Vergeet showrooming: boomerooming nieuwe trend bij consumenten

Vergeet showrooming: boomerooming nieuwe trend bij consumenten

Volgens een Londens internetbureau mogen de theorieën over showrooming en webrooming de vuilbak in. Eigenlijk doen de meeste consumenten aan 'boomerooming': eerst een product online uitkiezen, dan het in de winkel gaan uitproberen... om het uiteindelijk toch online te kopen.

Meerderheid doet aan boomerooming

Internetbureau RedSnapper deed het onderzoek naar boomerooming in navolging van een onderzoek naar webrooming en showrooming. Dat onderzoek van Merchant Warehouse toonde aan dat 69 procent van de smartphonegebruikers tussen 18 en 36 jaar aan webrooming heeft gedaan en slechts 50 procent aan showrooming. Het zou goed nieuws moeten zijn voor de handelaars in de winkelstraat, maar bij RedSnapper zetten ze toch een voetnoot bij het onderzoek.


Zij onderzochten of de Britse consument misschien eerder aan boomerooming doet dan aan webrooming. Daaruit blijkt dat 67 procent van de vrouwen aan boomerooming doet en 58 procent van de mannen. De leeftijdsgroep die het meeste aan boomerooming doet is de groep van 40-59 jaar.


Combinatie van voordelen

De belangrijkste reden om de tussenstap in de winkel te maken, is het gebrek aan fysiek contact met het product online. Consumenten willen een product waar ze interesse in hebben even kunnen bekijken of aanraken, en dat kan nu eenmaal wat moeilijker online. Zowat de helft van de ondervraagden gaf dit zelfs aan als belangrijkste negatieve punt bij online shoppen.


Het lijkt er dus op dat een belangrijk aandeel van de consumenten de belangrijkste voordelen van online shoppen (ruime keuze, zoekgemak, lagere prijzen) heeft weten te combineren met de ervaring en de voordelen van winkelen in de winkelstraat: nog meer slecht nieuws voor 'pure players' dus (zowel online als offline), en nog maar eens een bewijs dat de toekomst - en zelfs al het heden - omnichannel is...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top