Vorig jaar 3.137 klachten over e-commerce bij Economische Inspectie | RetailDetail

Vorig jaar 3.137 klachten over e-commerce bij Economische Inspectie

Vorig jaar 3.137 klachten over e-commerce bij Economische Inspectie

De Economische Inspectie, onderdeel van de FOD Economie, ontving vorig jaar 3.137 klachten over oneerlijke handelspraktijken door webshops. De helft van de betrokken ondernemingen was echter niet in ons land gevestigd.

Meeste klachten over consumentengoederen

De sector die vorig jaar het grootste aantal klachten genereerde, is die van de consumentengoederen: informaticaproducten nemen 7,94% van de klachten voor hun rekening, kleding en schoeisel 5,29%, speelgoed 5,13% telecomproducten 4,98% en cosmetica 4,59%. Daarnaast waren er ook nog flink wat klachten over webshops die culturele diensten zoals tickets verkopen (7,68%) en over verkopers van pakketreizen (3,41%).

 

Opvallend: de helft van de betrokken ondernemingen waarover klachten binnenkwamen, was niet in ons land gevestigd. Als de Economische Inspectie oneerlijke handelspraktijken vaststelt door ondernemingen die niet in ons land maar wel binnen de EU gevestigd zijn, vraagt ze de territoriaal bevoegde autoriteit om op te treden.

 

Consumenten die klachten hebben over buitenlandse aanbieders krijgen ook het advies om aan te kloppen bij het Europees Centrum voor de Consument, dat conflicten op een informele manier tracht op te lossen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.