Weer recordcijfers voor Apple, ook in retail | RetailDetail

Weer recordcijfers voor Apple, ook in retail

Weer recordcijfers voor Apple, ook in retail

Het verrast eigenlijk niemand meer dat Apple de verwachtingen het afgelopen kwartaal weer heeft verpletterd. Zowel de winst als de cashvoorraad van de electronicareus verdubbelden en het bedrijfsresultaat steeg 82%. Nochtans kwam Apple de voorbije drie maanden niet met een noemenswaardig nieuw product op de proppen.

Het Verre Oosten lonkt

iPhones en iPads nemen nog steeds het grootste deel van de groei voor hun rekening, met 20,3 miljoen verkochte iPhones en 9,25 miljoen iPads. Terwijl Apples omzet door analisten werd geschat op $25 miljard (€17,6 miljard), kwam die uit op $28,6 miljard (€22,2 miljard). De nettowinst bedroeg €5,16 miljard.

 

Het Verre Oosten blijkt voor Apple een fenomenale groeiregio, met een omzetstijging van liefst 247% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Thuismarkt VS blijft weliswaar veruit de belangrijkste afzetmarkt voor het elektronicabedrijf, goed voor een kwartaalomzet van €7,16 miljard.

Apple Stores breiden uit

Ook de retailactiviteiten van Apple doen het goed. De winkels van Apple haalden in het kwartaal van april tot juni met dank aan 73,7 miljoen bezoekers een omzet van €2,47 miljard, wat €585,5 miljoen winst opbracht. Gemiddeld draaide Apple per winkel een omzet van €7,6 miljoen, al vallen die verkoopcijfers wat ‘bleker’ uit naast het recordgemiddelde van €8,5 miljoen tijdens de eindejaarsperiode.

 

Naar aanleiding van de komst van de iPhone 5 in september, wil Apple stunten met liefst 30 nieuwe winklelopeningen voor het eind van het derde kwartaal. Gezien Apples exponentiële groei in Azië zal de klemtoon vooral op winkelopeningen aldaar liggen. Zo krijgt Hong Kong nog voor eind september een eerste Apple Store. Ook China wordt volgens Apple een sleutelmarkt die nog veel meer aandacht verdient.

 

De eigen winkels zijn volgens Apple een sterk bindmiddel voor de klant en maken zelfs de informaticagigants aanwezigheid op toonaangevende technologiebeurzen overbodig.
 

Het verrast eigenlijk niemand meer dat Apple de verwachtingen het afgelopen kwartaal weer heeft verpletterd. Zowel de winst als de cashvoorraad van de electronicareus verdubbelden en het bedrijfsresultaat steeg 82%. Nochtans kwam Apple de voorbije drie maanden niet met een noemenswaardig nieuw product op de proppen.

Het Verre Oosten lonkt

iPhones en iPads nemen nog steeds het grootste deel van de groei voor hun rekening, met 20,3 miljoen verkochte iPhones en 9,25 miljoen iPads. Terwijl Apples omzet door analisten werd geschat op $25 miljard (€17,6 miljard), kwam die uit op $28,6 miljard (€22,2 miljard). De nettowinst bedroeg €5,16 miljard.

 

Het Verre Oosten blijkt voor Apple een fenomenale groeiregio, met een omzetstijging van liefst 247% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Thuismarkt VS blijft weliswaar veruit de belangrijkste afzetmarkt voor het elektronicabedrijf, goed voor een kwartaalomzet van €7,16 miljard.

Apple Stores breiden uit

Ook de retailactiviteiten van Apple doen het goed. De winkels van Apple haalden in het kwartaal van april tot juni met dank aan 73,7 miljoen bezoekers een omzet van €2,47 miljard, wat €585,5 miljoen winst opbracht. Gemiddeld draaide Apple per winkel een omzet van €7,6 miljoen, al vallen die verkoopcijfers wat ‘bleker’ uit naast het recordgemiddelde van €8,5 miljoen tijdens de eindejaarsperiode.

 

Naar aanleiding van de komst van de iPhone 5 in september, wil Apple stunten met liefst 30 nieuwe winklelopeningen voor het eind van het derde kwartaal. Gezien Apples exponentiële groei in Azië zal de klemtoon vooral op winkelopeningen aldaar liggen. Zo krijgt Hong Kong nog voor eind september een eerste Apple Store. Ook China wordt volgens Apple een sleutelmarkt die nog veel meer aandacht verdient.

 

De eigen winkels zijn volgens Apple een sterk bindmiddel voor de klant en maken zelfs de informaticagigants aanwezigheid op toonaangevende technologiebeurzen overbodig.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.