Verkoop La Redoute nu definitief rond | RetailDetail

Verkoop La Redoute nu definitief rond

Verkoop La Redoute nu definitief rond

Een half jaar nadat bekend werd dat Kering (ex-PPR) La Redoute zou verkopen aan twee managers, is de deal effectief rond. Nathalie Balla en Eric Courteille (foto) hebben 51% van de aandelen in handen, het personeel de resterende 49%.

Symbolische euro

Zoals voorzien heeft Kering zijn postorderdochter La Redoute en pakjesdienst Relais Colis verkocht aan het duo Balla-Courteille. Half maart hing de overnamedeal nog aan een zijden draadje omdat de vakbonden niet akkoord gingen, maar uiteindelijk haalden Nathalie Balla (CEO van La Redoute) en Eric Courteille (chief administrative officer van moederbedrijf Redcats) hun slag thuis.

 

Het duo krijgt La Redoute voor slechts één symbolische euro. Daarnaast legt Kering nog eens 315 miljoen euro op tafel voor de transformatie van het bedrijf tot een heuse e-commercespeler en 180 miljoen voor het sociaal plan - want hoewel La Redoute gered is, gaan er toch 1.178 van de 3.437 banen verloren.

 

Kering was sinds 1994 eigenaar van de Franse gewezen postordergrootheid, maar besloot enkele jaren geleden om al zijn participaties in de distributiewereld af te stoten en zich volop te concentreren op luxe, sport en lifestyle met merken als Gucci, Saint Laurent, Boucheron, Puma of nog Volcom.

 

Break-even in 2017?

Co-voorzitters Balla en Courteille geven zich tot 2017 de tijd om "La Nouvelle Redoute" uit de rode cijfers te halen. Het duo wil het bedrijf laten focussen op zijn traditionele core business: dames- en kinderkleding, huishoudlinnen en woninginrichting.

 

De eerste grote uitdaging wordt alvast een nieuw logistiek centrum uit de grond stampen. Dat moet verrijzen in Wattrelos, op een boogscheut van het Noord-Franse Roubaix.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.