Winkelen op Facebook kent take-off in decembermaand.

Winkelen op Facebook kent take-off in decembermaand.

Is er een betere maand om een nieuwe retailtrend te lanceren, dan in december, de winkelmaand bij uitstek? Terwijl iedereen ijverig op zoek is naar het ideale kerstgeschenk, overtuigt Facebook zowel consument als retailer van zijn kunnen als e-commerce platform. De eerste echte Facebook webshops zijn daarom nu van start gegaan.


Facebook als e-commerce platform.

Bij Facebook doen ze er alles aan om hun e-commerce project uit de startblokken te krijgen. Mark Zuckerberg en co hebben onderhandelingen aangeknoopt met ruim 20 voorstaande Amerikaanse online retailers om hun webshop in de netwerksite te integreren. Aan de gesprekstafel zitten onder meer Delta Air Lines, warenhuisketen J.C. Penny en Haute Look. Deze retailers bieden sinds kort hun diensten – al dan niet gedeeltelijk – aan via Facebook.


Facebook wil het online retailen via sociale netwerksites – kortweg social shopping – verder stimuleren. Daartoe biedt de netwerksite ondersteuning door een speciaal voorzien team, namelijk de ‘commerce partnerships group’. Daar wordt software ontwikkeld die het mogelijk maakt een social shop naar wensen en noden te creëren. Payvement en Alvenda zijn een tweetal bedrijven die reeds in opdracht van Facebook dergelijke applicaties en winkelomgevingen voor retailers op maat maken.


Social shops.

Bij onze noorderburen hebben enkele tot de puntjes uitgewerkte Facebook shops hun kick-off net achter de rug. Het zijn respectievelijk PrivilegeClub en ShopScene, beide uitgewerkt door het internetbureau Blackorange. Voordien waren reeds een aantal Facebook webshops beschikbaar, doch geen van hen was volledig geïntegreerd binnen het sociale medium. Hopelijk volgt België vlug het Nederlandse voorbeeld.


Trendwatchers en e-commerce kenners wijzen alvast op het enorme potentieel van een medium als Facebook. De netwerksite bereikt met zijn half miljard leden een ontzaglijke hoeveelheid consumenten in een daarenboven persoonlijke en ontvankelijke setting.

Is er een betere maand om een nieuwe retailtrend te lanceren, dan in december, de winkelmaand bij uitstek? Terwijl iedereen ijverig op zoek is naar het ideale kerstgeschenk, overtuigt Facebook zowel consument als retailer van zijn kunnen als e-commerce platform. De eerste echte Facebook webshops zijn daarom nu van start gegaan.


Facebook als e-commerce platform.

Bij Facebook doen ze er alles aan om hun e-commerce project uit de startblokken te krijgen. Mark Zuckerberg en co hebben onderhandelingen aangeknoopt met ruim 20 voorstaande Amerikaanse online retailers om hun webshop in de netwerksite te integreren. Aan de gesprekstafel zitten onder meer Delta Air Lines, warenhuisketen J.C. Penny en Haute Look. Deze retailers bieden sinds kort hun diensten – al dan niet gedeeltelijk – aan via Facebook.


Facebook wil het online retailen via sociale netwerksites – kortweg social shopping – verder stimuleren. Daartoe biedt de netwerksite ondersteuning door een speciaal voorzien team, namelijk de ‘commerce partnerships group’. Daar wordt software ontwikkeld die het mogelijk maakt een social shop naar wensen en noden te creëren. Payvement en Alvenda zijn een tweetal bedrijven die reeds in opdracht van Facebook dergelijke applicaties en winkelomgevingen voor retailers op maat maken.


Social shops.

Bij onze noorderburen hebben enkele tot de puntjes uitgewerkte Facebook shops hun kick-off net achter de rug. Het zijn respectievelijk PrivilegeClub en ShopScene, beide uitgewerkt door het internetbureau Blackorange. Voordien waren reeds een aantal Facebook webshops beschikbaar, doch geen van hen was volledig geïntegreerd binnen het sociale medium. Hopelijk volgt België vlug het Nederlandse voorbeeld.


Trendwatchers en e-commerce kenners wijzen alvast op het enorme potentieel van een medium als Facebook. De netwerksite bereikt met zijn half miljard leden een ontzaglijke hoeveelheid consumenten in een daarenboven persoonlijke en ontvankelijke setting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top