Verkopen Belgische e-commerce met een vijfde gestegen

Verkopen Belgische e-commerce met een vijfde gestegen

Tijdens de voorbije decembermaand hebben de webshops in ons land een omzet van 21% gekend tot 285 miljoen euro. Ook de totale jaaromzet van de Belgische webshops is aanzienlijke gestegen, jubelt sectororganisatie BeCommerce.

16% van jaaromzet in december

BeCommerce verzamelde de omzetcijfers van meer dan 520 webshops (zowat 80% van de Belgische e-commercemarkt) en komt tot de slotsom dat die tussen 2 en 31 december alles samen voor zo'n 285 miljoen euro verkochten. Dat is niet alleen een stijging met 50 miljoen euro tegenover dezelfde maand een jaar eerder, de decembermaand tekent meteen ook voor 15,8% van de totale jaaromzet.

 

Ondanks de moeilijke economische context heeft de onlineverkoop in België de wind in de zeilen, aldus BeCommerce. Over het volledige jaar 2013 bedroeg de totale jaaromzet 1,8 miljard euro, een stijging van 18,4% tegenover de 1,52 miljard euro uit 2012.

 

Mode het populairst, elektronica snelste groeier

Ook in 2013 waren modeartikels en accessoires het populairst, op de voet gevolgd door multimedia & elektro (de snelste groei: +64%) en speelgoed. De verkoop van cosmetica, zo goed als onbestaande in 2012, is intussen al even belangrijk als de onlineverkoop van hard- en software. Pas daarna volgen boeken/cd's/dvd's en decoratiespulletjes.

 

"Bovendien zien we heel wat Belgische e-commerce distributiecentra ontstaan", zegt Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce. "Onder hen heb je bijvoorbeeld Katoen Natie, dat onder andere werkt voor Snapstore by Cameleon en voor Vente-Exclusive.com, maar ook Tailor Made Logistics, Belspeed en heel wat anderen krijgen een groot aantal bestellingen binnen."

 

"De groeiperspectieven en het enthousiasme van de Belgische, maar ook van de buitenlandse e-commerceklanten zijn belangrijke motoren voor de jobcreatie in België", besluit ex-minister Ceysens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Back to top