Weer recordcijfers voor Apple, ook in retail

Weer recordcijfers voor Apple, ook in retail

Het verrast eigenlijk niemand meer dat Apple de verwachtingen het afgelopen kwartaal weer heeft verpletterd. Zowel de winst als de cashvoorraad van de electronicareus verdubbelden en het bedrijfsresultaat steeg 82%. Nochtans kwam Apple de voorbije drie maanden niet met een noemenswaardig nieuw product op de proppen.

Het Verre Oosten lonkt

iPhones en iPads nemen nog steeds het grootste deel van de groei voor hun rekening, met 20,3 miljoen verkochte iPhones en 9,25 miljoen iPads. Terwijl Apples omzet door analisten werd geschat op $25 miljard (€17,6 miljard), kwam die uit op $28,6 miljard (€22,2 miljard). De nettowinst bedroeg €5,16 miljard.

 

Het Verre Oosten blijkt voor Apple een fenomenale groeiregio, met een omzetstijging van liefst 247% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Thuismarkt VS blijft weliswaar veruit de belangrijkste afzetmarkt voor het elektronicabedrijf, goed voor een kwartaalomzet van €7,16 miljard.

Apple Stores breiden uit

Ook de retailactiviteiten van Apple doen het goed. De winkels van Apple haalden in het kwartaal van april tot juni met dank aan 73,7 miljoen bezoekers een omzet van €2,47 miljard, wat €585,5 miljoen winst opbracht. Gemiddeld draaide Apple per winkel een omzet van €7,6 miljoen, al vallen die verkoopcijfers wat ‘bleker’ uit naast het recordgemiddelde van €8,5 miljoen tijdens de eindejaarsperiode.

 

Naar aanleiding van de komst van de iPhone 5 in september, wil Apple stunten met liefst 30 nieuwe winklelopeningen voor het eind van het derde kwartaal. Gezien Apples exponentiële groei in Azië zal de klemtoon vooral op winkelopeningen aldaar liggen. Zo krijgt Hong Kong nog voor eind september een eerste Apple Store. Ook China wordt volgens Apple een sleutelmarkt die nog veel meer aandacht verdient.

 

De eigen winkels zijn volgens Apple een sterk bindmiddel voor de klant en maken zelfs de informaticagigants aanwezigheid op toonaangevende technologiebeurzen overbodig.
 

Het verrast eigenlijk niemand meer dat Apple de verwachtingen het afgelopen kwartaal weer heeft verpletterd. Zowel de winst als de cashvoorraad van de electronicareus verdubbelden en het bedrijfsresultaat steeg 82%. Nochtans kwam Apple de voorbije drie maanden niet met een noemenswaardig nieuw product op de proppen.

Het Verre Oosten lonkt

iPhones en iPads nemen nog steeds het grootste deel van de groei voor hun rekening, met 20,3 miljoen verkochte iPhones en 9,25 miljoen iPads. Terwijl Apples omzet door analisten werd geschat op $25 miljard (€17,6 miljard), kwam die uit op $28,6 miljard (€22,2 miljard). De nettowinst bedroeg €5,16 miljard.

 

Het Verre Oosten blijkt voor Apple een fenomenale groeiregio, met een omzetstijging van liefst 247% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Thuismarkt VS blijft weliswaar veruit de belangrijkste afzetmarkt voor het elektronicabedrijf, goed voor een kwartaalomzet van €7,16 miljard.

Apple Stores breiden uit

Ook de retailactiviteiten van Apple doen het goed. De winkels van Apple haalden in het kwartaal van april tot juni met dank aan 73,7 miljoen bezoekers een omzet van €2,47 miljard, wat €585,5 miljoen winst opbracht. Gemiddeld draaide Apple per winkel een omzet van €7,6 miljoen, al vallen die verkoopcijfers wat ‘bleker’ uit naast het recordgemiddelde van €8,5 miljoen tijdens de eindejaarsperiode.

 

Naar aanleiding van de komst van de iPhone 5 in september, wil Apple stunten met liefst 30 nieuwe winklelopeningen voor het eind van het derde kwartaal. Gezien Apples exponentiële groei in Azië zal de klemtoon vooral op winkelopeningen aldaar liggen. Zo krijgt Hong Kong nog voor eind september een eerste Apple Store. Ook China wordt volgens Apple een sleutelmarkt die nog veel meer aandacht verdient.

 

De eigen winkels zijn volgens Apple een sterk bindmiddel voor de klant en maken zelfs de informaticagigants aanwezigheid op toonaangevende technologiebeurzen overbodig.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top