Vlaams Instituut voor de Logistiek start grote impactstudie e-commerce

Vlaams Instituut voor de Logistiek start grote impactstudie e-commerce

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) heeft vrijdag officieel het project "E-green" opgestart. Samen met dertien bedrijven zoekt het VIL naar manieren om de Vlaamse e-commerce duurzaam te verbeteren. Met het project is een budget van 460.000 euro gemoeid.

"E-commerce kan slimmer en groener"

E-commerce zit meer dan ooit in de lift in ons land, maar met de stijging van de handel via het internet en de daarmee gepaard gaande leveringen aan huis groeien ook een aantal maatschappelijke bezorgdheden: "E-commerce kan slimmer en groener", zegt Dirk De Vylder, directeur Projecten bij het Vlaams Instituut voor de Logistiek. "Webshops hebben vaak jonge en zeer dynamische businessmodellen en focussen primair op het verkoop- en marketingverhaal, maar hebben doorgaans minder aandacht voor logistieke efficiëntie en duurzaamheid."

 

Het VIL wil nu via consumentenenquêtes peilen naar de verwachtingen van de kopers en nagaan wat de impact zou zijn wanneer bepaalde opties zouden veranderen, zoals de leveringsmodaliteiten: "Bestellingen worden nu binnen x uur geleverd en retourneren is vaak gratis. Dit heeft onvermijdelijk een maatschappelijke en economische kost. Maar is dat wel nodig?", vraagt het VIL zich luidop af.

 

Daarom wil het Instituut nagaan wat het effect zou zijn wanneer bijvoorbeeld de leveringstermijn wordt verlengd of wanneer het terugsturen niet meer gratis zou zijn. Ook de invloed van regionale bundeling van leveringen komt aan bod.

 
13 partnerbedrijven

"Daarna gaan we verschillende maatregelen samen met de deelnemende bedrijven in de praktijk uittesten", verduidelijkt Dirk De Vylder. Het VIL kan daarvoor rekenen op de medewerking van 13 logistieke bedrijven, verladers en webshops: ASX-IBECO, Bubble Post, Colruyt, DHL Parcel, Dockx Logistics, Groep Heylen, Intervest, Kuehne + Nagel, Magellan Logistics, PostNL, Recupel, Telenet en Unigro.

 

De resultaten van het onderzoek worden in het najaar van 2016 voorgesteld. Met het onderzoek is een budget van 460.000 euro gemoeid, waarvan een vijfde voor rekening van de deelnemende partnerbedrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top