Vastgoedpoot Auchan opent virtueel winkelcentrum

Vastgoedpoot Auchan opent virtueel winkelcentrum

Immochan, de vastgoedpoot van de Franse distributeur Auchan, werkt aan een virtueel winkelcentrum. Via die site krijgen de ketens die een zaak runnen in een van de 108 fysieke Immochan-winkelcentra in het land er meteen een online verkooppunt bij.

Immochan gaat 'omnichannel'...

Onder de codenaam E2C zet Immochan de stap naar omnichannel. De vastgoedpoot van Auchan wil in oktober een heus virtueel winkelcentrum lanceren, waar internauten het aanbod terugvinden van de circa 400 ketens die een of meerdere vestigingen huren in de 108 Immochan-winkelcentra in Frankrijk. Van die 400 huurders zou vandaag nog maar de helft online actief zijn, klinkt het.

 

Ook klanten van winkelcentra zijn almaar vaker online, klinkt het bij Hervé Vanden Abeele, verantwoordelijk voor de e-commerceplannen bij Immochan: "Alvorens ze zich verplaatsen, willen ze niet alleen hun boodschappen voorbereiden en zich informeren over promoties, maar ook de animatie of gewoon het aanbod checken."

 

Als het webplatform operationeel is, zullen de Fransen hun bestelling rechtstreeks kunnen plaatsen via het internet, online betalen en hun aankopen vervolgens kunnen ophalen in de boetiek van hun keuze, in een centraal afhaalpunt in een winkelcentrum naar wens of – tegen een meerprijs – thuis laten bezorgen.

 

...om meer volk te lokken naar zijn winkelcentra

Toch hopen ze bij Immochan dat de consument zijn bestelling zelf gaat ophalen, want de groep maakt van zijn bedoelingen geen geheim: "Meer volk lokken en extra omzet genereren in onze winkelcentra door tegelijk de klant te fideliseren", aldus Vanden Abeele. Die winkelcentra mogen dan al een miljoen bezoekers per dag over de vloer krijgen, vorig jaar was er toch een daling met een half percentje.

 

Immochan hoopt in oktober meteen met een honderdtal aanbieders te kunnen starten en rekent op een stijging van het bezoekersaantal met 5 à 10% in het eerste jaar. De groep vraagt van de deelnemende ketens een vergoeding op de verkoop, die verschilt naargelang het type product en kan oplopen tot 12 à 14% op bijvoorbeeld kleding.

 

Immochan baat momenteel 362 retail- en woonwinkelcentra uit in 12 landen (waarvan 78% in eigendom, goed voor 7,8 miljard euro). E2C maakt deel uit van een totaal investeringspakket van 645 miljoen euro de komende drie jaar. Van dat bedrag gaat zo'n 250 miljoen euro naar de renovatie van bestaande winkelcentra.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top