Vier op de vijf handelaars stellen showrooming vast

Vier op de vijf handelaars stellen showrooming vast

Bijna vier op de vijf handelaars uit de non-food hebben al te maken gehad met showrooming, een praktijk waarbij klanten in de winkel informatie inwinnen, maar vervolgens hun aankoop online doen. Dat zegt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen NSZ op basis van een bevraging bij 459 handelaars.

Consument geeft zelf toe

“Het valt op dat steeds meer handelaars ermee kampen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. 7% van de handelaars wordt er zelfs meerdere keren per dag mee geconfronteerd, 15% één keer dag en 27% meerdere keren per week. Het fenomeen treft vooral elektronica- en computerwinkels, maar stilaan krijgen ook steeds meer kledingzaken ermee te maken.


Volgens een derde van de handelaars komen de klanten er trouwens ongegeneerd voor uit dat ze enkel advies willen en dat ze hun aankopen online gaan plaatsen.


“Maar positief is wel dat ruim 6 op de 10 handelaars showroomers wijzen op de voordelen van een aankoop in een winkel en hun troeven zoals expertise, service en diensten na verkoop extra in de verf zetten”, aldus het NSZ.


Subtiele aanpak vereist

Al neemt dit niet weg dat 20% van de handelaars merken dat consumenten soms pas bij hen in de winkel staan nadat ze al een aankoop hebben gedaan via het web.


Slechts 4% van de bevraagden wijst showroomers de deur. Volgens het NSZ heeft het voor handelaars echter geen zin om tegen de stroom in te roeien. Integendeel, ook de kleinhandel moet voluit gaan voor e-commerce.


Het consumentengedrag is immers niet nieuw, en evenmin te keren: uit cijfers van Eurostat blijkt dat in 2012 al 33% van de Belgen één of meer producten online heeft aangekocht. En dat is zelfs weinig in Europees perspectief. Wie de klant de deur wijst, riskeert hem dan ook definitief kwijt te zijn.

 

Overdreven vrees?

Van de 459 bevraagde handelszaken heeft ondertussen al 17% een webwinkel opgestart. Nog eens 15% is van plan dat binnenkort te doen.


Eerder dit jaar stelde een Amerikaanse studie van JiWire, die gebaseerd was op de ondervraging van 1.400 consumenten, nog dat het gevaar voor showrooming overdreven wordt. 93,6% van alle Amerikaanse smartphonebezitters gebruikten hun toestel weliswaar ook in winkel, maar dan niet zozeer om te vergelijken hoeveel de producten elders kosten, wel om naar de website te gaan van de winkel waarin ze zich bevinden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Back to top