Wie mobiel gaat, shopt anders | RetailDetail

Wie mobiel gaat, shopt anders

Wie mobiel gaat, shopt anders

Smartphones en tablets wijzigen het winkelgedrag van consumenten. Dat blijkt nogmaals uit een internationaal onderzoek, waarvoor dit jaar voor het eerst ook een duizendtal Belgische consumenten van 18 jaar en ouder werd bevraagd.

3 op 10 smartphonegebruikers veranderde koopgedrag

Volgens DigitasLBi zegt 31% van de Belgische smartphonegebruikers dat zijn koopgedrag is veranderd door het gebruik van het toestel. Liefst 93% zegt zijn smartphone bijvoorbeeld te hebben gebruikt om info over de locatie en openingsuren op te zoeken alvorens een aankoop te verrichten. Voorts gebruikt 53% de smartphone ook in de winkel, niet alleen om technische informatie op te zoeken of om de mening van familie of vrienden te vragen maar ook om online prijzen te vergelijken.

 

Ook de sociale media spelen een rol in het veranderende koopgedrag. Zo zegt 44% van de Belgische gebruikers dat ook een sociaal netwerk (zoals Facebook) hun koopgedrag heeft gewijzigd. Bovendien zegt 18% van hen dat ze meer kopen van merken die ze via sociale media volgen.

 

Klant binnenlokken...

"Consumenten evolueren mee met de nieuwe technologieën, retailers moeten zich daaraan in hun winkelpunt proactief aanpassen", zo waarschuwt José Fernandez, directeur van marketing- en technologieagentschap DigitasLBi België. "Alvorens een winkel binnen te stappen, gebruiken shoppers wereldwijd regelmatig digitale toestellen."

 

Retailers moeten volgens het bureau verkopers met tablets inzetten om productinformatie op te zoeken, de meningen van andere consumenten over een product te tonen of zelfs betalingen mogelijk te maken, zodat de klant niet meer moet aanschuiven aan de kassa. Volgens het onderzoek gaat 68% van de Belgische consumenten er trouwens van uit dat verkopers efficiënt overweg kunnen met tablets.

 

De respondenten oordelen ook dat onder meer interactieve informatieterminals in de winkels, de mogelijkheid om kledij virtueel te proberen met een digitale spiegel en gepersonaliseerde promoties op de smartphone (location based) hun winkelervaring nog zouden verbeteren.

 

...maar waken over prijsverschillen

Wel waarschuwt Fernandez voor de verwoestende invloed van prijsverschillen, die alle investeringen om klanten te lokken zeer snel teniet kan doen. Zo toont het onderzoek aan dat 13% van de ondervraagde klanten een winkel zou verlaten bij een prijsverschil van 5%, terwijl 45% dat zou overwegen.  Bij een prijsverschil van 10% zou zelfs 88% van de consumenten vertrekken. Vooral retailers van technologie en huishoudtoestellen blijken daar uitermate kwetsbaar voor.

 

Wie overigens meer wil weten en zien over het effect van mobiele technologie op het koopgedrag, of de laatste nieuwe snufjes wil ontdekken om die mobiele klant te verleiden, kan permanent terecht in RetailDetails kenniscentrum The Loop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.