Webshops geven makkelijker krediet dan klassieke winkels | RetailDetail

Webshops geven makkelijker krediet dan klassieke winkels

Webshops geven makkelijker krediet dan klassieke winkels

"Handelaars kennen al te lichtzinnig en willekeurig kredietopeningen toe aan hun klanten en komen hun informatie- en adviesplicht onvoldoende na," stelt Test-Aankoop vast in een onderzoek, waarvan de resultaten verschijnen in het zomernummer van Budget&Recht. Onlinewinkels blijken bovendien makkelijker kredietopeningen toe te kennen: 75% van de aanvragen online kreeg een positief antwoord, ten opzichte van 55% in fysieke winkels.

Meer dan 50 "kredietopeningen" aangevraagd

Een twaalftal medewerkers van de consmentenorganisatie, elk met een verschillend profiel, toonde interesse in de aankoop van een huishoudtoestel of hifi-apparatuur en vroeg in totaal meer dan 50 kredietopeningen aan in klassieke winkels (Krëfel, Media Markt, Saturn, Fnac, Carrefour, Eldi, Vanden Borre, Cora, Photo Hall, Makro) en webshops (Neckermann, La Redoute en 3 Suisses). Bij zo'n kredietopening stelt de kredietverlener een kapitaalreserve ter beschikking van de consument. Die kan daaruit putten naargelang zijn noden (en wensen) en het geld op zijn eigen ritme terugbetalen

 

"De beslissing over toekenning of weigering gebeurt op een erg willekeurige manier", vindt Test-Aankoop, "en soms wordt ze op een echt lichtzinnige manier genomen." Zo kreeg een gepensioneerde met een gezinsinkomen van 2.650 euro, een hypotheek, drie leningen op afbetaling en al zes kredietopeningen toch nog een nieuwe kredietopening bij Saturn. Een deeltijds werkende vrouw (inkomen 650 euro) die al een hypotheeklening en twee consumentenkredieten moest afbetalen kreeg probleemloos een kredietopening bij Krëfel, La Redoute en Neckermann.

 

Alles samen werd 48% van de kredietopeningsaanvragen aanvaard, 31% werd geweigerd en 21% niet in overweging genomen zonder aankoop. Onlinewinkels blijken daarbij makkelijker kredietopeningen toe te kennen dan klassieke ketens, aldus de consumentenorganisatie: "75% van de aanvragen online kreeg een positief antwoord, tegen 55% in klassieke winkels." Bij de webshop Neckermann werd zelfs geen enkel dossier geweigerd.

 

Winkelbediende bepalender dan winkelketen

Opmerkelijk: "Niet zozeer het beleid van een winkelketen of kredietverlener blijkt doorslaggevend, maar wel de winkelbediende met wie de klant toevallig te maken krijgt", aldus de consumentenorganisatie. Al moeten de ketens zelf toch ook eens in de spiegel kijken: "Volgens ons onderzoek schuilt het grootste probleem duidelijk in de gewetenloosheid van de kredietgevers. Vaak moedigen die de consument ronduit aan om zich in de schulden te steken!"

 

De consumentenorganisatie roept de wetgever dan ook op om enerzijds "de controle op de naleving van de wet op het consumentenkrediet op te drijven" en anderzijds om "kredieten die in de winkel worden verleend, beter te omkaderen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.