Webwinkeliers verwachten drukke eindejaarsperiode | RetailDetail

Webwinkeliers verwachten drukke eindejaarsperiode

Webwinkeliers verwachten drukke eindejaarsperiode

De eindejaarsdagen zijn ook voor de Belgische webwinkels de belangrijkste periode van het jaar. Ze verwachten dan immers 216 miljoen euro omzet te boeken. Dat is goed voor 14,8% van hun totale jaarverkopen, zo blijkt uit een bevraging van de beroepsgroepering BeCommerce bij 425 webwinkels. In 2011 tikte de eindejaarsomzet af op 190 miljoen euro, wat neerkwam op 14% van de jaaromzet.

Webshoppen efficiënter en sneller

Uit de bevraging van BeCommerce blijkt dat consumenten vooral  mode en accessoires (55%) multimedia en elektronica (28%), speelgoed (22%), hardware en software (22%), boeken, cd's en dvd's (17%) en decoratie (17%) online kopen.


Hun voornaamste beweegreden om via het internet te kopen, is het ontlopen van de drukte in de winkels en het feit dat ze ook na de klassieke winkelopeningstijden kunnen shoppen. Respectievelijk 83% en 61% stipte althans deze motivering aan. 44% zegt via het webwinkelen minder tijd te verspillen.


Cyber Monday wordt wereldwijd

Om de online handel tijdens de eindejaarsperiode aan te zwengelen, adverteren de internetshops steeds vaker boven en naast zoekresultaten in zoekmachines (44%), plaatsen ze speciale aanbiedingen op hun websites (39 %) en organiseren ze e-mailcampagnes (39%). Opvallend is dat de internethandelaars zelden of nooit investeren in radio- en tv-reclame.


De toegenomen aankopen via het internet zijn overigens al een wereldwijd fenomeen. Zo is het in de Verenigde Staten vandaag Cyber Monday, traditioneel één van de drukste dagen voor de sector van de online winkels en de eerste maandag na het Amerikaanse Thanksgiving-feest. Volgens BeCommerce waaiert dit gegeven evenwel al uit: wereldwijd zou vandaag 1,25 miljard dollar, omgerekend zowat 970 miljoen euro, via online winkelen worden verkocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.