Wal-Mart komt met nieuwe prijsvergelijker | RetailDetail

Wal-Mart komt met nieuwe prijsvergelijker

Wal-Mart komt met nieuwe prijsvergelijker

De Amerikaanse supermarktreus Wal-Mart heeft vorige maand stilletjes een nieuwe prijsvergelijker gelanceerd op een beperkt aantal markten in de Verenigde Staten. De nieuwe applicatie kreeg de naam Savings Catcher mee.

Volledige kassabon bekeken

De nieuwe prijsvergelijker is niet helemaal vernieuwend, want die vergelijkt nog steeds de prijzen van Wal-Mart met de prijzen bij andere retailers. Vindt die elders een lagere prijs, krijgen klanten het verschil terugbetaald. Het grootste verschil is echter dat de applicatie het werk nu doet voor de klant, daar waar de klant vroeger zelf op zoek moest gaan. De stap om aan prijsvergelijking te doen wordt zo een stap kleiner.

 

Wanneer een consument gebruik wil maken van Savings Catcher, moet hij enkel het transactienummer van de kassabon invoeren. Het programma gaat dan zelf op zoek naar prijzen bij concurrenten en geeft aan waar de klant geld terug moet krijgen van Wal-Mart. Zo wordt dus niet slechts één product bekeken, maar meteen de hele aankoop van een klant.

 

Klant 'verplicht' te kopen bij Wal-Mart

Het slimme aan deze tool is dat gebruikers sowieso eerst iets moeten kopen bij Wal-Mart, want voor de aankoop op onderzoek gaan is onmogelijk. Zelfs als Wal-Mart een verschil moet terugbetalen zijn ze dus zeker van de aankoop, waardoor deze prijsvergelijker een handige manier wordt om klanten te lokken. Daarnaast moet je ook inloggen op de applicatie en kan Wal-Mart dus je winkelgewoontes nog beter opvolgen.

 

Voorlopig wordt Savings Catcher nog maar bij zeven winkels van Wal-Mart gebruikt, onder andere in Dallas, Huntsville, Minneapolis en San Diego. Wal-Mart heeft nog niet gezegd of het nog zal uitbreiden in de nabije toekomst. Het systeem kan niettemin ook voor andere retailers een inspiratiebron vormen om 'showroomers' te slim af te zijn...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.