Vier op de vijf handelaars stellen showrooming vast | RetailDetail

Vier op de vijf handelaars stellen showrooming vast

Vier op de vijf handelaars stellen showrooming vast

Bijna vier op de vijf handelaars uit de non-food hebben al te maken gehad met showrooming, een praktijk waarbij klanten in de winkel informatie inwinnen, maar vervolgens hun aankoop online doen. Dat zegt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen NSZ op basis van een bevraging bij 459 handelaars.

Consument geeft zelf toe

“Het valt op dat steeds meer handelaars ermee kampen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. 7% van de handelaars wordt er zelfs meerdere keren per dag mee geconfronteerd, 15% één keer dag en 27% meerdere keren per week. Het fenomeen treft vooral elektronica- en computerwinkels, maar stilaan krijgen ook steeds meer kledingzaken ermee te maken.


Volgens een derde van de handelaars komen de klanten er trouwens ongegeneerd voor uit dat ze enkel advies willen en dat ze hun aankopen online gaan plaatsen.


“Maar positief is wel dat ruim 6 op de 10 handelaars showroomers wijzen op de voordelen van een aankoop in een winkel en hun troeven zoals expertise, service en diensten na verkoop extra in de verf zetten”, aldus het NSZ.


Subtiele aanpak vereist

Al neemt dit niet weg dat 20% van de handelaars merken dat consumenten soms pas bij hen in de winkel staan nadat ze al een aankoop hebben gedaan via het web.


Slechts 4% van de bevraagden wijst showroomers de deur. Volgens het NSZ heeft het voor handelaars echter geen zin om tegen de stroom in te roeien. Integendeel, ook de kleinhandel moet voluit gaan voor e-commerce.


Het consumentengedrag is immers niet nieuw, en evenmin te keren: uit cijfers van Eurostat blijkt dat in 2012 al 33% van de Belgen één of meer producten online heeft aangekocht. En dat is zelfs weinig in Europees perspectief. Wie de klant de deur wijst, riskeert hem dan ook definitief kwijt te zijn.

 

Overdreven vrees?

Van de 459 bevraagde handelszaken heeft ondertussen al 17% een webwinkel opgestart. Nog eens 15% is van plan dat binnenkort te doen.


Eerder dit jaar stelde een Amerikaanse studie van JiWire, die gebaseerd was op de ondervraging van 1.400 consumenten, nog dat het gevaar voor showrooming overdreven wordt. 93,6% van alle Amerikaanse smartphonebezitters gebruikten hun toestel weliswaar ook in winkel, maar dan niet zozeer om te vergelijken hoeveel de producten elders kosten, wel om naar de website te gaan van de winkel waarin ze zich bevinden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.