Wereldwijde e-commerce groeit dit jaar met 23%

Wereldwijde e-commerce groeit dit jaar met 23%

Volgens Ecommerce Europe zal de e-commerce wereldwijd in 2014 met 22,9 procent groeien naar 1,9 biljoen dollar (meer dan anderhalf biljoen euro). In 2015 moet daar nog eens 18 procent bijkomen ten opzichte van 2014.

China in opmars

Ecommerce Europe maakt die inschatting op basis van de cijfers van 2013. Toen steeg de online omzet met 23,6 procent naar 1,55 biljoen dollar (1,25 biljoen euro). De grootste omzet werd gehaald in Azië, waar voor 567,3 miljard dollar (460 miljard euro) online werd verkocht. In Europa was er een omzet van 482,3 miljard dollar (390 miljard euro), terwijl in Noord-Amerika 452,4 miljard dollar (370 miljard euro) online werd verkocht.

 

De grootste individuele markt is nog steeds de Verenigde Staten, maar China maakt snel terrein goed: in 2013 groeide de e-commerce er met 78,5 procent, vooral dankzij de verdere opmars van Alibaba. Het Verenigd Koninkrijk maakt de top drie compleet. Als de verwachtingen kloppen, dan zal China dit jaar de Verenigde Staten voorbijsteken.

 

Verbazingwekkend genoeg zit China niet in de top tien van landen met het hoogste gemiddelde bedrag per aankoop. Ook beschikt maar 45,5 procent van de bevolking over internettoegang, wat toont dat er nog flink wat groeimarge is in het Aziatische land.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top