Verkopen Belgische e-commerce met een vijfde gestegen

Verkopen Belgische e-commerce met een vijfde gestegen

Tijdens de voorbije decembermaand hebben de webshops in ons land een omzet van 21% gekend tot 285 miljoen euro. Ook de totale jaaromzet van de Belgische webshops is aanzienlijke gestegen, jubelt sectororganisatie BeCommerce.

16% van jaaromzet in december

BeCommerce verzamelde de omzetcijfers van meer dan 520 webshops (zowat 80% van de Belgische e-commercemarkt) en komt tot de slotsom dat die tussen 2 en 31 december alles samen voor zo'n 285 miljoen euro verkochten. Dat is niet alleen een stijging met 50 miljoen euro tegenover dezelfde maand een jaar eerder, de decembermaand tekent meteen ook voor 15,8% van de totale jaaromzet.

 

Ondanks de moeilijke economische context heeft de onlineverkoop in België de wind in de zeilen, aldus BeCommerce. Over het volledige jaar 2013 bedroeg de totale jaaromzet 1,8 miljard euro, een stijging van 18,4% tegenover de 1,52 miljard euro uit 2012.

 

Mode het populairst, elektronica snelste groeier

Ook in 2013 waren modeartikels en accessoires het populairst, op de voet gevolgd door multimedia & elektro (de snelste groei: +64%) en speelgoed. De verkoop van cosmetica, zo goed als onbestaande in 2012, is intussen al even belangrijk als de onlineverkoop van hard- en software. Pas daarna volgen boeken/cd's/dvd's en decoratiespulletjes.

 

"Bovendien zien we heel wat Belgische e-commerce distributiecentra ontstaan", zegt Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce. "Onder hen heb je bijvoorbeeld Katoen Natie, dat onder andere werkt voor Snapstore by Cameleon en voor Vente-Exclusive.com, maar ook Tailor Made Logistics, Belspeed en heel wat anderen krijgen een groot aantal bestellingen binnen."

 

"De groeiperspectieven en het enthousiasme van de Belgische, maar ook van de buitenlandse e-commerceklanten zijn belangrijke motoren voor de jobcreatie in België", besluit ex-minister Ceysens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Directie Neckermann.com aangehouden op verdenking van witwaspraktijken

05/12/2017

De Nederlandse opsporingsdienst FIOD is gisteren ingevallen bij webwinkel Neckermann.com en moederbedrijf Readen. De directie is aangehouden, wellicht op verdenking van witwaspraktijken.

 

Coolblue opent nieuw Belgisch hoofdkantoor

01/12/2017

Het nieuws was een tijdje geleden al gelekt, maar nu is het officieel: Coolblue heeft in Berchem een nieuw Belgisch hoofdkantoor geopend. De Nederlandse online retailer neemt er zijn intrek in het kantorencomplex Post X.

Mobiele opmars in de Verenigde Staten tijdens Black Friday en Cyber Monday

29/11/2017

Tijdens het voorbije weekend met Black Friday en Cyber Monday is er in de Verenigde Staten sprake geweest van een flinke opmars in verkopen via mobiele toestellen. Toch blijft de gemiddelde verkoopwaarde op mobiel flink achter.

Back to top