Wie mobiel gaat, shopt anders | RetailDetail

Wie mobiel gaat, shopt anders

Wie mobiel gaat, shopt anders

Smartphones en tablets wijzigen het winkelgedrag van consumenten. Dat blijkt nogmaals uit een internationaal onderzoek, waarvoor dit jaar voor het eerst ook een duizendtal Belgische consumenten van 18 jaar en ouder werd bevraagd.

3 op 10 smartphonegebruikers veranderde koopgedrag

Volgens DigitasLBi zegt 31% van de Belgische smartphonegebruikers dat zijn koopgedrag is veranderd door het gebruik van het toestel. Liefst 93% zegt zijn smartphone bijvoorbeeld te hebben gebruikt om info over de locatie en openingsuren op te zoeken alvorens een aankoop te verrichten. Voorts gebruikt 53% de smartphone ook in de winkel, niet alleen om technische informatie op te zoeken of om de mening van familie of vrienden te vragen maar ook om online prijzen te vergelijken.

 

Ook de sociale media spelen een rol in het veranderende koopgedrag. Zo zegt 44% van de Belgische gebruikers dat ook een sociaal netwerk (zoals Facebook) hun koopgedrag heeft gewijzigd. Bovendien zegt 18% van hen dat ze meer kopen van merken die ze via sociale media volgen.

 

Klant binnenlokken...

"Consumenten evolueren mee met de nieuwe technologieën, retailers moeten zich daaraan in hun winkelpunt proactief aanpassen", zo waarschuwt José Fernandez, directeur van marketing- en technologieagentschap DigitasLBi België. "Alvorens een winkel binnen te stappen, gebruiken shoppers wereldwijd regelmatig digitale toestellen."

 

Retailers moeten volgens het bureau verkopers met tablets inzetten om productinformatie op te zoeken, de meningen van andere consumenten over een product te tonen of zelfs betalingen mogelijk te maken, zodat de klant niet meer moet aanschuiven aan de kassa. Volgens het onderzoek gaat 68% van de Belgische consumenten er trouwens van uit dat verkopers efficiënt overweg kunnen met tablets.

 

De respondenten oordelen ook dat onder meer interactieve informatieterminals in de winkels, de mogelijkheid om kledij virtueel te proberen met een digitale spiegel en gepersonaliseerde promoties op de smartphone (location based) hun winkelervaring nog zouden verbeteren.

 

...maar waken over prijsverschillen

Wel waarschuwt Fernandez voor de verwoestende invloed van prijsverschillen, die alle investeringen om klanten te lokken zeer snel teniet kan doen. Zo toont het onderzoek aan dat 13% van de ondervraagde klanten een winkel zou verlaten bij een prijsverschil van 5%, terwijl 45% dat zou overwegen.  Bij een prijsverschil van 10% zou zelfs 88% van de consumenten vertrekken. Vooral retailers van technologie en huishoudtoestellen blijken daar uitermate kwetsbaar voor.

 

Wie overigens meer wil weten en zien over het effect van mobiele technologie op het koopgedrag, of de laatste nieuwe snufjes wil ontdekken om die mobiele klant te verleiden, kan permanent terecht in RetailDetails kenniscentrum The Loop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Back to top