"Werkomstandigheden Zalando nog steeds niet in orde" | RetailDetail

"Werkomstandigheden Zalando nog steeds niet in orde"

"Werkomstandigheden Zalando nog steeds niet in orde"

Verschillende (ex)-werknemers van Zalando hebben in interviews aangegeven dat de werkomstandigheden bij de Duitse online retailer nog altijd niet goed zijn. Zo klagen ze over een groot verloop van personeel.

"Personeel al veel meer tevreden"

Uit interviews van de website Duitslandnieuws met enkele personen die werk(t)en voor Zalando en leden van de Duitse vakbond Ver.di blijkt dat er nog steeds sprake is van een zeer hoge werkdruk. Zalando beloofde daaraan te werken, nadat het in 2012 in opspraak kwam na een reportage op de Duitse televisie.

 

Naast een hoge werkdruk, waarbij werknemers werd gevraagd om "steeds hogere – onmogelijke – targets" te halen, spreken de werknemers ook over een gebrekkige begeleiding. Dat zou ervoor zorgen dat nieuwe werknemers zich niet op hun gemak voelen en snel besloten om opnieuw te vertrekken.

 

Toch vindt operations manager David Schröder dat er al veel verbeterd is sinds 2012. "We hebben meteen sociale standaarden geformuleerd en doorgevoerd. We zien dat het werkt, want het personeel is veel meer tevreden dan twee jaar geleden", vertelt hij aan Duitslandnieuws.

 

Vakbond vertelt ander verhaal

Hij geeft wel toe dat er nog steeds een te hoog verloop is bij de werknemers. Het gemiddelde zou op ongeveer 10 procent liggen, wat volgens Schröder al een stuk lager is dan twee jaar geleden. "Ja, dat is hoger dan we willen. Uiteindelijk zijn wij ook gebaat bij 'Stamm-werknemers', ofwel mensen in vaste dienst."

 

"Zalando zegt wel te werken aan meer vaste contracten, maar daar komt nog weinig van terecht. Als ik hoor hoeveel mensen er wekelijks worden aangenomen, dan moet er minstens zo'n hoog aantal vrijwillig of onvrijwillig vertrekken", spreekt Stefan Najda van vakbond Ver.di Schröder tegen.

 

Ook over de werkdruk verschillen beide heren van mening. Volgens Zalando worden targets aangepast aan de mogelijkheden van de werknemer en krijgt die indien nodig extra training. "Als het echt niet gaat zijn we wel eens genoodzaakt om afscheid van iemand te nemen." Volgens Najda wordt al het geld bij Zalando echter besteed aan marketing en worden bepaalde vacatures nooit ingevuld, waardoor de werkdruk zo stijgt voor de rest.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.