Verkoop Belgische e-commerce in augustus gedaald | RetailDetail

Verkoop Belgische e-commerce in augustus gedaald

Verkoop Belgische e-commerce in augustus gedaald

De Belgische e-commercesector heeft in augustus 2011 een lagere omzet gerealiseerd dan in augustus vorig jaar: de verkopen daalden 8%. Een lichtpuntje is wel dat de verkoop met 1% is gestegen ten opzichte van juli 2011. Zo maakte BeCommerce, in samenwerking met CapGemini, bekend na onderzoek.

 

In vergelijking met dezelfde periode in 2009 en 2010 is er een groot verschil tussen de eerdergenoemde maand augustus en bijvoorbeeld de maand ervoor, juli. In 2010 was juist een groei van 18% te zien. Dat het minder goed gaat met de Belgische e-commerce blijkt daarenboven ook uit het feit dat de gemiddelde online aankoopwaarde dit jaar daalde tot een dieptepunt van 141 euro in augustus 2011.

 

Lagere conversieratio

 

De gemiddelde maandelijkse conversieratio is in deze vergelijking eveneens gedaald. In juli bedroeg deze nog 2,4%, in augustus daalde het met drie procentpunt tot 2,1%. “Terwijl de jaarlijkse daling in de BeCommerce Capgemini e-Retail Sales Index onverwacht is, kan dit deels worden toegeschreven aan het feit dat in augustus vorig jaar de Belgische e-commercemarkt een sterke maandelijkse groei van 29% kende”, aldus Tina Spooner van de index.

 

Belgische e-commerce heeft potentie

De internetmarkt maakte twee jaar geleden 2,5% van het Belgische BBP uit. Nog steeds hinkt ons land daarmee achterop ten opzichte van de noorderburen, waar dat percentage destijds 4,3% bedroeg. Ook het aantal actieve webwinkels is in België met “meer dan vijfduizend” nog altijd maar een kwart van wat de Nederlanders hebben. Al zal  daar zeker nog verandering in komen, aangezien de markt in België nog een groeispurt kan maken.

De Belgische e-commercesector heeft in augustus 2011 een lagere omzet gerealiseerd dan in augustus vorig jaar: de verkopen daalden 8%. Een lichtpuntje is wel dat de verkoop met 1% is gestegen ten opzichte van juli 2011. Zo maakte BeCommerce, in samenwerking met CapGemini, bekend na onderzoek.

 

In vergelijking met dezelfde periode in 2009 en 2010 is er een groot verschil tussen de eerdergenoemde maand augustus en bijvoorbeeld de maand ervoor, juli. In 2010 was juist een groei van 18% te zien. Dat het minder goed gaat met de Belgische e-commerce blijkt daarenboven ook uit het feit dat de gemiddelde online aankoopwaarde dit jaar daalde tot een dieptepunt van 141 euro in augustus 2011.

 

Lagere conversieratio

 

De gemiddelde maandelijkse conversieratio is in deze vergelijking eveneens gedaald. In juli bedroeg deze nog 2,4%, in augustus daalde het met drie procentpunt tot 2,1%. “Terwijl de jaarlijkse daling in de BeCommerce Capgemini e-Retail Sales Index onverwacht is, kan dit deels worden toegeschreven aan het feit dat in augustus vorig jaar de Belgische e-commercemarkt een sterke maandelijkse groei van 29% kende”, aldus Tina Spooner van de index.

 

Belgische e-commerce heeft potentie

De internetmarkt maakte twee jaar geleden 2,5% van het Belgische BBP uit. Nog steeds hinkt ons land daarmee achterop ten opzichte van de noorderburen, waar dat percentage destijds 4,3% bedroeg. Ook het aantal actieve webwinkels is in België met “meer dan vijfduizend” nog altijd maar een kwart van wat de Nederlanders hebben. Al zal  daar zeker nog verandering in komen, aangezien de markt in België nog een groeispurt kan maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.