Winkelen op Facebook kent take-off in decembermaand. | RetailDetail

Winkelen op Facebook kent take-off in decembermaand.

Winkelen op Facebook kent take-off in decembermaand.

Is er een betere maand om een nieuwe retailtrend te lanceren, dan in december, de winkelmaand bij uitstek? Terwijl iedereen ijverig op zoek is naar het ideale kerstgeschenk, overtuigt Facebook zowel consument als retailer van zijn kunnen als e-commerce platform. De eerste echte Facebook webshops zijn daarom nu van start gegaan.


Facebook als e-commerce platform.

Bij Facebook doen ze er alles aan om hun e-commerce project uit de startblokken te krijgen. Mark Zuckerberg en co hebben onderhandelingen aangeknoopt met ruim 20 voorstaande Amerikaanse online retailers om hun webshop in de netwerksite te integreren. Aan de gesprekstafel zitten onder meer Delta Air Lines, warenhuisketen J.C. Penny en Haute Look. Deze retailers bieden sinds kort hun diensten – al dan niet gedeeltelijk – aan via Facebook.


Facebook wil het online retailen via sociale netwerksites – kortweg social shopping – verder stimuleren. Daartoe biedt de netwerksite ondersteuning door een speciaal voorzien team, namelijk de ‘commerce partnerships group’. Daar wordt software ontwikkeld die het mogelijk maakt een social shop naar wensen en noden te creëren. Payvement en Alvenda zijn een tweetal bedrijven die reeds in opdracht van Facebook dergelijke applicaties en winkelomgevingen voor retailers op maat maken.


Social shops.

Bij onze noorderburen hebben enkele tot de puntjes uitgewerkte Facebook shops hun kick-off net achter de rug. Het zijn respectievelijk PrivilegeClub en ShopScene, beide uitgewerkt door het internetbureau Blackorange. Voordien waren reeds een aantal Facebook webshops beschikbaar, doch geen van hen was volledig geïntegreerd binnen het sociale medium. Hopelijk volgt België vlug het Nederlandse voorbeeld.


Trendwatchers en e-commerce kenners wijzen alvast op het enorme potentieel van een medium als Facebook. De netwerksite bereikt met zijn half miljard leden een ontzaglijke hoeveelheid consumenten in een daarenboven persoonlijke en ontvankelijke setting.

Is er een betere maand om een nieuwe retailtrend te lanceren, dan in december, de winkelmaand bij uitstek? Terwijl iedereen ijverig op zoek is naar het ideale kerstgeschenk, overtuigt Facebook zowel consument als retailer van zijn kunnen als e-commerce platform. De eerste echte Facebook webshops zijn daarom nu van start gegaan.


Facebook als e-commerce platform.

Bij Facebook doen ze er alles aan om hun e-commerce project uit de startblokken te krijgen. Mark Zuckerberg en co hebben onderhandelingen aangeknoopt met ruim 20 voorstaande Amerikaanse online retailers om hun webshop in de netwerksite te integreren. Aan de gesprekstafel zitten onder meer Delta Air Lines, warenhuisketen J.C. Penny en Haute Look. Deze retailers bieden sinds kort hun diensten – al dan niet gedeeltelijk – aan via Facebook.


Facebook wil het online retailen via sociale netwerksites – kortweg social shopping – verder stimuleren. Daartoe biedt de netwerksite ondersteuning door een speciaal voorzien team, namelijk de ‘commerce partnerships group’. Daar wordt software ontwikkeld die het mogelijk maakt een social shop naar wensen en noden te creëren. Payvement en Alvenda zijn een tweetal bedrijven die reeds in opdracht van Facebook dergelijke applicaties en winkelomgevingen voor retailers op maat maken.


Social shops.

Bij onze noorderburen hebben enkele tot de puntjes uitgewerkte Facebook shops hun kick-off net achter de rug. Het zijn respectievelijk PrivilegeClub en ShopScene, beide uitgewerkt door het internetbureau Blackorange. Voordien waren reeds een aantal Facebook webshops beschikbaar, doch geen van hen was volledig geïntegreerd binnen het sociale medium. Hopelijk volgt België vlug het Nederlandse voorbeeld.


Trendwatchers en e-commerce kenners wijzen alvast op het enorme potentieel van een medium als Facebook. De netwerksite bereikt met zijn half miljard leden een ontzaglijke hoeveelheid consumenten in een daarenboven persoonlijke en ontvankelijke setting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.