Walmart opent nieuw distributiecentrum in strijd tegen Amazon

Walmart opent nieuw distributiecentrum in strijd tegen Amazon

Walmart heeft in Pennsylvania een nieuw distributiecentrum geopend, dat de retailer dichter bij zijn doel moet laten komen om nog dit jaar 95 procent van zijn online klanten binnen de twee dagen te kunnen bedienen.

Strijd met Amazon

Om dat doel te bereiken zal Walmart nog dit jaar drie extra distributiecentra openen. Daarmee zet Walmart een flinke stap in de strijd met Amazon, momenteel de grootste concurrent voor de warenhuisketen. Het is dan ook geen toeval dat Walmart al zijn klanten binnen twee dagen wil bedienen: dat is immers ook de levertijd die Amazon hanteert voor klanten van Amazon Prime.

 

Walmart probeert ook een nieuwe dienst uit die wel erg gelijkaardig is aan Amazon Prime, namelijk ShippingPass. Daarmee krijgen consumenten momenteel gratis levering aan huis binnen de drie dagen. Walmart vraagt wel maar 50 dollar per jaar voor de dienst, wat de helft van de prijs van Amazon Prime is.

 

Walmart rekent voor zijn e-commerce niet enkel op de grote distributiecentra: de keten heeft ook een aantal kleinere fulfilmentcenters en meer dan tachtig winkels verzenden rechtstreeks vanuit de winkel naar klanten. Bovendien kunnen consumenten hun producten ook ophalen in de winkels van Walmart.

 

Door onverwacht positieve resultaten van Amazon heeft die laatste in het voorbije kwartaal Walmart voorbijgestoken op vlak van marktwaarde. Amazon is momenteel 264 miljard dollar (240 miljard euro) waard, Walmart moet het stellen met 234 miljard dollar (215 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top