Vierde staking bij Amazon Duitsland in vijf weken tijd

Vierde staking bij Amazon Duitsland in vijf weken tijd

Het sociaal conflict bij Amazon in Duitsland blijft maar voortduren. Gisteren en vandaag legt het personeel van twee Duitse logistieke centra alweer het werk neer om hogere lonen af te dwingen. Het is meteen de vierde staking sinds half mei.

Van 'logistiek' naar 'detailhandel/postorder'

De nieuwe staking treft de vestigingen in Bad Hersfeld en Leipzig en wordt georganiseerd door de grote vakbond Verdi. In het verzendcentrum van Bad Hersfeld, waar alles samen zo'n 3.300 mensen werken in een ploegensysteem, waren er gisteren volgens de vakbond meer dan 600 stakers. In Leipzig, waar circa 2.000 mensen werken, gingen dan weer 450 werknemers niet aan de slag.

 

Verdi eist dat Amazon de arbeidsvoorwaarden en lonen van de detailhandel en de postordersector toepast, maar Europa's grootste e-tailer wil kost wat kost in de 'voordeligere' logistieke sector blijven.

 

In een reactie aan de Duitse TV-zender DW zei Amazon dat de werknemers goed betaald worden naar de normen uit de logistieke sector en dat deze sector ook het best aansluit bij het takenpakket van de arbeiders.

 

Flinke stijging uurloon

In Duitsland liggen de minimumuurlonen in de logistieke sector een stuk lager. Zo betaalt Amazon 9,33 euro per uur, maar dat tarief zou stijgen tot 10,66 euro in Leipzig en zelfs 12,18 euro in Bad Hersfeld als de vakbond zijn slag thuis haalt. Ook op het vlak van overuren, nachtwerk en vakantiedagen zijn arbeiders in de logistieke sector minder goed af dan in de detailhandel.

 

Amazon telt in Duitsland acht vestigingen, goed voor 9.000 medewerkers. Het is al de vierde staking die de e-commercereus treft sinds 14 mei laatstleden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top