Vente-Privee houdt het voor bekeken in de Verenigde Staten

Vente-Privee houdt het voor bekeken in de Verenigde Staten

Zo'n drie jaar nadat de Franse specialist in 'flash sales' Vente-Privee de grote plas overstak om samen met American Express de Amerikaanse markt te veroveren, komt er een einde aan het Amerikaanse avontuur. American Express heeft laten weten dat het eind dit jaar de stekker trekt uit Vente-Privee USA.

"Weg naar rentabiliteit langer dan voorzien"

"Aangezien de weg naar rentabiliteit voor Vente-Privee USA langer zal zijn dan oorspronkelijk voorzien, hebben beide bedrijven beslist dat het tijd is om zich op andere prioriteiten te concenteren", zo zegt Leah Gerstner, woordvoerder van American Express.

 

De Franse leider in 'flash sales' had in 2011 de marktleider in kredietkaarten overtuigd om samen een Amerikaanse joint venture te openen voor de bemiddelde American Express-gebruikers. "Wij kennen veel Amerikaanse sites die naar Europa komen. Vandaag zet een Franse site met zijn eigen businessmodel voet op Amerikaanse bodem", klonk het destijds bij topman Jacques-Antoine Granjon, mede-oprichter van Vente-Privee.

 

Granjon droomde toen luidop van een omzet van een half miljard dollar in vier jaar tijd, maar in 2013 kwam de verkoop maar net boven de 50 miljoen dollar uit, zo staat te lezen in een kort persstatement van Vente-Privee. Eind dit jaar komt er dus een eind aan "Vente-Privee with American Express".

 

Kwart meer omzet in 2013

Vente-Privee startte in 2001 in Frankrijk met tijdelijke verkoop van modeartikelen tegen sterk verminderde prijzen (vaak uit overstocks of eindereeksen). Sindsdien breidde de webshop zijn aanbod gestaag uit tot decoratie, speelgoed, sportartikelen, reizen, wijn of nog theatertickets. Een kleine maand geleden begon de groep zelfs nieuwe producten tegen de volle prijs te verkopen.

 

In 2013 zag Vente-Privee zijn omzet met 23% stijgen tot 1,6 miljard. Het bedrijf 'claimt' zo'n 22 miljoen leden in Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, België en Nederland. Hoeveel Amerikanen lid waren, is niet bekend. De Fransen denken naar eigen zeggen wel nog na over "een nieuw zakenmodel voor de Verenigde Staten".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top