Vergeet showrooming: boomerooming nieuwe trend bij consumenten

Vergeet showrooming: boomerooming nieuwe trend bij consumenten

Volgens een Londens internetbureau mogen de theorieën over showrooming en webrooming de vuilbak in. Eigenlijk doen de meeste consumenten aan 'boomerooming': eerst een product online uitkiezen, dan het in de winkel gaan uitproberen... om het uiteindelijk toch online te kopen.

Meerderheid doet aan boomerooming

Internetbureau RedSnapper deed het onderzoek naar boomerooming in navolging van een onderzoek naar webrooming en showrooming. Dat onderzoek van Merchant Warehouse toonde aan dat 69 procent van de smartphonegebruikers tussen 18 en 36 jaar aan webrooming heeft gedaan en slechts 50 procent aan showrooming. Het zou goed nieuws moeten zijn voor de handelaars in de winkelstraat, maar bij RedSnapper zetten ze toch een voetnoot bij het onderzoek.


Zij onderzochten of de Britse consument misschien eerder aan boomerooming doet dan aan webrooming. Daaruit blijkt dat 67 procent van de vrouwen aan boomerooming doet en 58 procent van de mannen. De leeftijdsgroep die het meeste aan boomerooming doet is de groep van 40-59 jaar.


Combinatie van voordelen

De belangrijkste reden om de tussenstap in de winkel te maken, is het gebrek aan fysiek contact met het product online. Consumenten willen een product waar ze interesse in hebben even kunnen bekijken of aanraken, en dat kan nu eenmaal wat moeilijker online. Zowat de helft van de ondervraagden gaf dit zelfs aan als belangrijkste negatieve punt bij online shoppen.


Het lijkt er dus op dat een belangrijk aandeel van de consumenten de belangrijkste voordelen van online shoppen (ruime keuze, zoekgemak, lagere prijzen) heeft weten te combineren met de ervaring en de voordelen van winkelen in de winkelstraat: nog meer slecht nieuws voor 'pure players' dus (zowel online als offline), en nog maar eens een bewijs dat de toekomst - en zelfs al het heden - omnichannel is...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top