UPS onderschat online aankopen, pakjes te laat voor Kerstmis

UPS onderschat online aankopen, pakjes te laat voor Kerstmis

De Amerikaanse pakjesdienst UPS heeft de hoeveelheid cadeaus die dit jaar online werden besteld en die via de logistieke dienstverlener bij de gelukkige ontvanger moesten geraken schromelijk onderschat. Daardoor werd een deel van de pakjes niet op tijd voor Kerstmis geleverd. Amazon, dat samenwerkt met UPS, heeft haar klanten al waardebonnen en gratis verzending beloofd om tegemoet te komen aan de laattijdige levering.

132 miljoen pakjes

UPS had eerder al bekendgemaakt dat het rekende op ongeveer 132 miljoen pakjes in de week voor Kerstmis. Toch kwam UPS  uiteindelijk capaciteit tekort om aan die vraag te voldoen. Er was vooral te weinig luchtcapaciteit. Hoewel ze bij concurrent FedEx lieten weten geen last te hebben van vertragingen, hadden ook andere bedrijven, zoals Wal-Mart, te kampen met vertragingen. Amazon zegt alvast dat het de prestaties van UPS zelf zal onderzoeken.


Analisten hadden voorspeld dat de waarde van online aankopen tijdens de feestdagen dit jaar zou toenemen met 15 procent tot bijna zestig miljard euro. Toch werden veel winkeliers nog verrast door de forse stijging van het aantal online aankopen in de paar dagen voor Kerstmis.


Toen lagen de verkopen maar liefst 37 procent hoger dan in 2012. Het mag duidelijk zijn dat steeds minder mensen schroom hebben om hun kerstcadeaus online te bestellen.

Tags: