Wie mobiel gaat, shopt anders

Wie mobiel gaat, shopt anders

Smartphones en tablets wijzigen het winkelgedrag van consumenten. Dat blijkt nogmaals uit een internationaal onderzoek, waarvoor dit jaar voor het eerst ook een duizendtal Belgische consumenten van 18 jaar en ouder werd bevraagd.

3 op 10 smartphonegebruikers veranderde koopgedrag

Volgens DigitasLBi zegt 31% van de Belgische smartphonegebruikers dat zijn koopgedrag is veranderd door het gebruik van het toestel. Liefst 93% zegt zijn smartphone bijvoorbeeld te hebben gebruikt om info over de locatie en openingsuren op te zoeken alvorens een aankoop te verrichten. Voorts gebruikt 53% de smartphone ook in de winkel, niet alleen om technische informatie op te zoeken of om de mening van familie of vrienden te vragen maar ook om online prijzen te vergelijken.

 

Ook de sociale media spelen een rol in het veranderende koopgedrag. Zo zegt 44% van de Belgische gebruikers dat ook een sociaal netwerk (zoals Facebook) hun koopgedrag heeft gewijzigd. Bovendien zegt 18% van hen dat ze meer kopen van merken die ze via sociale media volgen.

 

Klant binnenlokken...

"Consumenten evolueren mee met de nieuwe technologieën, retailers moeten zich daaraan in hun winkelpunt proactief aanpassen", zo waarschuwt José Fernandez, directeur van marketing- en technologieagentschap DigitasLBi België. "Alvorens een winkel binnen te stappen, gebruiken shoppers wereldwijd regelmatig digitale toestellen."

 

Retailers moeten volgens het bureau verkopers met tablets inzetten om productinformatie op te zoeken, de meningen van andere consumenten over een product te tonen of zelfs betalingen mogelijk te maken, zodat de klant niet meer moet aanschuiven aan de kassa. Volgens het onderzoek gaat 68% van de Belgische consumenten er trouwens van uit dat verkopers efficiënt overweg kunnen met tablets.

 

De respondenten oordelen ook dat onder meer interactieve informatieterminals in de winkels, de mogelijkheid om kledij virtueel te proberen met een digitale spiegel en gepersonaliseerde promoties op de smartphone (location based) hun winkelervaring nog zouden verbeteren.

 

...maar waken over prijsverschillen

Wel waarschuwt Fernandez voor de verwoestende invloed van prijsverschillen, die alle investeringen om klanten te lokken zeer snel teniet kan doen. Zo toont het onderzoek aan dat 13% van de ondervraagde klanten een winkel zou verlaten bij een prijsverschil van 5%, terwijl 45% dat zou overwegen.  Bij een prijsverschil van 10% zou zelfs 88% van de consumenten vertrekken. Vooral retailers van technologie en huishoudtoestellen blijken daar uitermate kwetsbaar voor.

 

Wie overigens meer wil weten en zien over het effect van mobiele technologie op het koopgedrag, of de laatste nieuwe snufjes wil ontdekken om die mobiele klant te verleiden, kan permanent terecht in RetailDetails kenniscentrum The Loop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top