Vente-Privee houdt het voor bekeken in de Verenigde Staten

Vente-Privee houdt het voor bekeken in de Verenigde Staten

Zo'n drie jaar nadat de Franse specialist in 'flash sales' Vente-Privee de grote plas overstak om samen met American Express de Amerikaanse markt te veroveren, komt er een einde aan het Amerikaanse avontuur. American Express heeft laten weten dat het eind dit jaar de stekker trekt uit Vente-Privee USA.

"Weg naar rentabiliteit langer dan voorzien"

"Aangezien de weg naar rentabiliteit voor Vente-Privee USA langer zal zijn dan oorspronkelijk voorzien, hebben beide bedrijven beslist dat het tijd is om zich op andere prioriteiten te concenteren", zo zegt Leah Gerstner, woordvoerder van American Express.

 

De Franse leider in 'flash sales' had in 2011 de marktleider in kredietkaarten overtuigd om samen een Amerikaanse joint venture te openen voor de bemiddelde American Express-gebruikers. "Wij kennen veel Amerikaanse sites die naar Europa komen. Vandaag zet een Franse site met zijn eigen businessmodel voet op Amerikaanse bodem", klonk het destijds bij topman Jacques-Antoine Granjon, mede-oprichter van Vente-Privee.

 

Granjon droomde toen luidop van een omzet van een half miljard dollar in vier jaar tijd, maar in 2013 kwam de verkoop maar net boven de 50 miljoen dollar uit, zo staat te lezen in een kort persstatement van Vente-Privee. Eind dit jaar komt er dus een eind aan "Vente-Privee with American Express".

 

Kwart meer omzet in 2013

Vente-Privee startte in 2001 in Frankrijk met tijdelijke verkoop van modeartikelen tegen sterk verminderde prijzen (vaak uit overstocks of eindereeksen). Sindsdien breidde de webshop zijn aanbod gestaag uit tot decoratie, speelgoed, sportartikelen, reizen, wijn of nog theatertickets. Een kleine maand geleden begon de groep zelfs nieuwe producten tegen de volle prijs te verkopen.

 

In 2013 zag Vente-Privee zijn omzet met 23% stijgen tot 1,6 miljard. Het bedrijf 'claimt' zo'n 22 miljoen leden in Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, België en Nederland. Hoeveel Amerikanen lid waren, is niet bekend. De Fransen denken naar eigen zeggen wel nog na over "een nieuw zakenmodel voor de Verenigde Staten".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top