Verkopen Belgische e-commerce met een vijfde gestegen | RetailDetail

Verkopen Belgische e-commerce met een vijfde gestegen

Verkopen Belgische e-commerce met een vijfde gestegen

Tijdens de voorbije decembermaand hebben de webshops in ons land een omzet van 21% gekend tot 285 miljoen euro. Ook de totale jaaromzet van de Belgische webshops is aanzienlijke gestegen, jubelt sectororganisatie BeCommerce.

16% van jaaromzet in december

BeCommerce verzamelde de omzetcijfers van meer dan 520 webshops (zowat 80% van de Belgische e-commercemarkt) en komt tot de slotsom dat die tussen 2 en 31 december alles samen voor zo'n 285 miljoen euro verkochten. Dat is niet alleen een stijging met 50 miljoen euro tegenover dezelfde maand een jaar eerder, de decembermaand tekent meteen ook voor 15,8% van de totale jaaromzet.

 

Ondanks de moeilijke economische context heeft de onlineverkoop in België de wind in de zeilen, aldus BeCommerce. Over het volledige jaar 2013 bedroeg de totale jaaromzet 1,8 miljard euro, een stijging van 18,4% tegenover de 1,52 miljard euro uit 2012.

 

Mode het populairst, elektronica snelste groeier

Ook in 2013 waren modeartikels en accessoires het populairst, op de voet gevolgd door multimedia & elektro (de snelste groei: +64%) en speelgoed. De verkoop van cosmetica, zo goed als onbestaande in 2012, is intussen al even belangrijk als de onlineverkoop van hard- en software. Pas daarna volgen boeken/cd's/dvd's en decoratiespulletjes.

 

"Bovendien zien we heel wat Belgische e-commerce distributiecentra ontstaan", zegt Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce. "Onder hen heb je bijvoorbeeld Katoen Natie, dat onder andere werkt voor Snapstore by Cameleon en voor Vente-Exclusive.com, maar ook Tailor Made Logistics, Belspeed en heel wat anderen krijgen een groot aantal bestellingen binnen."

 

"De groeiperspectieven en het enthousiasme van de Belgische, maar ook van de buitenlandse e-commerceklanten zijn belangrijke motoren voor de jobcreatie in België", besluit ex-minister Ceysens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.