Vlaamse overheid helpt 600 zelfstandigen aan webwinkel

Vlaamse overheid helpt 600 zelfstandigen aan webwinkel

De Vlaamse regering wil 600 zelfstandigen helpen bij het opstarten van een webwinkel. Ze zullen daartoe gedurende vier jaar worden begeleid. Aangezien in 2011 al 44% van de Vlamingen een aankoop deed via het internet en dat aantal de komende jaren alsmaar zal toenemen, vindt de overheid dat klassieke handelaars niet de ogen mogen sluiten voor e-tail.

Online, social en mobile commerce voor beginners

De Vlaamse overheid wil handelaars de kans geven op de online trein te springen: vanaf 1 juli 2013 zullen minstens 600 van hen hulp krijgen bij het opstarten van een webwinkel. Ook zullen ze leren hoe ze moeten inspelen op de toenemende aankopen via smartphones en hoe ze zaken kunnen doen via sociale media.

 

“Het doel van deze maatregel is om bij de detailhandelaar een proces op gang te brengen die hem doet stilstaan bij de rol van de fysieke winkel en het winkelen in de toekomst. De winkel is niet langer de enige plaats waar de consument zich oriënteert en koopt. De informatie-, verkoop- en servicefunctie van de detailhandel wijzigt drastisch”, aldus de Vlaamse regering.

 

In het project moet dan ook bijzondere aandacht gaan naar de online aanwezigheid van de detailhandelszaak, de digitale mogelijkheden ‘instore’ en ‘outstore’, de inzet van sociale media, multichannel, e-commerce, m-commerce en mobiele mogelijkheden.

 

Project Commerciële Inspiratie

Het aanbod van de Vlaamse overheid loopt via de gemeenten. Geïnteresseerde besturen kunnen intekenen op het project Commerciële Inspiratie, dat deel uitmaakt van de beleidsnota ‘Winkelen in Vlaanderen 2.0’.

 

Eerder pakte de Vlaamse regering ook al uit met het proefproject Commerciële Innovaties, waarbij handelaars steun konden krijgen voor nieuwe initiatieven om het winkelen te promoten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top