logisch verlengde is van e-commerce, heet het daar.

"Groeiende frustratie"

Volgens een bevraging door Business Insider kent slechts 17% van de respondenten het concept "showrooming", maar gaf 36% wel toe het al gedaan te hebben. Een Britse enquête ziet liefst 40 procent van de mensen die online prijzen vergelijken wanneer ze in een winkel rondlopen, uiteindelijk afzien van hun aankoop in die zaak...

 

Harde cijfers voor ons land zijn er (nog) niet, maar Unizo merkt wel een "groeiende frustratie" onder haar leden over showrooming, zegt Luc Ardies in de marge van een reportage over het fenomeen in De Standaard. Daarom werkt de ondernemersorganisatie aan een opleiding om winkeliers en verkopers te wapenen tegen "showroomende" klanten.

 

Tips om met showrooming om te gaan

In afwachting daarvan geeft de Unizo-topman alvast enkele tips voor wie met het fenomeen te maken krijgt:

  • Agressieve middelen zoals een paspremie - in sommige schoenenwinkels in de VS en Australië betaal je nu al een 'boete' als je enkel schoenen past maar er geen koopt - "lijkt ons geen goed idee", zegt Luc Ardies.

    • "Probeer ook niet om de prijzenslag te winnen met de online prijsbrekers. De kans is groot dat je verliest en dus niet de verhoopte extra klanten binnenhaalt. Omgekeerd kunnen plotse kortingen dan weer slecht vallen bij vaste klanten die even tevoren je product duurder kochten."

  • Wat dan wel kan werken? "Je energie steken in je trouwe klanten en hen bedienen zodat ze 'missionarissen' worden van je zaak. Dat kan via een duidelijke kwaliteitspositionering binnen je branche."

  • De showroomers kan je maar beter benaderen als potentiële kopers, vindt Ardies: "Bekijk het zo, iemand die langskomt in je winkel apprecieert duidelijk jouw expertise. Dat moet je positief benaderen. Als je een klant goed kan informeren, dan is de kans groot dat die uiteindelijk toch koest voor jouw winkel, zelfs al is er ergens een goedkoper online aanbod."

 

Al blijft er natuurlijk nog dé ultieme oplossing: zelf ook een webshop openen. Of, zoals schoenenkoning Wouter Torfs het uitdrukt: "Je kan het zonlicht niet ontkennen: online winkelen zal ook in ons land alleen maar belangrijker worden. Ik denk dat het in de toekomst doorslaggevend zal zijn om op beide fronten sterk te staan, in de winkel én op het internet": een boodschap die hij op 25 april ook al liet horen tijdens ons "Switch or Die"-retailcongres.

Tags: