Vastgoedpoot Auchan opent virtueel winkelcentrum

Vastgoedpoot Auchan opent virtueel winkelcentrum

Immochan, de vastgoedpoot van de Franse distributeur Auchan, werkt aan een virtueel winkelcentrum. Via die site krijgen de ketens die een zaak runnen in een van de 108 fysieke Immochan-winkelcentra in het land er meteen een online verkooppunt bij.

Immochan gaat 'omnichannel'...

Onder de codenaam E2C zet Immochan de stap naar omnichannel. De vastgoedpoot van Auchan wil in oktober een heus virtueel winkelcentrum lanceren, waar internauten het aanbod terugvinden van de circa 400 ketens die een of meerdere vestigingen huren in de 108 Immochan-winkelcentra in Frankrijk. Van die 400 huurders zou vandaag nog maar de helft online actief zijn, klinkt het.

 

Ook klanten van winkelcentra zijn almaar vaker online, klinkt het bij Hervé Vanden Abeele, verantwoordelijk voor de e-commerceplannen bij Immochan: "Alvorens ze zich verplaatsen, willen ze niet alleen hun boodschappen voorbereiden en zich informeren over promoties, maar ook de animatie of gewoon het aanbod checken."

 

Als het webplatform operationeel is, zullen de Fransen hun bestelling rechtstreeks kunnen plaatsen via het internet, online betalen en hun aankopen vervolgens kunnen ophalen in de boetiek van hun keuze, in een centraal afhaalpunt in een winkelcentrum naar wens of – tegen een meerprijs – thuis laten bezorgen.

 

...om meer volk te lokken naar zijn winkelcentra

Toch hopen ze bij Immochan dat de consument zijn bestelling zelf gaat ophalen, want de groep maakt van zijn bedoelingen geen geheim: "Meer volk lokken en extra omzet genereren in onze winkelcentra door tegelijk de klant te fideliseren", aldus Vanden Abeele. Die winkelcentra mogen dan al een miljoen bezoekers per dag over de vloer krijgen, vorig jaar was er toch een daling met een half percentje.

 

Immochan hoopt in oktober meteen met een honderdtal aanbieders te kunnen starten en rekent op een stijging van het bezoekersaantal met 5 à 10% in het eerste jaar. De groep vraagt van de deelnemende ketens een vergoeding op de verkoop, die verschilt naargelang het type product en kan oplopen tot 12 à 14% op bijvoorbeeld kleding.

 

Immochan baat momenteel 362 retail- en woonwinkelcentra uit in 12 landen (waarvan 78% in eigendom, goed voor 7,8 miljard euro). E2C maakt deel uit van een totaal investeringspakket van 645 miljoen euro de komende drie jaar. Van dat bedrag gaat zo'n 250 miljoen euro naar de renovatie van bestaande winkelcentra.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top