Webshops geven makkelijker krediet dan klassieke winkels

Webshops geven makkelijker krediet dan klassieke winkels

"Handelaars kennen al te lichtzinnig en willekeurig kredietopeningen toe aan hun klanten en komen hun informatie- en adviesplicht onvoldoende na," stelt Test-Aankoop vast in een onderzoek, waarvan de resultaten verschijnen in het zomernummer van Budget&Recht. Onlinewinkels blijken bovendien makkelijker kredietopeningen toe te kennen: 75% van de aanvragen online kreeg een positief antwoord, ten opzichte van 55% in fysieke winkels.

Meer dan 50 "kredietopeningen" aangevraagd

Een twaalftal medewerkers van de consmentenorganisatie, elk met een verschillend profiel, toonde interesse in de aankoop van een huishoudtoestel of hifi-apparatuur en vroeg in totaal meer dan 50 kredietopeningen aan in klassieke winkels (Krëfel, Media Markt, Saturn, Fnac, Carrefour, Eldi, Vanden Borre, Cora, Photo Hall, Makro) en webshops (Neckermann, La Redoute en 3 Suisses). Bij zo'n kredietopening stelt de kredietverlener een kapitaalreserve ter beschikking van de consument. Die kan daaruit putten naargelang zijn noden (en wensen) en het geld op zijn eigen ritme terugbetalen

 

"De beslissing over toekenning of weigering gebeurt op een erg willekeurige manier", vindt Test-Aankoop, "en soms wordt ze op een echt lichtzinnige manier genomen." Zo kreeg een gepensioneerde met een gezinsinkomen van 2.650 euro, een hypotheek, drie leningen op afbetaling en al zes kredietopeningen toch nog een nieuwe kredietopening bij Saturn. Een deeltijds werkende vrouw (inkomen 650 euro) die al een hypotheeklening en twee consumentenkredieten moest afbetalen kreeg probleemloos een kredietopening bij Krëfel, La Redoute en Neckermann.

 

Alles samen werd 48% van de kredietopeningsaanvragen aanvaard, 31% werd geweigerd en 21% niet in overweging genomen zonder aankoop. Onlinewinkels blijken daarbij makkelijker kredietopeningen toe te kennen dan klassieke ketens, aldus de consumentenorganisatie: "75% van de aanvragen online kreeg een positief antwoord, tegen 55% in klassieke winkels." Bij de webshop Neckermann werd zelfs geen enkel dossier geweigerd.

 

Winkelbediende bepalender dan winkelketen

Opmerkelijk: "Niet zozeer het beleid van een winkelketen of kredietverlener blijkt doorslaggevend, maar wel de winkelbediende met wie de klant toevallig te maken krijgt", aldus de consumentenorganisatie. Al moeten de ketens zelf toch ook eens in de spiegel kijken: "Volgens ons onderzoek schuilt het grootste probleem duidelijk in de gewetenloosheid van de kredietgevers. Vaak moedigen die de consument ronduit aan om zich in de schulden te steken!"

 

De consumentenorganisatie roept de wetgever dan ook op om enerzijds "de controle op de naleving van de wet op het consumentenkrediet op te drijven" en anderzijds om "kredieten die in de winkel worden verleend, beter te omkaderen."

Tags: