Verkoop Belgische e-commerce in augustus gedaald | RetailDetail

Verkoop Belgische e-commerce in augustus gedaald

Verkoop Belgische e-commerce in augustus gedaald

De Belgische e-commercesector heeft in augustus 2011 een lagere omzet gerealiseerd dan in augustus vorig jaar: de verkopen daalden 8%. Een lichtpuntje is wel dat de verkoop met 1% is gestegen ten opzichte van juli 2011. Zo maakte BeCommerce, in samenwerking met CapGemini, bekend na onderzoek.

 

In vergelijking met dezelfde periode in 2009 en 2010 is er een groot verschil tussen de eerdergenoemde maand augustus en bijvoorbeeld de maand ervoor, juli. In 2010 was juist een groei van 18% te zien. Dat het minder goed gaat met de Belgische e-commerce blijkt daarenboven ook uit het feit dat de gemiddelde online aankoopwaarde dit jaar daalde tot een dieptepunt van 141 euro in augustus 2011.

 

Lagere conversieratio

 

De gemiddelde maandelijkse conversieratio is in deze vergelijking eveneens gedaald. In juli bedroeg deze nog 2,4%, in augustus daalde het met drie procentpunt tot 2,1%. “Terwijl de jaarlijkse daling in de BeCommerce Capgemini e-Retail Sales Index onverwacht is, kan dit deels worden toegeschreven aan het feit dat in augustus vorig jaar de Belgische e-commercemarkt een sterke maandelijkse groei van 29% kende”, aldus Tina Spooner van de index.

 

Belgische e-commerce heeft potentie

De internetmarkt maakte twee jaar geleden 2,5% van het Belgische BBP uit. Nog steeds hinkt ons land daarmee achterop ten opzichte van de noorderburen, waar dat percentage destijds 4,3% bedroeg. Ook het aantal actieve webwinkels is in België met “meer dan vijfduizend” nog altijd maar een kwart van wat de Nederlanders hebben. Al zal  daar zeker nog verandering in komen, aangezien de markt in België nog een groeispurt kan maken.

De Belgische e-commercesector heeft in augustus 2011 een lagere omzet gerealiseerd dan in augustus vorig jaar: de verkopen daalden 8%. Een lichtpuntje is wel dat de verkoop met 1% is gestegen ten opzichte van juli 2011. Zo maakte BeCommerce, in samenwerking met CapGemini, bekend na onderzoek.

 

In vergelijking met dezelfde periode in 2009 en 2010 is er een groot verschil tussen de eerdergenoemde maand augustus en bijvoorbeeld de maand ervoor, juli. In 2010 was juist een groei van 18% te zien. Dat het minder goed gaat met de Belgische e-commerce blijkt daarenboven ook uit het feit dat de gemiddelde online aankoopwaarde dit jaar daalde tot een dieptepunt van 141 euro in augustus 2011.

 

Lagere conversieratio

 

De gemiddelde maandelijkse conversieratio is in deze vergelijking eveneens gedaald. In juli bedroeg deze nog 2,4%, in augustus daalde het met drie procentpunt tot 2,1%. “Terwijl de jaarlijkse daling in de BeCommerce Capgemini e-Retail Sales Index onverwacht is, kan dit deels worden toegeschreven aan het feit dat in augustus vorig jaar de Belgische e-commercemarkt een sterke maandelijkse groei van 29% kende”, aldus Tina Spooner van de index.

 

Belgische e-commerce heeft potentie

De internetmarkt maakte twee jaar geleden 2,5% van het Belgische BBP uit. Nog steeds hinkt ons land daarmee achterop ten opzichte van de noorderburen, waar dat percentage destijds 4,3% bedroeg. Ook het aantal actieve webwinkels is in België met “meer dan vijfduizend” nog altijd maar een kwart van wat de Nederlanders hebben. Al zal  daar zeker nog verandering in komen, aangezien de markt in België nog een groeispurt kan maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Back to top