Verliezen Amazon blijven opstapelen

Verliezen Amazon blijven opstapelen

E-tailreus Amazon heeft gisteren bijzonder matige kwartaalcijfers voorgelegd: de omzet steeg veel minder dan verwacht ('slechts' +20% tot 20,58 miljard dollar) en er wordt steeds meer verlies gemaakt.

437 miljoen dollar verlies

De online verkoper moest een gigantisch verlies van 437 miljoen dollar (345 miljoen euro) toestaan: een enorme klap tegenover de 41 miljoen dollar (32 miljoen euro) verlies van een jaar eerder.

 

Dat heeft tot gevolg dat de analisten voor het komende kwartaal, met de traditioneel heel belangrijke kerstperiode, minder optimistisch gezind zijn. Oorspronkelijk werd er gerekend op een omzet van 30,9 miljard dollar (24,42 miljard euro), maar nu wordt er uitgegaan van een omzet tussen 27,3 en 30,3 miljard dollar (21,6 en 23,9 miljard euro).

 

Smartphone verkoopt niet

Amazon heeft de laatste tijd fikse investeringen gedaan, wat het grote verlies voor een stuk verklaart. Zo kocht het de rechten op heel wat films en series om de concurrentie te kunnen aangaan met diensten als Hulu en Netflix.

 

Ook het feit dat de smartphone die Amazon onlangs lanceerde een grote flop was, heeft niet geholpen. De Amazon Fire krijgt dan ook overwegend slechte kritieken en zelfs na een fikse prijsdaling krijgt Amazon het toestel niet aan de straatstenen kwijt.

 

Jeff Bezos, de CEO van Amazon, is van zijn kant totaal niet ongerust over de resultaten. Volgens hem zal de winst wel volgen als de omzet blijft stijgen, een mening die de beleggers bepaald niet lijken te delen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top