Volvo wil e-tailers toegang verlenen tot autokoffer

Volvo wil e-tailers toegang verlenen tot autokoffer

Volvo heeft een technologie ontwikkeld waarmee de consument zijn online bestellingen kan laten leveren in zijn autokoffer, zonder dat hij er zelf bij moet zijn. Het geheim: de smartphone en digitale sleutels.

Mooie toekomstmuziek

De levering blijft voor veel consumenten een van de grote problemen van e-commerce: of ze zijn niet thuis wanneer de koerier aanbelt, of het afhaalpunt is nog niet open (of alweer gesloten) wanneer ze er passeren. Liefst 60% van de consumenten heeft het al aan den lijve ondervonden, zo blijkt uit onderzoek.

 

"Als we nu eens een systeem bedachten dat koeriers toegang geeft tot onze autokoffer, maar dan wel op een 100% beveiligde manier", dachten ze bij Volvo. Het resultaat, een digitale sleutel gebaseerd op Volvo's On Call-telematica, wordt voorgesteld op het Mobile World Congress (van 24 tot 27 februari in Barcelona).

 

Het principe is al bij al eenvoudig: bij het plaatsen van een bestelling online vinkt de klant de optie 'levering in mijn auto' aan. Wanneer de klant op zijn smartphone of tablet-pc het bericht krijgt dat de bestelling klaar is voor levering, bevestigt hij die, waarop de koerier automatischde boodschap krijgt waar de Volvo in kwestie geparkeerd staat.

 

Het systeem genereert dan een digitale sleutel (een code, zeg maar) waarmee de koerier de koffer kan openen. Wanneer de koffer terug dicht gaat, sluit de auto opnieuw automatisch en wordt de digitale sleutel gedesactiveerd. De klant krijgt vervolgens een bevestiging dat de bestelling zich in zijn koffer bevindt.

 

Tijdwinst voor iedereen

"Door van onze auto een afhaalpunt te maken dankzij het gebruik van digitale sleutels zijn we voor leveringen niet langer gebonden aan vaste plaatsen", zegt Klas Bendrik, chief information officer van Volvo Car Group. "De testpersonen gaven duidelijk aan dat ze flink wat tijd winnen, en dat geldt ook voor de koerierbedrijven: goederen opnieuw aanbieden na een mislukte levering kost de industrie naar schatting 1 miljard euro."

 

Of en, zo ja, wanneer we de digitale sleutels effectief in het wereldje van de e-commerce zien opduiken, is nog niet duidelijk. Dat het systeem de flexibiliteit van klant en e-tailer zou verhogen, staat desalniettemin al als een paal boven water.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Bol.com breidt Belgische verzendopties uit

02/08/2017

De Nederlandse webshop bol.com breidt in België zijn leveringsopties uit met de toevoeging van avondbezorging en het bezorgabonnement ‘Select’. 

Back to top