Wie mobiel gaat, shopt anders

Wie mobiel gaat, shopt anders

Smartphones en tablets wijzigen het winkelgedrag van consumenten. Dat blijkt nogmaals uit een internationaal onderzoek, waarvoor dit jaar voor het eerst ook een duizendtal Belgische consumenten van 18 jaar en ouder werd bevraagd.

3 op 10 smartphonegebruikers veranderde koopgedrag

Volgens DigitasLBi zegt 31% van de Belgische smartphonegebruikers dat zijn koopgedrag is veranderd door het gebruik van het toestel. Liefst 93% zegt zijn smartphone bijvoorbeeld te hebben gebruikt om info over de locatie en openingsuren op te zoeken alvorens een aankoop te verrichten. Voorts gebruikt 53% de smartphone ook in de winkel, niet alleen om technische informatie op te zoeken of om de mening van familie of vrienden te vragen maar ook om online prijzen te vergelijken.

 

Ook de sociale media spelen een rol in het veranderende koopgedrag. Zo zegt 44% van de Belgische gebruikers dat ook een sociaal netwerk (zoals Facebook) hun koopgedrag heeft gewijzigd. Bovendien zegt 18% van hen dat ze meer kopen van merken die ze via sociale media volgen.

 

Klant binnenlokken...

"Consumenten evolueren mee met de nieuwe technologieën, retailers moeten zich daaraan in hun winkelpunt proactief aanpassen", zo waarschuwt José Fernandez, directeur van marketing- en technologieagentschap DigitasLBi België. "Alvorens een winkel binnen te stappen, gebruiken shoppers wereldwijd regelmatig digitale toestellen."

 

Retailers moeten volgens het bureau verkopers met tablets inzetten om productinformatie op te zoeken, de meningen van andere consumenten over een product te tonen of zelfs betalingen mogelijk te maken, zodat de klant niet meer moet aanschuiven aan de kassa. Volgens het onderzoek gaat 68% van de Belgische consumenten er trouwens van uit dat verkopers efficiënt overweg kunnen met tablets.

 

De respondenten oordelen ook dat onder meer interactieve informatieterminals in de winkels, de mogelijkheid om kledij virtueel te proberen met een digitale spiegel en gepersonaliseerde promoties op de smartphone (location based) hun winkelervaring nog zouden verbeteren.

 

...maar waken over prijsverschillen

Wel waarschuwt Fernandez voor de verwoestende invloed van prijsverschillen, die alle investeringen om klanten te lokken zeer snel teniet kan doen. Zo toont het onderzoek aan dat 13% van de ondervraagde klanten een winkel zou verlaten bij een prijsverschil van 5%, terwijl 45% dat zou overwegen.  Bij een prijsverschil van 10% zou zelfs 88% van de consumenten vertrekken. Vooral retailers van technologie en huishoudtoestellen blijken daar uitermate kwetsbaar voor.

 

Wie overigens meer wil weten en zien over het effect van mobiele technologie op het koopgedrag, of de laatste nieuwe snufjes wil ontdekken om die mobiele klant te verleiden, kan permanent terecht in RetailDetails kenniscentrum The Loop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Back to top