Vente-Privee houdt het voor bekeken in de Verenigde Staten

Vente-Privee houdt het voor bekeken in de Verenigde Staten

Zo'n drie jaar nadat de Franse specialist in 'flash sales' Vente-Privee de grote plas overstak om samen met American Express de Amerikaanse markt te veroveren, komt er een einde aan het Amerikaanse avontuur. American Express heeft laten weten dat het eind dit jaar de stekker trekt uit Vente-Privee USA.

"Weg naar rentabiliteit langer dan voorzien"

"Aangezien de weg naar rentabiliteit voor Vente-Privee USA langer zal zijn dan oorspronkelijk voorzien, hebben beide bedrijven beslist dat het tijd is om zich op andere prioriteiten te concenteren", zo zegt Leah Gerstner, woordvoerder van American Express.

 

De Franse leider in 'flash sales' had in 2011 de marktleider in kredietkaarten overtuigd om samen een Amerikaanse joint venture te openen voor de bemiddelde American Express-gebruikers. "Wij kennen veel Amerikaanse sites die naar Europa komen. Vandaag zet een Franse site met zijn eigen businessmodel voet op Amerikaanse bodem", klonk het destijds bij topman Jacques-Antoine Granjon, mede-oprichter van Vente-Privee.

 

Granjon droomde toen luidop van een omzet van een half miljard dollar in vier jaar tijd, maar in 2013 kwam de verkoop maar net boven de 50 miljoen dollar uit, zo staat te lezen in een kort persstatement van Vente-Privee. Eind dit jaar komt er dus een eind aan "Vente-Privee with American Express".

 

Kwart meer omzet in 2013

Vente-Privee startte in 2001 in Frankrijk met tijdelijke verkoop van modeartikelen tegen sterk verminderde prijzen (vaak uit overstocks of eindereeksen). Sindsdien breidde de webshop zijn aanbod gestaag uit tot decoratie, speelgoed, sportartikelen, reizen, wijn of nog theatertickets. Een kleine maand geleden begon de groep zelfs nieuwe producten tegen de volle prijs te verkopen.

 

In 2013 zag Vente-Privee zijn omzet met 23% stijgen tot 1,6 miljard. Het bedrijf 'claimt' zo'n 22 miljoen leden in Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, België en Nederland. Hoeveel Amerikanen lid waren, is niet bekend. De Fransen denken naar eigen zeggen wel nog na over "een nieuw zakenmodel voor de Verenigde Staten".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top