Vorig jaar 3.137 klachten over e-commerce bij Economische Inspectie

Vorig jaar 3.137 klachten over e-commerce bij Economische Inspectie

De Economische Inspectie, onderdeel van de FOD Economie, ontving vorig jaar 3.137 klachten over oneerlijke handelspraktijken door webshops. De helft van de betrokken ondernemingen was echter niet in ons land gevestigd.

Meeste klachten over consumentengoederen

De sector die vorig jaar het grootste aantal klachten genereerde, is die van de consumentengoederen: informaticaproducten nemen 7,94% van de klachten voor hun rekening, kleding en schoeisel 5,29%, speelgoed 5,13% telecomproducten 4,98% en cosmetica 4,59%. Daarnaast waren er ook nog flink wat klachten over webshops die culturele diensten zoals tickets verkopen (7,68%) en over verkopers van pakketreizen (3,41%).

 

Opvallend: de helft van de betrokken ondernemingen waarover klachten binnenkwamen, was niet in ons land gevestigd. Als de Economische Inspectie oneerlijke handelspraktijken vaststelt door ondernemingen die niet in ons land maar wel binnen de EU gevestigd zijn, vraagt ze de territoriaal bevoegde autoriteit om op te treden.

 

Consumenten die klachten hebben over buitenlandse aanbieders krijgen ook het advies om aan te kloppen bij het Europees Centrum voor de Consument, dat conflicten op een informele manier tracht op te lossen.

Tags: