UPS onderschat online aankopen, pakjes te laat voor Kerstmis | RetailDetail

UPS onderschat online aankopen, pakjes te laat voor Kerstmis

UPS onderschat online aankopen, pakjes te laat voor Kerstmis

De Amerikaanse pakjesdienst UPS heeft de hoeveelheid cadeaus die dit jaar online werden besteld en die via de logistieke dienstverlener bij de gelukkige ontvanger moesten geraken schromelijk onderschat. Daardoor werd een deel van de pakjes niet op tijd voor Kerstmis geleverd. Amazon, dat samenwerkt met UPS, heeft haar klanten al waardebonnen en gratis verzending beloofd om tegemoet te komen aan de laattijdige levering.

132 miljoen pakjes

UPS had eerder al bekendgemaakt dat het rekende op ongeveer 132 miljoen pakjes in de week voor Kerstmis. Toch kwam UPS  uiteindelijk capaciteit tekort om aan die vraag te voldoen. Er was vooral te weinig luchtcapaciteit. Hoewel ze bij concurrent FedEx lieten weten geen last te hebben van vertragingen, hadden ook andere bedrijven, zoals Wal-Mart, te kampen met vertragingen. Amazon zegt alvast dat het de prestaties van UPS zelf zal onderzoeken.


Analisten hadden voorspeld dat de waarde van online aankopen tijdens de feestdagen dit jaar zou toenemen met 15 procent tot bijna zestig miljard euro. Toch werden veel winkeliers nog verrast door de forse stijging van het aantal online aankopen in de paar dagen voor Kerstmis.


Toen lagen de verkopen maar liefst 37 procent hoger dan in 2012. Het mag duidelijk zijn dat steeds minder mensen schroom hebben om hun kerstcadeaus online te bestellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.