Verkoop La Redoute nu definitief rond

Verkoop La Redoute nu definitief rond

Een half jaar nadat bekend werd dat Kering (ex-PPR) La Redoute zou verkopen aan twee managers, is de deal effectief rond. Nathalie Balla en Eric Courteille (foto) hebben 51% van de aandelen in handen, het personeel de resterende 49%.

Symbolische euro

Zoals voorzien heeft Kering zijn postorderdochter La Redoute en pakjesdienst Relais Colis verkocht aan het duo Balla-Courteille. Half maart hing de overnamedeal nog aan een zijden draadje omdat de vakbonden niet akkoord gingen, maar uiteindelijk haalden Nathalie Balla (CEO van La Redoute) en Eric Courteille (chief administrative officer van moederbedrijf Redcats) hun slag thuis.

 

Het duo krijgt La Redoute voor slechts één symbolische euro. Daarnaast legt Kering nog eens 315 miljoen euro op tafel voor de transformatie van het bedrijf tot een heuse e-commercespeler en 180 miljoen voor het sociaal plan - want hoewel La Redoute gered is, gaan er toch 1.178 van de 3.437 banen verloren.

 

Kering was sinds 1994 eigenaar van de Franse gewezen postordergrootheid, maar besloot enkele jaren geleden om al zijn participaties in de distributiewereld af te stoten en zich volop te concentreren op luxe, sport en lifestyle met merken als Gucci, Saint Laurent, Boucheron, Puma of nog Volcom.

 

Break-even in 2017?

Co-voorzitters Balla en Courteille geven zich tot 2017 de tijd om "La Nouvelle Redoute" uit de rode cijfers te halen. Het duo wil het bedrijf laten focussen op zijn traditionele core business: dames- en kinderkleding, huishoudlinnen en woninginrichting.

 

De eerste grote uitdaging wordt alvast een nieuw logistiek centrum uit de grond stampen. Dat moet verrijzen in Wattrelos, op een boogscheut van het Noord-Franse Roubaix.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top