Vente-Privee houdt het voor bekeken in de Verenigde Staten | RetailDetail

Vente-Privee houdt het voor bekeken in de Verenigde Staten

Vente-Privee houdt het voor bekeken in de Verenigde Staten

Zo'n drie jaar nadat de Franse specialist in 'flash sales' Vente-Privee de grote plas overstak om samen met American Express de Amerikaanse markt te veroveren, komt er een einde aan het Amerikaanse avontuur. American Express heeft laten weten dat het eind dit jaar de stekker trekt uit Vente-Privee USA.

"Weg naar rentabiliteit langer dan voorzien"

"Aangezien de weg naar rentabiliteit voor Vente-Privee USA langer zal zijn dan oorspronkelijk voorzien, hebben beide bedrijven beslist dat het tijd is om zich op andere prioriteiten te concenteren", zo zegt Leah Gerstner, woordvoerder van American Express.

 

De Franse leider in 'flash sales' had in 2011 de marktleider in kredietkaarten overtuigd om samen een Amerikaanse joint venture te openen voor de bemiddelde American Express-gebruikers. "Wij kennen veel Amerikaanse sites die naar Europa komen. Vandaag zet een Franse site met zijn eigen businessmodel voet op Amerikaanse bodem", klonk het destijds bij topman Jacques-Antoine Granjon, mede-oprichter van Vente-Privee.

 

Granjon droomde toen luidop van een omzet van een half miljard dollar in vier jaar tijd, maar in 2013 kwam de verkoop maar net boven de 50 miljoen dollar uit, zo staat te lezen in een kort persstatement van Vente-Privee. Eind dit jaar komt er dus een eind aan "Vente-Privee with American Express".

 

Kwart meer omzet in 2013

Vente-Privee startte in 2001 in Frankrijk met tijdelijke verkoop van modeartikelen tegen sterk verminderde prijzen (vaak uit overstocks of eindereeksen). Sindsdien breidde de webshop zijn aanbod gestaag uit tot decoratie, speelgoed, sportartikelen, reizen, wijn of nog theatertickets. Een kleine maand geleden begon de groep zelfs nieuwe producten tegen de volle prijs te verkopen.

 

In 2013 zag Vente-Privee zijn omzet met 23% stijgen tot 1,6 miljard. Het bedrijf 'claimt' zo'n 22 miljoen leden in Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, België en Nederland. Hoeveel Amerikanen lid waren, is niet bekend. De Fransen denken naar eigen zeggen wel nog na over "een nieuw zakenmodel voor de Verenigde Staten".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.