Webwinkeliers verwachten drukke eindejaarsperiode | RetailDetail

Webwinkeliers verwachten drukke eindejaarsperiode

Webwinkeliers verwachten drukke eindejaarsperiode

De eindejaarsdagen zijn ook voor de Belgische webwinkels de belangrijkste periode van het jaar. Ze verwachten dan immers 216 miljoen euro omzet te boeken. Dat is goed voor 14,8% van hun totale jaarverkopen, zo blijkt uit een bevraging van de beroepsgroepering BeCommerce bij 425 webwinkels. In 2011 tikte de eindejaarsomzet af op 190 miljoen euro, wat neerkwam op 14% van de jaaromzet.

Webshoppen efficiënter en sneller

Uit de bevraging van BeCommerce blijkt dat consumenten vooral  mode en accessoires (55%) multimedia en elektronica (28%), speelgoed (22%), hardware en software (22%), boeken, cd's en dvd's (17%) en decoratie (17%) online kopen.


Hun voornaamste beweegreden om via het internet te kopen, is het ontlopen van de drukte in de winkels en het feit dat ze ook na de klassieke winkelopeningstijden kunnen shoppen. Respectievelijk 83% en 61% stipte althans deze motivering aan. 44% zegt via het webwinkelen minder tijd te verspillen.


Cyber Monday wordt wereldwijd

Om de online handel tijdens de eindejaarsperiode aan te zwengelen, adverteren de internetshops steeds vaker boven en naast zoekresultaten in zoekmachines (44%), plaatsen ze speciale aanbiedingen op hun websites (39 %) en organiseren ze e-mailcampagnes (39%). Opvallend is dat de internethandelaars zelden of nooit investeren in radio- en tv-reclame.


De toegenomen aankopen via het internet zijn overigens al een wereldwijd fenomeen. Zo is het in de Verenigde Staten vandaag Cyber Monday, traditioneel één van de drukste dagen voor de sector van de online winkels en de eerste maandag na het Amerikaanse Thanksgiving-feest. Volgens BeCommerce waaiert dit gegeven evenwel al uit: wereldwijd zou vandaag 1,25 miljard dollar, omgerekend zowat 970 miljoen euro, via online winkelen worden verkocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top