Volvo wil e-tailers toegang verlenen tot autokoffer

Volvo wil e-tailers toegang verlenen tot autokoffer

Volvo heeft een technologie ontwikkeld waarmee de consument zijn online bestellingen kan laten leveren in zijn autokoffer, zonder dat hij er zelf bij moet zijn. Het geheim: de smartphone en digitale sleutels.

Mooie toekomstmuziek

De levering blijft voor veel consumenten een van de grote problemen van e-commerce: of ze zijn niet thuis wanneer de koerier aanbelt, of het afhaalpunt is nog niet open (of alweer gesloten) wanneer ze er passeren. Liefst 60% van de consumenten heeft het al aan den lijve ondervonden, zo blijkt uit onderzoek.

 

"Als we nu eens een systeem bedachten dat koeriers toegang geeft tot onze autokoffer, maar dan wel op een 100% beveiligde manier", dachten ze bij Volvo. Het resultaat, een digitale sleutel gebaseerd op Volvo's On Call-telematica, wordt voorgesteld op het Mobile World Congress (van 24 tot 27 februari in Barcelona).

 

Het principe is al bij al eenvoudig: bij het plaatsen van een bestelling online vinkt de klant de optie 'levering in mijn auto' aan. Wanneer de klant op zijn smartphone of tablet-pc het bericht krijgt dat de bestelling klaar is voor levering, bevestigt hij die, waarop de koerier automatischde boodschap krijgt waar de Volvo in kwestie geparkeerd staat.

 

Het systeem genereert dan een digitale sleutel (een code, zeg maar) waarmee de koerier de koffer kan openen. Wanneer de koffer terug dicht gaat, sluit de auto opnieuw automatisch en wordt de digitale sleutel gedesactiveerd. De klant krijgt vervolgens een bevestiging dat de bestelling zich in zijn koffer bevindt.

 

Tijdwinst voor iedereen

"Door van onze auto een afhaalpunt te maken dankzij het gebruik van digitale sleutels zijn we voor leveringen niet langer gebonden aan vaste plaatsen", zegt Klas Bendrik, chief information officer van Volvo Car Group. "De testpersonen gaven duidelijk aan dat ze flink wat tijd winnen, en dat geldt ook voor de koerierbedrijven: goederen opnieuw aanbieden na een mislukte levering kost de industrie naar schatting 1 miljard euro."

 

Of en, zo ja, wanneer we de digitale sleutels effectief in het wereldje van de e-commerce zien opduiken, is nog niet duidelijk. Dat het systeem de flexibiliteit van klant en e-tailer zou verhogen, staat desalniettemin al als een paal boven water.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Back to top