Vier op de vijf handelaars stellen showrooming vast | RetailDetail

Vier op de vijf handelaars stellen showrooming vast

Vier op de vijf handelaars stellen showrooming vast

Bijna vier op de vijf handelaars uit de non-food hebben al te maken gehad met showrooming, een praktijk waarbij klanten in de winkel informatie inwinnen, maar vervolgens hun aankoop online doen. Dat zegt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen NSZ op basis van een bevraging bij 459 handelaars.

Consument geeft zelf toe

“Het valt op dat steeds meer handelaars ermee kampen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. 7% van de handelaars wordt er zelfs meerdere keren per dag mee geconfronteerd, 15% één keer dag en 27% meerdere keren per week. Het fenomeen treft vooral elektronica- en computerwinkels, maar stilaan krijgen ook steeds meer kledingzaken ermee te maken.


Volgens een derde van de handelaars komen de klanten er trouwens ongegeneerd voor uit dat ze enkel advies willen en dat ze hun aankopen online gaan plaatsen.


“Maar positief is wel dat ruim 6 op de 10 handelaars showroomers wijzen op de voordelen van een aankoop in een winkel en hun troeven zoals expertise, service en diensten na verkoop extra in de verf zetten”, aldus het NSZ.


Subtiele aanpak vereist

Al neemt dit niet weg dat 20% van de handelaars merken dat consumenten soms pas bij hen in de winkel staan nadat ze al een aankoop hebben gedaan via het web.


Slechts 4% van de bevraagden wijst showroomers de deur. Volgens het NSZ heeft het voor handelaars echter geen zin om tegen de stroom in te roeien. Integendeel, ook de kleinhandel moet voluit gaan voor e-commerce.


Het consumentengedrag is immers niet nieuw, en evenmin te keren: uit cijfers van Eurostat blijkt dat in 2012 al 33% van de Belgen één of meer producten online heeft aangekocht. En dat is zelfs weinig in Europees perspectief. Wie de klant de deur wijst, riskeert hem dan ook definitief kwijt te zijn.

 

Overdreven vrees?

Van de 459 bevraagde handelszaken heeft ondertussen al 17% een webwinkel opgestart. Nog eens 15% is van plan dat binnenkort te doen.


Eerder dit jaar stelde een Amerikaanse studie van JiWire, die gebaseerd was op de ondervraging van 1.400 consumenten, nog dat het gevaar voor showrooming overdreven wordt. 93,6% van alle Amerikaanse smartphonebezitters gebruikten hun toestel weliswaar ook in winkel, maar dan niet zozeer om te vergelijken hoeveel de producten elders kosten, wel om naar de website te gaan van de winkel waarin ze zich bevinden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.