Vlaams Instituut voor de Logistiek start grote impactstudie e-commerce

Vlaams Instituut voor de Logistiek start grote impactstudie e-commerce

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) heeft vrijdag officieel het project "E-green" opgestart. Samen met dertien bedrijven zoekt het VIL naar manieren om de Vlaamse e-commerce duurzaam te verbeteren. Met het project is een budget van 460.000 euro gemoeid.

"E-commerce kan slimmer en groener"

E-commerce zit meer dan ooit in de lift in ons land, maar met de stijging van de handel via het internet en de daarmee gepaard gaande leveringen aan huis groeien ook een aantal maatschappelijke bezorgdheden: "E-commerce kan slimmer en groener", zegt Dirk De Vylder, directeur Projecten bij het Vlaams Instituut voor de Logistiek. "Webshops hebben vaak jonge en zeer dynamische businessmodellen en focussen primair op het verkoop- en marketingverhaal, maar hebben doorgaans minder aandacht voor logistieke efficiëntie en duurzaamheid."

 

Het VIL wil nu via consumentenenquêtes peilen naar de verwachtingen van de kopers en nagaan wat de impact zou zijn wanneer bepaalde opties zouden veranderen, zoals de leveringsmodaliteiten: "Bestellingen worden nu binnen x uur geleverd en retourneren is vaak gratis. Dit heeft onvermijdelijk een maatschappelijke en economische kost. Maar is dat wel nodig?", vraagt het VIL zich luidop af.

 

Daarom wil het Instituut nagaan wat het effect zou zijn wanneer bijvoorbeeld de leveringstermijn wordt verlengd of wanneer het terugsturen niet meer gratis zou zijn. Ook de invloed van regionale bundeling van leveringen komt aan bod.

 
13 partnerbedrijven

"Daarna gaan we verschillende maatregelen samen met de deelnemende bedrijven in de praktijk uittesten", verduidelijkt Dirk De Vylder. Het VIL kan daarvoor rekenen op de medewerking van 13 logistieke bedrijven, verladers en webshops: ASX-IBECO, Bubble Post, Colruyt, DHL Parcel, Dockx Logistics, Groep Heylen, Intervest, Kuehne + Nagel, Magellan Logistics, PostNL, Recupel, Telenet en Unigro.

 

De resultaten van het onderzoek worden in het najaar van 2016 voorgesteld. Met het onderzoek is een budget van 460.000 euro gemoeid, waarvan een vijfde voor rekening van de deelnemende partnerbedrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top