Webwinkeliers verwachten drukke eindejaarsperiode

Webwinkeliers verwachten drukke eindejaarsperiode

De eindejaarsdagen zijn ook voor de Belgische webwinkels de belangrijkste periode van het jaar. Ze verwachten dan immers 216 miljoen euro omzet te boeken. Dat is goed voor 14,8% van hun totale jaarverkopen, zo blijkt uit een bevraging van de beroepsgroepering BeCommerce bij 425 webwinkels. In 2011 tikte de eindejaarsomzet af op 190 miljoen euro, wat neerkwam op 14% van de jaaromzet.

Webshoppen efficiënter en sneller

Uit de bevraging van BeCommerce blijkt dat consumenten vooral  mode en accessoires (55%) multimedia en elektronica (28%), speelgoed (22%), hardware en software (22%), boeken, cd's en dvd's (17%) en decoratie (17%) online kopen.


Hun voornaamste beweegreden om via het internet te kopen, is het ontlopen van de drukte in de winkels en het feit dat ze ook na de klassieke winkelopeningstijden kunnen shoppen. Respectievelijk 83% en 61% stipte althans deze motivering aan. 44% zegt via het webwinkelen minder tijd te verspillen.


Cyber Monday wordt wereldwijd

Om de online handel tijdens de eindejaarsperiode aan te zwengelen, adverteren de internetshops steeds vaker boven en naast zoekresultaten in zoekmachines (44%), plaatsen ze speciale aanbiedingen op hun websites (39 %) en organiseren ze e-mailcampagnes (39%). Opvallend is dat de internethandelaars zelden of nooit investeren in radio- en tv-reclame.


De toegenomen aankopen via het internet zijn overigens al een wereldwijd fenomeen. Zo is het in de Verenigde Staten vandaag Cyber Monday, traditioneel één van de drukste dagen voor de sector van de online winkels en de eerste maandag na het Amerikaanse Thanksgiving-feest. Volgens BeCommerce waaiert dit gegeven evenwel al uit: wereldwijd zou vandaag 1,25 miljard dollar, omgerekend zowat 970 miljoen euro, via online winkelen worden verkocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top