Vlaams Instituut voor de Logistiek start grote impactstudie e-commerce | RetailDetail

Vlaams Instituut voor de Logistiek start grote impactstudie e-commerce

Vlaams Instituut voor de Logistiek start grote impactstudie e-commerce

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) heeft vrijdag officieel het project "E-green" opgestart. Samen met dertien bedrijven zoekt het VIL naar manieren om de Vlaamse e-commerce duurzaam te verbeteren. Met het project is een budget van 460.000 euro gemoeid.

"E-commerce kan slimmer en groener"

E-commerce zit meer dan ooit in de lift in ons land, maar met de stijging van de handel via het internet en de daarmee gepaard gaande leveringen aan huis groeien ook een aantal maatschappelijke bezorgdheden: "E-commerce kan slimmer en groener", zegt Dirk De Vylder, directeur Projecten bij het Vlaams Instituut voor de Logistiek. "Webshops hebben vaak jonge en zeer dynamische businessmodellen en focussen primair op het verkoop- en marketingverhaal, maar hebben doorgaans minder aandacht voor logistieke efficiëntie en duurzaamheid."

 

Het VIL wil nu via consumentenenquêtes peilen naar de verwachtingen van de kopers en nagaan wat de impact zou zijn wanneer bepaalde opties zouden veranderen, zoals de leveringsmodaliteiten: "Bestellingen worden nu binnen x uur geleverd en retourneren is vaak gratis. Dit heeft onvermijdelijk een maatschappelijke en economische kost. Maar is dat wel nodig?", vraagt het VIL zich luidop af.

 

Daarom wil het Instituut nagaan wat het effect zou zijn wanneer bijvoorbeeld de leveringstermijn wordt verlengd of wanneer het terugsturen niet meer gratis zou zijn. Ook de invloed van regionale bundeling van leveringen komt aan bod.

 
13 partnerbedrijven

"Daarna gaan we verschillende maatregelen samen met de deelnemende bedrijven in de praktijk uittesten", verduidelijkt Dirk De Vylder. Het VIL kan daarvoor rekenen op de medewerking van 13 logistieke bedrijven, verladers en webshops: ASX-IBECO, Bubble Post, Colruyt, DHL Parcel, Dockx Logistics, Groep Heylen, Intervest, Kuehne + Nagel, Magellan Logistics, PostNL, Recupel, Telenet en Unigro.

 

De resultaten van het onderzoek worden in het najaar van 2016 voorgesteld. Met het onderzoek is een budget van 460.000 euro gemoeid, waarvan een vijfde voor rekening van de deelnemende partnerbedrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.