Vlaams Instituut voor de Logistiek start grote impactstudie e-commerce

Vlaams Instituut voor de Logistiek start grote impactstudie e-commerce

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) heeft vrijdag officieel het project "E-green" opgestart. Samen met dertien bedrijven zoekt het VIL naar manieren om de Vlaamse e-commerce duurzaam te verbeteren. Met het project is een budget van 460.000 euro gemoeid.

"E-commerce kan slimmer en groener"

E-commerce zit meer dan ooit in de lift in ons land, maar met de stijging van de handel via het internet en de daarmee gepaard gaande leveringen aan huis groeien ook een aantal maatschappelijke bezorgdheden: "E-commerce kan slimmer en groener", zegt Dirk De Vylder, directeur Projecten bij het Vlaams Instituut voor de Logistiek. "Webshops hebben vaak jonge en zeer dynamische businessmodellen en focussen primair op het verkoop- en marketingverhaal, maar hebben doorgaans minder aandacht voor logistieke efficiëntie en duurzaamheid."

 

Het VIL wil nu via consumentenenquêtes peilen naar de verwachtingen van de kopers en nagaan wat de impact zou zijn wanneer bepaalde opties zouden veranderen, zoals de leveringsmodaliteiten: "Bestellingen worden nu binnen x uur geleverd en retourneren is vaak gratis. Dit heeft onvermijdelijk een maatschappelijke en economische kost. Maar is dat wel nodig?", vraagt het VIL zich luidop af.

 

Daarom wil het Instituut nagaan wat het effect zou zijn wanneer bijvoorbeeld de leveringstermijn wordt verlengd of wanneer het terugsturen niet meer gratis zou zijn. Ook de invloed van regionale bundeling van leveringen komt aan bod.

 
13 partnerbedrijven

"Daarna gaan we verschillende maatregelen samen met de deelnemende bedrijven in de praktijk uittesten", verduidelijkt Dirk De Vylder. Het VIL kan daarvoor rekenen op de medewerking van 13 logistieke bedrijven, verladers en webshops: ASX-IBECO, Bubble Post, Colruyt, DHL Parcel, Dockx Logistics, Groep Heylen, Intervest, Kuehne + Nagel, Magellan Logistics, PostNL, Recupel, Telenet en Unigro.

 

De resultaten van het onderzoek worden in het najaar van 2016 voorgesteld. Met het onderzoek is een budget van 460.000 euro gemoeid, waarvan een vijfde voor rekening van de deelnemende partnerbedrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top