Vergeet showrooming: boomerooming nieuwe trend bij consumenten

Vergeet showrooming: boomerooming nieuwe trend bij consumenten

Volgens een Londens internetbureau mogen de theorieën over showrooming en webrooming de vuilbak in. Eigenlijk doen de meeste consumenten aan 'boomerooming': eerst een product online uitkiezen, dan het in de winkel gaan uitproberen... om het uiteindelijk toch online te kopen.

Meerderheid doet aan boomerooming

Internetbureau RedSnapper deed het onderzoek naar boomerooming in navolging van een onderzoek naar webrooming en showrooming. Dat onderzoek van Merchant Warehouse toonde aan dat 69 procent van de smartphonegebruikers tussen 18 en 36 jaar aan webrooming heeft gedaan en slechts 50 procent aan showrooming. Het zou goed nieuws moeten zijn voor de handelaars in de winkelstraat, maar bij RedSnapper zetten ze toch een voetnoot bij het onderzoek.


Zij onderzochten of de Britse consument misschien eerder aan boomerooming doet dan aan webrooming. Daaruit blijkt dat 67 procent van de vrouwen aan boomerooming doet en 58 procent van de mannen. De leeftijdsgroep die het meeste aan boomerooming doet is de groep van 40-59 jaar.


Combinatie van voordelen

De belangrijkste reden om de tussenstap in de winkel te maken, is het gebrek aan fysiek contact met het product online. Consumenten willen een product waar ze interesse in hebben even kunnen bekijken of aanraken, en dat kan nu eenmaal wat moeilijker online. Zowat de helft van de ondervraagden gaf dit zelfs aan als belangrijkste negatieve punt bij online shoppen.


Het lijkt er dus op dat een belangrijk aandeel van de consumenten de belangrijkste voordelen van online shoppen (ruime keuze, zoekgemak, lagere prijzen) heeft weten te combineren met de ervaring en de voordelen van winkelen in de winkelstraat: nog meer slecht nieuws voor 'pure players' dus (zowel online als offline), en nog maar eens een bewijs dat de toekomst - en zelfs al het heden - omnichannel is...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top