Wereldwijde e-commerce groeit dit jaar met 23%

Wereldwijde e-commerce groeit dit jaar met 23%

Volgens Ecommerce Europe zal de e-commerce wereldwijd in 2014 met 22,9 procent groeien naar 1,9 biljoen dollar (meer dan anderhalf biljoen euro). In 2015 moet daar nog eens 18 procent bijkomen ten opzichte van 2014.

China in opmars

Ecommerce Europe maakt die inschatting op basis van de cijfers van 2013. Toen steeg de online omzet met 23,6 procent naar 1,55 biljoen dollar (1,25 biljoen euro). De grootste omzet werd gehaald in Azië, waar voor 567,3 miljard dollar (460 miljard euro) online werd verkocht. In Europa was er een omzet van 482,3 miljard dollar (390 miljard euro), terwijl in Noord-Amerika 452,4 miljard dollar (370 miljard euro) online werd verkocht.

 

De grootste individuele markt is nog steeds de Verenigde Staten, maar China maakt snel terrein goed: in 2013 groeide de e-commerce er met 78,5 procent, vooral dankzij de verdere opmars van Alibaba. Het Verenigd Koninkrijk maakt de top drie compleet. Als de verwachtingen kloppen, dan zal China dit jaar de Verenigde Staten voorbijsteken.

 

Verbazingwekkend genoeg zit China niet in de top tien van landen met het hoogste gemiddelde bedrag per aankoop. Ook beschikt maar 45,5 procent van de bevolking over internettoegang, wat toont dat er nog flink wat groeimarge is in het Aziatische land.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba onthult zijn hightech winkel van de toekomst

24/11/2017

De geautomatiseerde supermarkten van Amazon Go zijn er nog niet of Alibaba heeft er al een antwoord op klaar. Alibaba presenteert Tmall Supermart, een supermarkt boordevol technologie: van virtuele paskamers tot gezichtsherkenning.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Back to top