UPS onderschat online aankopen, pakjes te laat voor Kerstmis

UPS onderschat online aankopen, pakjes te laat voor Kerstmis

De Amerikaanse pakjesdienst UPS heeft de hoeveelheid cadeaus die dit jaar online werden besteld en die via de logistieke dienstverlener bij de gelukkige ontvanger moesten geraken schromelijk onderschat. Daardoor werd een deel van de pakjes niet op tijd voor Kerstmis geleverd. Amazon, dat samenwerkt met UPS, heeft haar klanten al waardebonnen en gratis verzending beloofd om tegemoet te komen aan de laattijdige levering.

132 miljoen pakjes

UPS had eerder al bekendgemaakt dat het rekende op ongeveer 132 miljoen pakjes in de week voor Kerstmis. Toch kwam UPS  uiteindelijk capaciteit tekort om aan die vraag te voldoen. Er was vooral te weinig luchtcapaciteit. Hoewel ze bij concurrent FedEx lieten weten geen last te hebben van vertragingen, hadden ook andere bedrijven, zoals Wal-Mart, te kampen met vertragingen. Amazon zegt alvast dat het de prestaties van UPS zelf zal onderzoeken.


Analisten hadden voorspeld dat de waarde van online aankopen tijdens de feestdagen dit jaar zou toenemen met 15 procent tot bijna zestig miljard euro. Toch werden veel winkeliers nog verrast door de forse stijging van het aantal online aankopen in de paar dagen voor Kerstmis.


Toen lagen de verkopen maar liefst 37 procent hoger dan in 2012. Het mag duidelijk zijn dat steeds minder mensen schroom hebben om hun kerstcadeaus online te bestellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top