"Werkomstandigheden Zalando nog steeds niet in orde"

"Werkomstandigheden Zalando nog steeds niet in orde"

Verschillende (ex)-werknemers van Zalando hebben in interviews aangegeven dat de werkomstandigheden bij de Duitse online retailer nog altijd niet goed zijn. Zo klagen ze over een groot verloop van personeel.

"Personeel al veel meer tevreden"

Uit interviews van de website Duitslandnieuws met enkele personen die werk(t)en voor Zalando en leden van de Duitse vakbond Ver.di blijkt dat er nog steeds sprake is van een zeer hoge werkdruk. Zalando beloofde daaraan te werken, nadat het in 2012 in opspraak kwam na een reportage op de Duitse televisie.

 

Naast een hoge werkdruk, waarbij werknemers werd gevraagd om "steeds hogere – onmogelijke – targets" te halen, spreken de werknemers ook over een gebrekkige begeleiding. Dat zou ervoor zorgen dat nieuwe werknemers zich niet op hun gemak voelen en snel besloten om opnieuw te vertrekken.

 

Toch vindt operations manager David Schröder dat er al veel verbeterd is sinds 2012. "We hebben meteen sociale standaarden geformuleerd en doorgevoerd. We zien dat het werkt, want het personeel is veel meer tevreden dan twee jaar geleden", vertelt hij aan Duitslandnieuws.

 

Vakbond vertelt ander verhaal

Hij geeft wel toe dat er nog steeds een te hoog verloop is bij de werknemers. Het gemiddelde zou op ongeveer 10 procent liggen, wat volgens Schröder al een stuk lager is dan twee jaar geleden. "Ja, dat is hoger dan we willen. Uiteindelijk zijn wij ook gebaat bij 'Stamm-werknemers', ofwel mensen in vaste dienst."

 

"Zalando zegt wel te werken aan meer vaste contracten, maar daar komt nog weinig van terecht. Als ik hoor hoeveel mensen er wekelijks worden aangenomen, dan moet er minstens zo'n hoog aantal vrijwillig of onvrijwillig vertrekken", spreekt Stefan Najda van vakbond Ver.di Schröder tegen.

 

Ook over de werkdruk verschillen beide heren van mening. Volgens Zalando worden targets aangepast aan de mogelijkheden van de werknemer en krijgt die indien nodig extra training. "Als het echt niet gaat zijn we wel eens genoodzaakt om afscheid van iemand te nemen." Volgens Najda wordt al het geld bij Zalando echter besteed aan marketing en worden bepaalde vacatures nooit ingevuld, waardoor de werkdruk zo stijgt voor de rest.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top