Volvo wil e-tailers toegang verlenen tot autokoffer | RetailDetail

Volvo wil e-tailers toegang verlenen tot autokoffer

Volvo wil e-tailers toegang verlenen tot autokoffer

Volvo heeft een technologie ontwikkeld waarmee de consument zijn online bestellingen kan laten leveren in zijn autokoffer, zonder dat hij er zelf bij moet zijn. Het geheim: de smartphone en digitale sleutels.

Mooie toekomstmuziek

De levering blijft voor veel consumenten een van de grote problemen van e-commerce: of ze zijn niet thuis wanneer de koerier aanbelt, of het afhaalpunt is nog niet open (of alweer gesloten) wanneer ze er passeren. Liefst 60% van de consumenten heeft het al aan den lijve ondervonden, zo blijkt uit onderzoek.

 

"Als we nu eens een systeem bedachten dat koeriers toegang geeft tot onze autokoffer, maar dan wel op een 100% beveiligde manier", dachten ze bij Volvo. Het resultaat, een digitale sleutel gebaseerd op Volvo's On Call-telematica, wordt voorgesteld op het Mobile World Congress (van 24 tot 27 februari in Barcelona).

 

Het principe is al bij al eenvoudig: bij het plaatsen van een bestelling online vinkt de klant de optie 'levering in mijn auto' aan. Wanneer de klant op zijn smartphone of tablet-pc het bericht krijgt dat de bestelling klaar is voor levering, bevestigt hij die, waarop de koerier automatischde boodschap krijgt waar de Volvo in kwestie geparkeerd staat.

 

Het systeem genereert dan een digitale sleutel (een code, zeg maar) waarmee de koerier de koffer kan openen. Wanneer de koffer terug dicht gaat, sluit de auto opnieuw automatisch en wordt de digitale sleutel gedesactiveerd. De klant krijgt vervolgens een bevestiging dat de bestelling zich in zijn koffer bevindt.

 

Tijdwinst voor iedereen

"Door van onze auto een afhaalpunt te maken dankzij het gebruik van digitale sleutels zijn we voor leveringen niet langer gebonden aan vaste plaatsen", zegt Klas Bendrik, chief information officer van Volvo Car Group. "De testpersonen gaven duidelijk aan dat ze flink wat tijd winnen, en dat geldt ook voor de koerierbedrijven: goederen opnieuw aanbieden na een mislukte levering kost de industrie naar schatting 1 miljard euro."

 

Of en, zo ja, wanneer we de digitale sleutels effectief in het wereldje van de e-commerce zien opduiken, is nog niet duidelijk. Dat het systeem de flexibiliteit van klant en e-tailer zou verhogen, staat desalniettemin al als een paal boven water.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.