Webshops geven makkelijker krediet dan klassieke winkels

Webshops geven makkelijker krediet dan klassieke winkels

"Handelaars kennen al te lichtzinnig en willekeurig kredietopeningen toe aan hun klanten en komen hun informatie- en adviesplicht onvoldoende na," stelt Test-Aankoop vast in een onderzoek, waarvan de resultaten verschijnen in het zomernummer van Budget&Recht. Onlinewinkels blijken bovendien makkelijker kredietopeningen toe te kennen: 75% van de aanvragen online kreeg een positief antwoord, ten opzichte van 55% in fysieke winkels.

Meer dan 50 "kredietopeningen" aangevraagd

Een twaalftal medewerkers van de consmentenorganisatie, elk met een verschillend profiel, toonde interesse in de aankoop van een huishoudtoestel of hifi-apparatuur en vroeg in totaal meer dan 50 kredietopeningen aan in klassieke winkels (Krëfel, Media Markt, Saturn, Fnac, Carrefour, Eldi, Vanden Borre, Cora, Photo Hall, Makro) en webshops (Neckermann, La Redoute en 3 Suisses). Bij zo'n kredietopening stelt de kredietverlener een kapitaalreserve ter beschikking van de consument. Die kan daaruit putten naargelang zijn noden (en wensen) en het geld op zijn eigen ritme terugbetalen

 

"De beslissing over toekenning of weigering gebeurt op een erg willekeurige manier", vindt Test-Aankoop, "en soms wordt ze op een echt lichtzinnige manier genomen." Zo kreeg een gepensioneerde met een gezinsinkomen van 2.650 euro, een hypotheek, drie leningen op afbetaling en al zes kredietopeningen toch nog een nieuwe kredietopening bij Saturn. Een deeltijds werkende vrouw (inkomen 650 euro) die al een hypotheeklening en twee consumentenkredieten moest afbetalen kreeg probleemloos een kredietopening bij Krëfel, La Redoute en Neckermann.

 

Alles samen werd 48% van de kredietopeningsaanvragen aanvaard, 31% werd geweigerd en 21% niet in overweging genomen zonder aankoop. Onlinewinkels blijken daarbij makkelijker kredietopeningen toe te kennen dan klassieke ketens, aldus de consumentenorganisatie: "75% van de aanvragen online kreeg een positief antwoord, tegen 55% in klassieke winkels." Bij de webshop Neckermann werd zelfs geen enkel dossier geweigerd.

 

Winkelbediende bepalender dan winkelketen

Opmerkelijk: "Niet zozeer het beleid van een winkelketen of kredietverlener blijkt doorslaggevend, maar wel de winkelbediende met wie de klant toevallig te maken krijgt", aldus de consumentenorganisatie. Al moeten de ketens zelf toch ook eens in de spiegel kijken: "Volgens ons onderzoek schuilt het grootste probleem duidelijk in de gewetenloosheid van de kredietgevers. Vaak moedigen die de consument ronduit aan om zich in de schulden te steken!"

 

De consumentenorganisatie roept de wetgever dan ook op om enerzijds "de controle op de naleving van de wet op het consumentenkrediet op te drijven" en anderzijds om "kredieten die in de winkel worden verleend, beter te omkaderen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top