Wereldwijde e-commerce groeit dit jaar met 23% | RetailDetail

Wereldwijde e-commerce groeit dit jaar met 23%

Wereldwijde e-commerce groeit dit jaar met 23%

Volgens Ecommerce Europe zal de e-commerce wereldwijd in 2014 met 22,9 procent groeien naar 1,9 biljoen dollar (meer dan anderhalf biljoen euro). In 2015 moet daar nog eens 18 procent bijkomen ten opzichte van 2014.

China in opmars

Ecommerce Europe maakt die inschatting op basis van de cijfers van 2013. Toen steeg de online omzet met 23,6 procent naar 1,55 biljoen dollar (1,25 biljoen euro). De grootste omzet werd gehaald in Azië, waar voor 567,3 miljard dollar (460 miljard euro) online werd verkocht. In Europa was er een omzet van 482,3 miljard dollar (390 miljard euro), terwijl in Noord-Amerika 452,4 miljard dollar (370 miljard euro) online werd verkocht.

 

De grootste individuele markt is nog steeds de Verenigde Staten, maar China maakt snel terrein goed: in 2013 groeide de e-commerce er met 78,5 procent, vooral dankzij de verdere opmars van Alibaba. Het Verenigd Koninkrijk maakt de top drie compleet. Als de verwachtingen kloppen, dan zal China dit jaar de Verenigde Staten voorbijsteken.

 

Verbazingwekkend genoeg zit China niet in de top tien van landen met het hoogste gemiddelde bedrag per aankoop. Ook beschikt maar 45,5 procent van de bevolking over internettoegang, wat toont dat er nog flink wat groeimarge is in het Aziatische land.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.