Webshops geven makkelijker krediet dan klassieke winkels

Webshops geven makkelijker krediet dan klassieke winkels

"Handelaars kennen al te lichtzinnig en willekeurig kredietopeningen toe aan hun klanten en komen hun informatie- en adviesplicht onvoldoende na," stelt Test-Aankoop vast in een onderzoek, waarvan de resultaten verschijnen in het zomernummer van Budget&Recht. Onlinewinkels blijken bovendien makkelijker kredietopeningen toe te kennen: 75% van de aanvragen online kreeg een positief antwoord, ten opzichte van 55% in fysieke winkels.

Meer dan 50 "kredietopeningen" aangevraagd

Een twaalftal medewerkers van de consmentenorganisatie, elk met een verschillend profiel, toonde interesse in de aankoop van een huishoudtoestel of hifi-apparatuur en vroeg in totaal meer dan 50 kredietopeningen aan in klassieke winkels (Krëfel, Media Markt, Saturn, Fnac, Carrefour, Eldi, Vanden Borre, Cora, Photo Hall, Makro) en webshops (Neckermann, La Redoute en 3 Suisses). Bij zo'n kredietopening stelt de kredietverlener een kapitaalreserve ter beschikking van de consument. Die kan daaruit putten naargelang zijn noden (en wensen) en het geld op zijn eigen ritme terugbetalen

 

"De beslissing over toekenning of weigering gebeurt op een erg willekeurige manier", vindt Test-Aankoop, "en soms wordt ze op een echt lichtzinnige manier genomen." Zo kreeg een gepensioneerde met een gezinsinkomen van 2.650 euro, een hypotheek, drie leningen op afbetaling en al zes kredietopeningen toch nog een nieuwe kredietopening bij Saturn. Een deeltijds werkende vrouw (inkomen 650 euro) die al een hypotheeklening en twee consumentenkredieten moest afbetalen kreeg probleemloos een kredietopening bij Krëfel, La Redoute en Neckermann.

 

Alles samen werd 48% van de kredietopeningsaanvragen aanvaard, 31% werd geweigerd en 21% niet in overweging genomen zonder aankoop. Onlinewinkels blijken daarbij makkelijker kredietopeningen toe te kennen dan klassieke ketens, aldus de consumentenorganisatie: "75% van de aanvragen online kreeg een positief antwoord, tegen 55% in klassieke winkels." Bij de webshop Neckermann werd zelfs geen enkel dossier geweigerd.

 

Winkelbediende bepalender dan winkelketen

Opmerkelijk: "Niet zozeer het beleid van een winkelketen of kredietverlener blijkt doorslaggevend, maar wel de winkelbediende met wie de klant toevallig te maken krijgt", aldus de consumentenorganisatie. Al moeten de ketens zelf toch ook eens in de spiegel kijken: "Volgens ons onderzoek schuilt het grootste probleem duidelijk in de gewetenloosheid van de kredietgevers. Vaak moedigen die de consument ronduit aan om zich in de schulden te steken!"

 

De consumentenorganisatie roept de wetgever dan ook op om enerzijds "de controle op de naleving van de wet op het consumentenkrediet op te drijven" en anderzijds om "kredieten die in de winkel worden verleend, beter te omkaderen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top