Verkopen Belgische e-commerce met een vijfde gestegen | RetailDetail

Verkopen Belgische e-commerce met een vijfde gestegen

Verkopen Belgische e-commerce met een vijfde gestegen

Tijdens de voorbije decembermaand hebben de webshops in ons land een omzet van 21% gekend tot 285 miljoen euro. Ook de totale jaaromzet van de Belgische webshops is aanzienlijke gestegen, jubelt sectororganisatie BeCommerce.

16% van jaaromzet in december

BeCommerce verzamelde de omzetcijfers van meer dan 520 webshops (zowat 80% van de Belgische e-commercemarkt) en komt tot de slotsom dat die tussen 2 en 31 december alles samen voor zo'n 285 miljoen euro verkochten. Dat is niet alleen een stijging met 50 miljoen euro tegenover dezelfde maand een jaar eerder, de decembermaand tekent meteen ook voor 15,8% van de totale jaaromzet.

 

Ondanks de moeilijke economische context heeft de onlineverkoop in België de wind in de zeilen, aldus BeCommerce. Over het volledige jaar 2013 bedroeg de totale jaaromzet 1,8 miljard euro, een stijging van 18,4% tegenover de 1,52 miljard euro uit 2012.

 

Mode het populairst, elektronica snelste groeier

Ook in 2013 waren modeartikels en accessoires het populairst, op de voet gevolgd door multimedia & elektro (de snelste groei: +64%) en speelgoed. De verkoop van cosmetica, zo goed als onbestaande in 2012, is intussen al even belangrijk als de onlineverkoop van hard- en software. Pas daarna volgen boeken/cd's/dvd's en decoratiespulletjes.

 

"Bovendien zien we heel wat Belgische e-commerce distributiecentra ontstaan", zegt Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce. "Onder hen heb je bijvoorbeeld Katoen Natie, dat onder andere werkt voor Snapstore by Cameleon en voor Vente-Exclusive.com, maar ook Tailor Made Logistics, Belspeed en heel wat anderen krijgen een groot aantal bestellingen binnen."

 

"De groeiperspectieven en het enthousiasme van de Belgische, maar ook van de buitenlandse e-commerceklanten zijn belangrijke motoren voor de jobcreatie in België", besluit ex-minister Ceysens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top